بازار پتروشیمی وارداتی در تسخیر کره‌ای‌ها
عکس: آکو سالمی
کاهش عرضه محصولات در رینگ پتروشیمی
گروه بورس کالا- روند بازار پتروشیمی پس از پایان تعطیلات با تغییر محسوسی روبه‌رو نشد.
به گفته فعالان بازار، با توجه به تعطیلات هفته جاری، بازار پتروشیمی با کاهش مبادلات و همچنین سکوت در بازار روبه‌رو بود. گفته می‌شود معاملات رینگ پتروشیمی نیز در هفته‌جاری و پیش از تعطیلات ماه‌محرم روند متعادلی داشت.

از این رو بیشتر فعالان حوزه بازار پتروشیمی در انتظار شروع هفته جدید و آغاز معاملات هستند تا روند بازار را ارزیابی کرده و مبادلات را آغاز کنند.
البته مبادلات رینگ پتروشیمی در روز یکشنبه و چهارشنبه هفته جاری نسبت به هفته گذشته تغییر محسوسی نداشت.
در معاملات روز یکشنبه محصولات H مانند هفته‌های اخیر با تقاضای بالا روبه رو شده و در نتیجه سقف قیمت را تجربه کردند. به گفته فعالان بازار در این روز عرضه 0075 با افت تناژ نسبت به عرضه‌های پیشین روبه‌رو شد. عرضه هفته جاری این کالا در روز یکشنبه 500 تن بود که نسبت به عرضه‌های گذشته 300 تن کاهش یافته بود.
علاوه بر این مبادله BL۳ نیز در این روز به گفته آگاهان بازار با توجه به کاهش عرضه آن با سقف قیمت انجام شد. این در حالی است که بیشتر فعالان بازار انتظار مبادله این کالا با سقف قیمت را نداشتند. همچنین در این روز جوش شیرین نیز با سقف قیمت خریداری شد.
البته BG781 10 تا 20 تومان بالاتر از نرخ پایه توسط کارگزاران خریداری شد. بخشی از تناژ 825 ,Bg821 در این روز وارد مچینگ شد. علاوه بر این 7240 نیز با ریزش قیمت مواجه شد و 30 تا 40 تومان بالاتر از نرخ پایه خریداری شد.
به گفته فعالان بازار با توجه به اینکه تحویل این کالا به خریدهای ظروف یک بار مصرف در ایام ماه محرم نخواهد رسید، بیشتر فعالان این حوزه ترجیح دادند تقاضای بالایی برای آن ثبت نکنند.
علاوه بر این موضوع عدم کشش بازار نیز از دلایل ریزش قیمت این کالا در این روز عنوان شد.
این در حالی است که بیشتر آگاهان بازار معتقدند؛ با توجه به برخی محدودیت‌ها، واردات نیز کاهش یافته و تنها کشوری که در حال حاضر محصولاتش به ایران وارد می‌شود، کره است و گفته می‌شود نرخ‌های کالاهای وارداتی از کره نیز بالا است.
البته بیشتر آگاهان بازار پیش‌بینی‌ها در خصوص بازار پتروشیمی را به نرخ ارز وابسته می‌دانند و معتقدند باید دید که در هفته آتی روند نرخ ارز چه سمت و سویی خواهد یافت و آیا صحبت‌های غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص کمک به تولیدکنندگان می‌تواند معاملات رینگ پتروشیمی را آزاد کند یا نه؟