بازارها منتظر یک جرقه
گروه بورس کالا - سردار خالدی: مبادلات دیروز بازار آتی بدون تب‌وتاب به دور از هیجانات هفته گذشته تحت تاثیر طرح پیش‌فروش سکه بانک مرکزی تنها با رشد اندک قیمت‌ها بدون تشکیل صف خرید و فروش دنبال شد.

دادوستدهای دیروز بازار نقدی و آتی سکه همچون روز شنبه با آرامش و به دور از هیجانات هفته گذشته دنبال شد. قیمت سکه در بازار نقدی در شرایطی ۶۰۹ هزار تومان بود که نرخ دلار در بازار با نوسان رو به بالایی، یک هزار و ۴۷۷ تومان شد. براساس گفته معامله‌گران، با طرح پیش فروش سکه و از سویی گمانه‌زنی‌ها در رابطه با کنترل نوسانات شدید ارزی، بازار از تب و تاب هفته گذشته افتاده و بیشتر طی دو روز گذشته قیمت‌ها جابه جا شده و رشد کرده و گرنه صف خرید و فروشی در این چند روز تشکیل نشده است. در بازار آتی نیز نوسان قیمت‌ها در همان دامنه ۳ درصد دنبال شد. این در شرایطی بود که بازارهای جهانی تعطیل بودند و با شروع تعطیلات سال جدید میلادی (کریسمس) به نظر می‌آید تا یک هفته آینده تاثیرگذاری بازارهای جهانی بسیار اندک باشد.
یکی از کارشناسان بازار آتی بر این باور است طرح پیش فروش سکه در بازار همانند قراردادهای سلف عمل می‌کند و حتی معاملات سکه به صورت دقیق‌تر و مشخص‌تر انجام می‌شود، زیرا همانند محصولات کشاورزی فاسد نمی‌شود بلکه همه امور به تعهدات فروشنده بستگی دارد.
محمد مهدی رفیعی در رابطه با طرح پیش فروش سکه اظهار کرد: دولت اقدام به پیش فروش کرده تا بتواند بخشی از نقدینگی سرگردان را جمع‌آوری کند. این کارگزار بورس کالا با بیان اینکه اگر دولت و بانک مرکزی به تعهدات پیش فروش سکه در ۴ ماه آینده پاسخ ندهند آن‌وقت بازار سکه (نقدی و آتی) و ارز با التهاب شدیدی رو به رو می‌شود، خاطرنشان کرد: تعهدات و انجام این طرح در این برهه زمانی برای بانک مرکزی کار پُر ریسکی است، این در حالی است که بیشتر معامله گران حاضر در بازار سفته باز هستند و باید درانتظار آینده این طرح و تعهدات آن بمانیم. این تحلیل‌گر بازار در پایان افزود: اکثر خریداران در سررسیدهای دور همانند تیرماه، انتظار افزایش نرخ دارند و این نشان می‌دهد که بازار بیشتر خریدار دارد تا فروشنده. همچنین حسین عسگری راد تحلیل‌گر بازار درباره وضعیت بازار گفت: بازار بی‌صبرانه منتظر خبر پایان پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی است. عسگری راد در ادامه افزود: شایعاتی پیرامون زمان و نحوه تحویل سکه، سال ضرب، وزن و عیار سکه باعث ابهام فعالان آتی است. از این رو از بانک مرکزی انتظار می‌رود نسبت به تنویر افکار عمومی، همانند قراردادهای معاملات آتی سکه طلا در بورس کالا، که در آن مشخصات کامل سکه‌های تحویلی آمده است، اقدام کند.
رشد بیشتر قیمت‌ها در شرایطی بعدازظهر ادامه پیدا کرد که در مبادلات صبح قیمت‌ها اندکی کاهش پیدا کرد؛ سکه دی ماه با 6 هزار تومان رشد در محدوده 609 تا 616 هزار تومان قرار گرفت. سکه اسفندماه نیز با 9 هزار تومان رشد در محدوده 645 تا 655 هزار تومان قرار گرفت. برای سررسیدهای اردیبهشت ماه قیمت‌ها 12 هزار تومان افزایش پیدا کرد و در فاصله قیمتی 673 تا 686 هزار تومان ثبت شد. مبادلات سکه تیرماه همچون سایر سررسیدها رشد 13 هزار تومانی داشت و در محدوده 708 تا 721 هزار تومان قرار گرفت.