افزایش امیدواری  فروشندگان شمش به بازار‌ایران

گروه بورس کالا- بازار فولاد هفته گذشته در غیبت بازار ‌ایران که در تعطیلی به سر می‌برد، با رشد قیمت‌ها در بخش بیلت و مقاطع مواجه شد و‌این درحالی است که علت اصلی آن افزایش قیمت قراضه و پیش بینی بالا رفتن تقاضا پس از سال جدید میلادی بود. مرکز خدمات فولاد‌ایران به بررسی تحولات‌این بازارها پرداخته که مشروح آن در ادامه می‌آید: رشد نسبی بیلت در برخی نقاط

هفته گذشته بیلت صادراتی اوکراین از ۵۶۰ دلار به ۵۸۰ دلار فوب رسیده و در ۵۷۵ دلار معامله شده است.

بازگشت تجار ترکیه به بازار قراضه جو بازار بیلت سی‌آی اس را نیز مثبت کرده است. در خاور دور، روسیه ۶۰۵ دلار فوب برای بیلت عرضه دارد و در ۵۹۵ دلار فوب معامله شده است. جنوب شرق آسیا بیلت سی‌ای اس را ۶۳۰ دلار سی اف آر خریدار است که مدتی است ثابت مانده و‌این خود نشانه خوبی است.

کارخانه‌های سی آی اس نیز از اتمام فروش دسامبر خبر دادند. با تعطیلی خطوط، تولید بیشتری در اروپا و بهبود تقاضای خاورمیانه جو بازار مثبت شده است. افزایش قیمت میلگرد صادراتی ترکیه هم اثر گذار بود.

قیمت پیشنهادی بیلت صادراتی ترکیه نیز رو به بالا است و به ۵۹۶ تا ۶۰۵ دلار فوب رسیده که ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. فعالان بازار انتظار دارند قیمت بیلت در ۶۰۵ تا ۶۱۰ دلار فوب به ثبات برسد. در بورس لندن قیمت قرارداد نقدی از ۵۱۵ تا ۵۲۵ دلار اول هفته به ۵۴۸ تا ۵۴۹ دلار افزایش یافت.

با اعلام امکان ورود بیلت به صورت ریفاینانس به‌ ایران، به نظر می‌رسد قیمت بیلت افزایش یابد چون خریداران‌ ایرانی درخواست‌هایشان را برای فروشندگان سی آی اس ارسال کرده‌اند.

تلاش برای گران کردن مقاطع

تولیدکنندگان میلگرد ترکیه با خرید قراضه گران‌تر، قیمت میلگرد خود را نسبت به هفته قبل ۲۰ تا ۲۵ دلار یا بیشتر بالا بردند برخی ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار فوب پیشنهاد می‌دهند و ظاهرا تا پایان ژانویه پیش‌فروش کرده‌اند.

با افزایش اخیر قیمت قراضه، تولید‌کنندگان میلگرد در‌ایتالیا و اسپانیا به دنبال افزایش هر تن ۳۰ یورویی قیمت بودند. تازه‌ترین معامله‌ها قبل از‌این رشد قیمت در ۵۱۰ تا ۵۲۰ یورو هر تن درب کارخانه انجام شده بود. خریداران تردید دارند که کارخانه‌ها موفق به اعمال کل ‌این افزایش قیمت ۳۰ یورویی شوند، چون تقاضای نهایی کم است و عامل رکود فصلی نیز مطرح است. میلگرد صادراتی جنوب اروپا که دو هفته قبل ۴۸۰ یورو هر تن فوب بود حال به ۴۸۵ تا ۴۹۵ یورو هر تن فوب رسیده. بازار مقاطع سی‌ آی اس تغییر چندانی نداشته و اغلب نسبت به هفته قبل ثابت بود.

مصرف میلگرد در عراق بالا است؛ با ‌این حال هنوز بسیاری از واردکننده‌ها منتظرند قیمت به کف برسد و سپس در تناژ بالا خرید کنند. قیمت فعلی میلگرد اوکراین ۷۳۰ دلار سی پی تی بغداد است که ۱۰ دلار از هفته قبل ارزان‌تر شده است. محصول ترکیه گران‌تر بوده و ۷۵۰ دلار سی پی تی است.

قیمت قرارداد ماه مه در بورس فیوچرز شانگهای ۴ دلار بالا رفته و به ۶۵۸ دلار رسید و به دنبال آن در بازار نقدی شانگهای قیمت پیشنهادی میلگرد با ۳ دلار رشد به ۶۷۳ تا ۶۷۶ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. علت اصلی موجودی کم بازار است.

نوسان متفاوت قیمت ورق

بازار ورق آمریکا هفته گذشته صعودی بود ورق گرم از هر تن ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار هفته قبل به ۶۶۰ تا ۶۸۰ دلار درب کارخانه رسید.هفته‌های اخیر ورق گرم در بازار نقدی جنوب اروپا ۴۴۰ تا ۴۵۰ یورو درب کارخانه معامله شده بود ولی اخیرا تنها قیمت‌های بالاتر از ۴۵۰ یورو تا ۴۷۰ یورو درب کارخانه را می‌پذیرند. قیمت پیشنهادی ورق گرم ترکیه به‌این منطقه ۴۷۰ یورو هر تن سی اف آر است و معامله‌ای انجام نگرفته است.

بازار صادرات ورق سی‌ای اس در رکود بود. ترکیه‌ای‌ها تمایل چندانی به خرید ندارند. ورق گرم ۱۰ تا ۱۵ دلار افت داشته به ۵۹۰ دلار فوب و برای برخی کارخانه‌ها تا ۵۵۰ دلار فوب پایین آمده است. به ترکیه در ۵۷۵ دلار سی اند اف نیز فروخته شده که در تناژ بالایی بوده. حال تجار ترکیه حاضر نیستند بیشتر از ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار سی اند اف برای ورق گرم بپردازند چون نیاز ضروری برای خرید ندارند. در بازار داخلی ترکیه ورق سرد ۲۰ دلار افت قیمت داشته که به دنبال افت قیمت ورق گرم روی داد. قیمت فعلی ورق سرد ۷۵۰ تا ۷۶۰ دلار درب کارخانه است.

قیمت ورق گرم وارداتی در عربستان ۶۰۰ تا ۷۰۰ دلار سی اف‌آر بود؛ در حالی که تازه‌ترین معاملات در ۶۰۰ دلار سی اف آر برای محصول خاور دور و ۶۵۰ دلار سی اف آر برای ورق گرم هند بسته شده بود. در امارات ورق گرم وارداتی ۶۰۰ دلار سی اف آر است که نسبت به اوایل نوامبر ۵۰ تا ۱۰۰ دلار افت داشته و انتظار می‌رود سال نو تا ۵۰ دلار بالا برود.

بهبود سنگ آهن

بازار سنگ آهن هفته گذشته کمی ‌بهبود داشت. ولی فعالان بازار اغلب ‌این بهبود را تنها خرید‌های قبل از تعطیلات سال نو می‌دانند و مطمئن نیستند ماندگار باشد. برای سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند قیمت معاملات ۱۴۴ تا ۱۴۶ دلار سی اف آر است که به طور متوسط ۸ تا ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته البته هیچ معامله‌ای تایید نهایی نشد. آخر هفته در ۱۴۸ دلار سی اف آر پیشنهاد شد که ۳ دلار نسبت به قیمت پیشنهادی وسط هفته افت داشت. در کل سیاست بازار برای خرید سنگ آهن خلوص بالا محتاطانه است.

تازه‌ترین معامله سنگ آهن خلوص ۵/۶۱ درصد پیلبارا ۱۳۹ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی اف آر چین بود که ۵/۷ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفته بود. قیمت معاملات سنگ آهن خلوص ۵/۶۲ درصد، استرالیا ۱۴۳ دلار سی اف آر و خلوص ۶۱ درصد ۱۳۹ دلار سی اف آر بود که همگی نسبت به هفته قبل رشد داشت. هنوز کارخانه‌ها و تجار سنگ آهن نظرات مختلفی نسبت به‌ آینده بازار دارند در حالی که تقاضای فولاد همچنان محدود است.

خرید تجار ترکیه قیمت قراضه را بالا برد

هفته گذشته در ترکیه قیمت میلگرد صادراتی بالا رفت و دست عرضه‌کنندگان خارجی برای بالا بردن قیمت قراضه بازتر شد. قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا ۴۳۵ دلار و قراضه خرد شده ۴۴۰ دلار سی اف آر معامله شد که ۸ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشت. قراضه ۳۰-۷۰ انگلیس ۴۲۰ دلار خریداری شد، چون فولادسازان ترکیه موجودی کافی در انبارها ندارند در هر قیمتی باید خرید کنند.

در بازار داخلی آمریکا قیمت قراضه خرد شده ۱۳ دلار هر لانگ تن بالا رفت به ۴۲۸ دلار رسید. در بازار داخلی روسیه خرید‌های زمستانی تمام شده و بازار ساکت است؛ از‌این رو تجار به صادرات روی آورده‌اند. با افزایش خرید تجار ترکیه افزایش قیمت نیز موفقیت‌آمیز بوده قراضه آ۳ سی‌ آی اس به ۴۲۵ دلار سی اف آر رسید که دو هفته اخیر تا ۳۰ دلار هم رشد داشته و امید به ادامه روند صعودی می‌رود تا هفته آینده به ۴۳۰ دلار برسد. در بازار داخلی جنوب اروپا قیمت قراضه ۱۵ تا ۲۰ یورو بالا رفت. قراضه خرد شده در‌ایتالیا ۳۱۵ یورو و در اسپانیا ۲۷۵ تا ۲۸۵ یورو بود.

در جنوب شرق آسیا با کاهش عرضه جهانی و افزایش قیمت در ترکیه، قیمت قراضه ۵ تا ۱۰ دلار بالا رفت. قراضه مخلوط ۴۵۰ تا ۴۶۰ دلار سی اف آر پیشنهاد شده است. در چین قیمت خرید قراضه ۸ دلار بالا رفت و به ۵۳۵ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. قیمت فعلی بازار نقدی ۵۲۸ تا ۵۳۷ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که تقریبا ثابت مانده است. انتظار می‌رود ‌این ماه قیمت صعودی باشد، چون اغلب کارخانه‌ها موجودی کمی ‌دارند و باید خرید کنند. در ژاپن توکیو استیل قیمت خرید قراضه را ۱۳ تا ۱۹ دلار بالا برده تا بتواند خرید بیشتری انجام دهد. قیمت درخواستی اخیر خریداران کره‌ای برای قراضه ژاپن ۳۹۱ دلار فوب است که نسبت به هفته قبل تا ۱۳ دلار رشد داشته است. عرضه قراضه در‌این کشور کم شده از ‌این رو روند صعودی قیمت قراضه ادامه دارد.