گروه بنگاه‌ها- زهرامسافر: فعالان بازار فولاد از تبلیغات بانک مرکزی مبنی بر اختصاص اعتبار اسنادی و ری‌فاینانس برای واردات شمش فولاد به فعالان صنعت فولاد کشور انتقاد کرده و معتقد هستند این امر موجب رشد قیمت‌ها از سوی عرضه‌کنندگان خارجی شده است. رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان در خصوص رشد قیمت‌ها طی دو سه روز اخیر گفت: علت اصلی نوسان قیمت‌ها در بازار آهن وقفه ایجاد شده در واردات است که این امر نیز به دلیل عدم بازگشایی اعتبارات اسنادی از سوی بانک مرکزی و عدم اختصاص و همچنین نوسان نرخ ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه است.

محمد آزاد، سردی هوا و شرایط آب و هوایی را نیز از عوامل نوسان قیمت‌ها در بازار فولاد برشمرد و افزود: از این رو تولید‌کنندگان داخلی و خارجی نسبت به افزایش قیمت‌ها طی دو سه روز اخیر اقدام کردند.

به گفته وی، در صورت واردات مواد اولیه مورد نیاز برای واحدهای تولید‌کننده و افزایش تولید و عرضه، قیمت‌‌ها به حالت اولیه بازخواهد گشت.

رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان همچنین تبلیغات اخیر بانک مرکزی مبنی بر اختصاص اعتبار ارزی و ری‌فاینانس را از عوامل اصلی رشد قیمت‌ها از سوی بازارهای جهانی دانست و تصریح کرد: اما متاسفانه به کرات با عدم موجودی خط ری‌فاینانس از سوی بانک مرکزی مواجه شدیم.

وی با اشاره به مصاحبه بهمنی رییس بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ری‌فاینانس به میزان کافی برای واردات شمش طی هفته‌های اخیر گفت: اما تاکنون هیچ بانکی حاضر به گشایش اعتبار برای واردات شمش نشده، این درحالی است که انتشار خبر مذکور موجب رشد قیمت‌ها از سوی تولید‌کنندگان خارجی شده است.

آزاد افزود: رشد قیمت‌ها طی روزهای اخیر تنها ناشی از تاثیر تبلیغات بانک مرکزی مبنی بر اختصاص ارز برای واردات است، غافل از اینکه منابع تخصیص اعتبار هنوز مشخص نیست.

وی همچنین در خصوص چگونگی فعالیت شرکت سهامی عام توسعه آهن و فولاد میلاد تصریح کرد: مجمع عمومی این شرکت که در تاریخ ۱۴ شهریورماه سال‌جاری برگزارشد برای پذیرش در بورس در ۲۳ آبان‌ماه به ثبت شرکت‌ها رسید. رییس اتحادیه کشوری

آهن‌فروشان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون ثبت شرکت مذکور به پایان رسیده و منتظر کارهای قانونی هستیم. وی با اشاره به اینکه شرکت سهامی عام توسعه آهن و فولاد میلاد تا هفته آینده رسما آغاز به فعالیت خواهد کرد، گفت: هم‌اکنون سهام این شرکت در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد.

آزاد به افزایش سرمایه شرکت یاد شده اشاره کرد و افزود: مقدمات قانونی این کار انجام شده و اطلاعات آن از طریق آگهی از سوی روزنامه‌های کثیر الانتشار به‌زودی به اطلاع عموم خواهد رسید.

به گفته وی، سرمایه اولیه شرکت مذکور به میزان ۵۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده بود، اما در زمان پذیره نویسی به علت استقبال از سوی مردم سهم خریداری شده به ۱۴۶ میلیارد تومان افزایش یافت به همین علت ۹۶ میلیارد تومان مازاد سرمایه دریافتی در زمان پذیره نویسی بلوکه شده از این رو باید افزایش سرمایه صورت گیرد. رییس اتحادیه کشوری آهن فروشان ادامه داد: از اول دی ماه سال‌جاری شرکت در یکی از محل‌های در نظر گرفته شده مستقر خواهد شد که آدرس دقیق آن به طور رسمی از سوی شرکت توسعه آهن و فولاد میلاد به عموم اعلام می‌شود.

بخشنامه‌های مربوط به ری فاینانس شفافیت ندارد

در همین حال نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان نیز درخصوص اختصاص ری‌فاینانس برای واردات مواد اولیه از سوی سیستم بانکی کشور گفت: به‌رغم اطلاعات رسیده از سوی بانک مرکزی و اعلام آن به تمامی بانک‌ها و موسسات مالی، اما همچنان بخشنامه اخیر از شفافیت لازم برخوردار نیست.

حمید رضا طاهری‌زاده افزود: برخی از بانک‌ها معتقدند ری فاینانس مورد نظر باید به تولید‌کنندگان اختصاص یابد، اما برخی نیز علاوه بر واحدهای تولیدی برای بخش‌های بازرگانی نیز ضروری می‌دانند.

به گفته وی، همچنین برخی از بانک‌ها زمان مورد نظر برای ری فاینانس را ۶ ماهه و برخی دیگر یک ساله می‌دانند که این امر موجب سردرگمی زیادی برای فعالان تولیدی و تجار شده است.

نایب رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد تاکید کرد: براساس دستورالعمل صادر شده از سوی معاون اول رییس‌جمهور به بانک مرکزی ری‌فاینانس باید به صورت یک ساله در اختیار تولید‌کنندگان و تجار قرار گیرد.

وی گفت: متاسفانه هم‌اکنون پس از گذر از تمامی مشکلات پیش روی فعالان صنعت فولاد کشور، سیستم بانکی کشور به صورت سلیقه‌ای اعتبارات را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد و ناهماهنگی در سیستم بانکی کاملا مشهود است. طاهری‌زاده همچنین افزود: برخی از بانک‌ها سقف اعتبار ری فاینانس را برای مشتریان تا ۵۰ میلیون دلار، برخی دیگر تا سقف ۱۰ میلیون دلار تعیین می‌کنند و مابقی نیز هیچ‌گونه سقف اعتباری قائل نیستند که تمام این امور سردرگمی فعالان اقتصادی را به دنبال دارد.