شیب تند قیمت آهن در بازار رسمی

افزایش ۱۰ تا ۵۰ تومانی میلگرد و رشد ۱۰۰ تومانی تیرآهن سایز بالا در بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: کاهش تولید کارخانه‌ها و محدود شدن عرضه آنها در بازار، گرم‌تر شدن هوا نسبت به هفته‌های قبل در برخی نقاط، به صرفه نبودن واردات محصولات نهایی و کاهش فعالیت تجار در بازار وارداتی و در نهایت سکوت طولانی بازار همزمان با تعطیلات هفته قبل، باعث شد تا نرخ تیرآهن و میلگرد دولتی در معاملات بورس کالا با رقابت خریداران مواجه شود. در نتیجه قیمت میلگرد به طور میانگین ۵۰ تومان و تیرآهن سایز بالا نیز تا ۱۰۰ تومان در بورس رشد کرد. اما نکته مهم‌تر این است که علاوه بر این فاکتور‌ها، بازارسازی نیز به عنوان یکی از دلایل رشد تقاضا در معاملات دیروز محسوب می‌شد؛ چرا که هم عرضه بعضی از کالاها به خصوص تیرآهن سایز بالای ذوب آهن کم بود به همین دلیل، معامله آن پتانسیل انحصاری شدن و مانور دادن را داشت و هم اینکه در معاملات میلگرد نیز فقط محصولات ذوب آهن با رشد مواجه شد و نرخ محصولات شرکت‌های دیگر ثابت ماند و حتی میلگرد خراسان هم تقاضایی نداشت. در نتیجه نظر برخی از معامله‌گران این بود که با وجود اینکه پتانسیل‌هایی در بازار وجود دارد؛ اما بخشی از افزایش قیمت‌های بورس بیشتر به دلیل تلاش‌هایی رخ داد که برای تقویت بازار صورت گرفته بود.

خصوصا این موضوع در مورد تیرآهن شدت بیشتری به خود می‌گیرد؛ چرا که در دو هفته اخیر و با عرضه‌های بورس، تا حدودی معاملات این کالا شرایط انحصاری به خود گرفته که معامله‌گران رشد قیمت آن در بازار آزاد را طی این مدت به همین موضوع نسبت می‌دهند. البته از آنجا که یکی از سبد‌ها ۷۲ هزار تن بود برخی از معامله‌گران معتقدند که جو به‌وجود آمده روی بخشی از معامله‌گران تاثیر داشته است.

شایعه فروش اعتباری به بعضی از تجار

از این رو دیروز حتی شایعاتی هم در بازار وجود داشت مبنی بر اینکه به بعضی از خریداران اعتبار داده شده بود تا از این طریق تا حدودی حجم خرید تقویت شود.

به گفته یکی از خریداران، افزایش قیمت‌ها در بازار منطقی است؛ چرا که هم تولید‌کننده‌ها با حداقل ظرفیت کار می‌کنند که این موضوع عرضه را در بازار کاهش داده و از طرفی خریدهای مسکن مهر تا حدودی بهتر شده است.

از سویی همه از این موضوع که واردات محصول نهایی به صرفه نیست و حجم آن کاهش خواهد یافت خبر دارند در نتیجه خرید کردن را بهتر از نخریدن می‌دانند. از این رو بالاخره با این تفاسیر قیمت‌ها باید یک حرکتی می‌کرد.

هشدار به افزایش غیرمنطقی و بیش از حد قیمت‌ها

اما این تفاسیر در حالی مطرح می‌شود که از سوی دیگر به نظر می‌رسد قیمت‌های دیروز بورس بیش از اندازه و بیش از آنچه انتظار می‌رفت بالا رفت. از آنجا که معمولا در معاملات بورس قیمت‌ها اگر افزایش غیر واقعی یا بیش از اندازه باشد، مجددا و پس از یک دوره روند کاهشی شدیدی را با عواقب جانبی دیگری تجربه می‌کند، از این رو امیدواری معامله‌گران این است که در پشت سر این افزایش قیمت، توجیه منطقی و قابل قبولی وجود داشته باشد تا معاملات دوباره وارد این دور تسلسل نشود و به این دلیل بعد از افزایش یکباره، کاهش یکباره‌ای را نیز تجربه نکند.

عدم تاثیر پذیری معاملات میلگرد بازار آزاد از بورس

البته اظهارات و قیمت‌های اعلامی میلگرد نشان می‌دهد بازار آزاد دیروز تاثیر زیادی از معاملات بورس نگرفته که این موضوع را نشانه‌ای از هوشیار بودن بازار نسبت به آینده می‌دانند ضمن اینکه ریسک بازار در این شرایط معمولا بالا است و برخی ترجیح می‌دهند در این شرایط وارد بازار نشوند. اما واقعیتی در بازار وجود دارد و آن این است که بازار در شرایط خاصی قرار دارد و با توجه به وضعیتی که در واردات ایجاد شده، بعید نیست که در آینده با کمبود کالا و تغییر وزنه عرضه و تقاضا و سنگین تر شدن کفه تقاضا در مقابل عرضه مواجه شویم. در نهایت در معاملات دیروز بورس کالا تیرآهن سایز ۲۷ ذوب آهن با نرخ ۱۱۰۰ تومان عرضه شد که پس از رقابت با قیمت ۱۱۹۰ تومان معامله شد که نرخ خریدار دوم که موفق به خرید نشد ۱۱۴۵ تومان بود. از این رو معامله‌گران معتقدند بورس باید نظارت بیشتری به این معامله انجام می‌داد؛ به خصوص که حجم عرضه آن فقط در مقابل ۱۵ هزار تن تقاضا ۳ هزار و ۵۰۰ تن بود. سبد طول کوتاه میلگرد و تیرآهن نیز با نرخ ۸۲۰ تومان عرضه شد که در رقابت ۸۷۶ تومان شد. حجم این کالا ۱۱ هزار و ۷۶۰ تن بود. سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۸ نیز با نرخ ۸۷۳ تومان عرضه شد که ۸۸۱ تومان معامله شد. حجم این کالا ۸۸۰ تن بود. میلگرد مخلوط ۱۰ تا ۲۵ این شرکت نیز با نرخ ۸۷۵ تومان عرضه شد که ۸۸۳ تومان معامله شد. حجم این کالا ۱۳۰۰ تن بود. سبد تیرآهن و میلگرد این شرکت نیز با نرخ ۹۴۰ تومان عرضه شد که در بالاترین رقم با قیمت ۹۵۳ تومان معامله شد. حجم این کالا ۱۰ هزار و ۵۶۰ تن بود. در سبدی دیگر این کالا با نرخ ۹۳۵ تومان روی تابلو آمد که ۹۴۴ تومان فروخته شد. حجم این کالا ۷۲ هزار و ۸۰۰ تن بود. درمعاملات دیروز میلگرد فولاد کویر با نرخ ۸۴۰ تومان،۱۷۶۰ تن و میلگرد آلیاژی ایران نیز به نرخ ۸۵۱ تومان با حجم ۱۸۲۰ تن معامله شد.