گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند بازار پتروشیمی‌نسبت به روز گذشته با نوسان اندک قیمت‌ها دنبال شد. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر مبادلات در بازار پتروشیمی‌روال عادی خود را سپری می‌کند.

معاملات رینگ پتروشیمی ‌نیز روزگذشته به گفته فعالان بازار در شرایط معمولی برگزار شد. در این روز تنها مبادله انبساطی ۳۰۰ به دلیل ثبت تقاضای ۲۱ هزارتنی برای این کالا انجام نشد و عرضه این کالا به امروز موکول شد. انبساطی ۳۰۰ در این روز با نرخ یک هزار و ۷۹۲ تومان و حجم ۱۰۰ تن عرضه شده بود. آگاهان بازار می‌گویند: پروانه‌های تایید شده برای خرید پلی استایرن انبساطی در حدود ۲۱ هزارتن نیست و این موضوع نشان می‌دهد که تناژهای وارد شده از سوی معامله گران هم برای خرید پلی استایرن انبساطی و هم معمولی بوده است و به همین دلیل در این روز میزان تقاضا به شدت افزایش یافته است. در حال حاضر نرخ بازار این کالا دو هزار و ۶۰۰ تومان در هر کیلو است و رانت اختلاف نرخ بازار و بورس سبب می‌شود تا بیشتر معامله‌گران در این شرایط به خرید این کالا علاقه مند باشند. البته در این روز نرخ‌های پایه محصولات پتروشیمی‌که توسط کمیته قیمت گذاری در روز شنبه اعلام شده بود، در رینگ پتروشیمی‌اعمال شد. گفته می‌شود نرخ پایه محصولات پتروشیمی‌برای ماه جدید به طور میانگین ۶۰ تومان افزایش یافته است. در این روز همچنین مبادله PET‌ها نسبت به هفته‌های گذشته با تقاضای بیشتر و در نتیجه با رقابت کارگزاران مواجه شد. علاوه بر این جوش شیرین نیز در این روز با تقاضای بالا و در نهایت سقف قیمت خریداری شد. با این حال بیشتر فعالان اقتصادی، بازار پتروشیمی ‌را در شرایط عادی و با نوسان اندک قیمت‌ها طی روزهای آینده پیش‌بینی می‌کنند.
البته شایعه افزایش قیمت پایه سودکاستیک به میزان 20 درصد در این روز سبب شد تا بیشتر معامله گران در این حوزه از خرید و فروش اجتناب کنند و در انتظار مبادلات روز سه شنبه بورس کالا باقی بمانند. نرخ پایه این کالا در ماه گذشته 196 تومان بود که برای عرضه‌های ماه جدید در رینگ پتروشیمی‌247 تومان عنوان شده است. فعالان بازار می‌گویند: اعلام این نرخ در این روز سبب شد تا بیشتر معامله‌گران نرخ بازار این کالا را عنوان نکرده و در انتظار معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا باقی بمانند.