گروه بورس کالا - دیروز بازار آتی روز پر التهابی را سپری کرد. با اظهارات محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی در رابطه با بازار آتی و از سویی اعلام آمادگی سازمان بورس و اوراق بهادار برای عرضه پیش فروش سکه در بورس کالا، بازار با نگرانی‌‌هایی از سوی معامله‌گران دنبال شد.

براساس گفته برخی از معامله‌گران از زمانی که سخنان بهمنی در سایت‌ها منتشر شده ابهامات متعددی در این رابطه به وجود آمده است. یکی از سوالات فعالان معاملات آتی این است که آیا قرار است بانک مرکزی بازاری جدا از معاملات آتی بورس کالا راه‌اندازی کند که این مساله با وظیفه بانک مرکزی در خصوص نظارت بر دستگاه‌ها مغایرت دارد یا اینکه می‌خواهد در بورس کالا عرضه کند؟ به نظر می‌آید در حال حاضر کارگزاران سردرگم هستند که تکلیف آنها چه می‌شود؛ از این رو بهتر است بانک مرکزی باید به این ابهامات پاسخ دهد و در صورتی که بخواهد رقیب بورس کالا شود این اقدام درست نیست، ولی اگر بخواهد سکه را در معاملات آتی عرضه کند بورس کالا از این مساله استقبال خواهد کرد ولی در غیر این صورت اطمینان مردم از این بازار از بین می‌رود.
البته برخی از دیگر فعالان بازار اعتقاد داشتند بازار تاثیر چندانی از سخنان نگرفته و کاهش قیمت‌ها و نوسانات آن در بعد از ظهر دیروز مربوط به حراج سکه و شمش طلا بوده است. البته چند روز گذشته برخی نسبت به منصفانه بودن قیمت‌ها در بازار آتی شک کرده‌اند، این در حالی است که تحلیلگران بورس معتقدند قیمت‌ها در بازار آتی براساس نرخ دلار داخلی و قیمت طلای جهانی تعیین می‌شود و تنها بازاری است که با شفافیت کامل و براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، معاملات را دنبال می‌کند. به نظر می‌رسد گفته تحلیلگران مبنی بر تعیین نرخ سکه در بازار آتی در شرایطی در بازار مطرح می‌شود که نرخ تورم سالانه و نرخ بهره سالانه در آن لحاظ نشده که با توجه به وضعیت نقدینگی در کشور و از سویی چشم‌انداز آینده از اقتصاد کشور باید گفت سطح بالای قیمت‌ها در بازار برای موعدهای مختلف می‌تواند منطقی باشد.