گروه بورس کالا - رقابت‌ها دیروز در بازار تنها برای شمش‌های فولاد خوزستان بود و برای بازار میلگرد و تیرآهن تغییر قیمتی به وجود نیامد. دادوستدهای دیروز بورس کالا با رقابت در محصولات فولاد خوزستان دنبال شد. برای بازار تیرآهن و میلگرد نیز قیمت‌ها تغییری نکرد. یکی از معامله‌گران درباره وضعیت معاملات روز گذشته بر این باور است که با توجه به اینکه برای اولین بار شمش فولاد خوزستان عرضه‌هایش را در بازار انجام داد، تقاضا برای این محصول بسیار بالا بود.

این در شرایطی است که فولاد خوزستان در خارج از بورس هم توانسته بود محصولاتش را بفروشد و مشکل خاصی در این باره وجود نداشت و تنها موضوع این است که این شرکت در حالی که در خارج از بورس به صورت نسیه در قالب چک و سفته معاملاتش را انجام می‌داد در بورس به صورت نقدی در قالب قراردادهای سلف به صورت تضمینی محصولاتش را خواهد فروخت. انتظار بر این است در هفته‌های آینده نیز این روال ادامه پیدا کند زیرا این تولید‌کننده می‌تواند در مدت کوتاهی، نقدینگی بالایی را به دست بیاورد؛ به طوری که در مبادلات روز گذشته با ارزش مبادلاتی ۱۲۱ میلیارد و ۲۹۴ میلیون‌ریال برای محصولاتش (با تحویل ۲۳ دی ماه سال‌جاری) رو‌به‌رو شد.

براساس گفته فعالان، نرخ همین نوع شمش تحویل بندرانزلی حدود۸۲۰ تومان و تحویل بندر امام ۸۱۵ تومان است که با احتساب هزینه‌های حمل و نقل، خواب سرمایه، مالیات بر ارزش افزوده و سایر هزینه‌ها قیمتی که دیروز در بازار به ثبت رسید منطقی و برای خریداران مناسب بوده و شاید یکی از عوامل اصلی که در بازار رقابت شد همین عامل بوده است. البته چشم‌انداز صعودی قیمت‌ها با توجه به برآیند برخی از فاکتورها همچون واردات و صادرات انواع محصولات فولادی با توجه به محدودیت‌های بین المللی، بستن ال‌سی‌های ریالی از سوی بانک مرکزی و شایعات مبنی بر گشایش دوباره آنها، قول اعطای ری فایناس‌ها و از سویی نوسانات نرخ ارز در خرید و تبدیل نقدینگی‌ها به محصولات مورد نیاز تاثیرگذار بوده است. در همین حال یکی از مطلعان بازار از گشایش دوباره ال‌سی‌های ریالی از سوی بانک صادرات برای برخی از کارخانه‌ها و تولید‌کننده‌ها خبر داد؛ این در شرایطی است که در تازه‌ترین جلسه شورای پول و اعتبار (سه‌شنبه شب گذشته) تصمیم خاصی گرفته نشده و مصوبه‌ای نیز برای گشایش ال‌سی‌های ریالی تصویب نشده است.

در معاملات دیروز ۱۶ هزار تن شمش بلوم از نوع ۵SP در اندازه ۱۵۰*۱۵۰ فولاد خوزستان وارد بازار شد که با تقاضای ۲۳ هزار تن محصول از سوی تولید‌کننده‌ها همراه بود، این در حالی بود که در پایان با رقابت، همه میزان عرضه به نرخ ۷۶۳ تومان و ۹ ریال بابت هر کیلو فروخته شد.

فعالان بازار معتقد بودند اگر به غیر از تولید‌کننده‌ها اجازه حضور به سایر فعالان در بازار داده می‌شد چه بسا حجم تقاضا، سطح بسیار بالایی را تجربه می‌کرد. براساس اطلاعیه فولاد خوزستان، تحویل این کالا در محل شرکت واقع در اهواز است و ملاک وزن، توزین فروشنده خواهد بود. همچنین براساس این اطلاعیه، هر گونه ادعای عدم تطابق مشخصات کیفی کالا تحویلی حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ تحویل کالا پس از اعلام کتبی خریدار توسط فروشنده بررسی و در صورت اثبات نسبت به جایگزینی کالای دارای مغایرت اقدام می‌شود. از دیگر مواردی که برای شرایط تجاری خرید شمش این شرکت در نظر گرفته شده این است که همه هزینه‌های قانونی در معامله به عهده خریدار است.

همچنین دیروز در بازار برای میلگرد مخلوط مجتمع فولاد کویر ۶ هزار و ۶۰۰ تن محصول وارد بازار شد که یک هزار و ۱۰۰ تن آن به قیمت هر کیلو ۸۴۰ تومان معامله شد. برای دو نوع میلگرد کلاف مجتمع فولاد نطنز نیز دادوستدها بدون رقابت و تنها با عرضه محصولات پی گرفته شد.