مرکز خدمات فولاد ایران - قیمت بیلت در شمال چین با بهبود جو بازار روندی صعودی گرفته است. در ایالت هبی قیمت درب کارخانه ۶ دلار بالا رفته به ۶۱۲ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید. روزهای اخیر با بهبود جو بازارخرید‌ها نیز بهبود داشته مصرف‌کنندگان نهایی به ویژه تولید‌کنندگان میلگرد در حال خرید هستند. انتظار می‌رود روز‌های آتی نیز قیمت بالا برود. برخی معتقدند این هفته با توجه به شرایط فوق قیمت به ۶۲۲ دلار هم می‌رسد.البته برخی فعالان بازار از ادامه این روند صعودی مطمئن نیستند چون دلیلی برای افزایش تقاضای ساخت و ساز در این فصل نیست. باید صبر کرد و دید روند آینده بازار چه خواهد شد. ابهام در بازار میلگرد چین

در همین حال در بازار میلگرد چین ابهام بازار موجب شده قیمت درب کارخانه میلگرد و مفتول تغییری نکند و به ترتیب ۶۸۹ و ۷۰۳ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. قیمت بالا و با ثبات کارخانه‌ها موجب شده قیمت بازار نقدی تغییری نکند البته رشد قیمت بیلت هم کمک کننده بود.

در بازار نقدی شانگهای میلگرد ۶۷۱ تا ۶۷۳ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که کمی بالا رفته. رشد قیمت بازار فیوچرز نیز به رشد قیمت نقدی کمک نمود. آخرین بار قیمت قرارداد ماه مه با ۴/۲ درصد رشد به ۶۵۶ دلار در هر تن رسید.

ورق گرم چین بالا رفت

در همین حال با کاهش ۵/۰ درصدی نرخ ذخیره احتیاطی بانک‌های چین که برای اولین مرتبه از دسامبر ۲۰۰۸ تاکنون رخ داد نشانه‌هایی از اتمام دوره سیاست پولی فشرده چین نمایان شده و در این بین قیمت ورق گرم در بازار داخلی کمی بهبود داشت. ولی فعالان بازار هنوز نسبت به تاثیر کاهش نرخ ذخیره احتیاطی بانک‌ها نسبت به بازار فولاد محتاطانه نظر می دهند چون گرچه قیمت ورق گرم بالا رفته، ولی هنوز تقاضا بهبود نیافته است.اول دسامبر ورق گرم ۶۵۰ تا ۶۶۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده در بازار شانگهای ثبت شد که تا ۴ دلار نسبت به روز پایانی نوامبر رشد داشت.کاهش نرخ ذخیره احتیاطی بانک‌ها برای بازاری که نیاز شدیدی به نقدینگی دارد خبر خوبی است، ولی ۵/۰ درصد کاهش شاید نتواند زیاد موثر باشد. هنوز خودروسازان و تولیدکنندگان ماشین‌آلات سنگین با مشکل شدید کمبود اعتبارات و نبود تقاضا روبه‌رو هستند چون رشد اقتصادی چین آرام شده. بدون افزایش تقاضای مصرف‌کننده‌های نهایی افزایش قیمت ورق گرم ثباتی نخواهد داشت. فعلا تجار ترجیح می‌دهند کمی صبر کنند و اقدام به خرید زودهنگام نکنند.