انجمن فولاد آمریکا از چین شکایت می‌کند

مرکز خدمات فولاد ایران- انجمن تولیدکنندگان فولاد آمریکا به سازمان تجارت جهانی علیه روند حمایت دولت چین از صنعت فولاد خود شکایت کرده است.

به استناد گزارش آمریکایی‌ها، دولت چین به حمایت وسیع خود از صنعت فولاد ادامه می‌دهد، این حمایت شامل ارائه یارانه، کنترل رقبا، حمایت از کارخانه‌های دولتی، حمایت از عرضه مواد اولیه، پایین نگه داشتن نرخ ارز و عدم رعایت قوانین کپی برداری تکنولوژیکی است. بر اساس این گزارش، دخالت دولت چین در بازار فولاد بسیار گسترده و هر روز افزایش می‌یابد که باعث صدمه زدن به صنعت فولاد آمریکا شده است. انجمن تولید کنندگان فولاد درخواست کرده که دولت اوباما در این مورد دخالت کند و وزارت خزانه داری آمریکا باید چین را برای در پیش گرفتن سیاست ارزی منطقی تحت فشار قرار دهد.

از سوی دیگر این گزارش به سیاست‌های حمایتی دولت چین برای واردات سنگ آهن اشاره دارد که بر این اساس، دولت چین با کنترل مجوزهای واردات، امتیازهای صادراتی برای بعضی بنادر، سیاست‌های غیر رقابتی و دامپینگ برای افزایش صادرات فولاد فضای غیررقابتی را تشدید کرده است. این موضوع به سرمایه داری دولتی در چین منتهی شده و باعث محدودیت رقابت در بازار جهانی کالای چینی شده است.

سقوط صادرات چین در سال آینده

این گزارش در شرایطی منتشر شده که بنا به اظهار سخنگوی وزارت بازرگانی چین، وضعیت تجارت خارجی چین در سال آینده به علت بحران اقتصادی جهانی قابل پیش‌بینی نیست، ولی در فصل اول سال آینده احتمالا صادرات این کشور دچار مشکلاتی خواهد شد. حتی پیش‌بینی می‌شود رشد صادرات چین که تاکنون دورقمی بوده در سال آینده به زیر ۱۰ درصد کاهش یابد. این در حالی است که در فصل اول سال ۲۰۱۲ بازار داخلی چین برای فولاد شرایط امیدوارکننده‌ای نخواهد داشت چون سیاست کنترل تورم در سال آینده ادامه خواهد یافت.

بنابراین، عرضه وام توسط بانک‌ها محدود و پیش‌بینی می‌شود مازاد تجاری چین در سال جاری نسبت به سال قبل ۱۷ درصد کاهش یابد. این در حالی است که واردات چین امسال ۴/۲۶ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. دولت چین قصد دارد با افزایش تقاضای داخلی به رشد اقتصادی خود کمک کند، ولی سیاست مشخصی برای این کار اعلام نشده است.

کاهش سود فولاد آسیا در سال آینده

در دیگر سو، براساس گزارش موسسه رتبه بندی «فیچ» فضای تقاضای داخلی و جهانی برای سال آینده نامطمئن است. در سال آینده مواد اولیه فولاد با افزایش عرضه روبه‌رو خواهد بود، در حالی که تقاضای آن کاهش می‌یابد.

با توجه به رشد ضعیف اقتصاد جهانی این امر باعث پایین آمدن حجم تولید و کاهش سود تولیدکنندگان می‌شود. براساس گزارش این موسسه، تقاضای اتومبیل در دنیا در سال ۲۰۰۹ به میزان ۶/۲۱ درصد افت کرده و روند کاهش تقاضا همچنان در دنیا به غیر از چین ادامه دارد. این امر به معنای آن است که زنجیره تولید فولاد در صنعت خودرو دچار مشکل می‌شود. با کاهش تقاضا و پایین آمدن قیمت فولاد، سطح سود تولید کنندگان این کالا هم پایین می‌آید.

در سال جاری تولید ۱۱ ماهه فولاد چین ۱۰ درصد بالاتر از سال قبل بوده است. ژاپنی‌ها متکی به صادرات هستند که در حال حاضر با بحران جهانی این موضوع با مشکل روبه‌رو شده و بیشتر از همه تجار کره که به صادرات وابسته‌اند با رقابتی شدن قیمت‌ها درگیر مسائل بیشتری می‌شوند. احتمالا صادرات سنگ آهن هند تا سال ۲۰۱۵ کاملا متوقف شود، ولی قیمت آن سال آینده نزولی خواهد بود.