پیمان ارمغان
در جلسه پیش در مورد شکاف‌هایی که اعمال افزایش سرمایه و سود نقدی در نمودار قیمتی ایجاد می‌کند، مواردی مطرح شد و دیدیم که این شکاف‌ها چگونه در مواردی تحلیل تکنیکال بر روی سهم را غیرممکن می‌سازند.

همچنین اشاره شد که در سایر بورس‌های جهان علاوه بر داده‌های خام سهام، نوعی دیگر از داده‌های قیمتی تحت عنوان قیمت‌های تعدیل شده(adjusted price) نیز ارائه می‌شود که در آنها اثر افزایش سرمایه و سود نقدی از داده‌های قیمتی خارج می‌شود. در این جلسه به ادامه بحث فوق می‌پردازیم.
اگر بخواهیم به یکی از منابع مهم که قیمت‌های سهام دنیا را ارائه می‌کند و در آن داده‌های قیمتی تعدیل شده وجود دارد، اشاره کنیم باید از سایت yahoo finance نام ببریم. در بخش مالی سایت یاهو قسمتی برای ارائه قیمت سهام بازارهای مختلف وجود دارد که در آن علاوه بر قیمت‌های خام سهام، داده‌های تعدیل شده که در آنها افزایش سرمایه و سود نقدی به صورت همزمان اعمال شده وجود دارد. از سایت‌های معتبر دیگر که به ارائه قیمت سهام می‌پردازد می‌توان سایت stockcharts.com را نام برد که در این سایت هم شاهد ارائه قیمت‌های تعدیل شده هستیم که به صورت تواما اثرات افزایش سرمایه و سود نقدی از قیمت‌های اصلی خارج شده است.
نحوه خارج کردن اثر افزایش سرمایه از داده‌های خام قیمتی
حال که به توضیح در مورد قیمت‌های تعدیل شده پرداختیم باید ببینیم نحوه تعدیل داده‌های قیمتی به چه صورت است. برای این منظور ابتدا به شرح تعدیل قیمت‌ها با توجه به افزایش سرمایه‌های اعمال شده روی سهم خواهیم پرداخت. قیمت تئوریک سهم بعد از اعمال افزایش سرمایه از فرمول زیر محاسبه می‌گردد.

در فرمول فوق داریم:
B: قیمت سهم بعد از افزایش سرمایه
A: قیمت سهم قبل از افزایش سرمایه
R۱: میزان افزایش سرمایه از محل آورده
R2: میزان افزایش سرمایه از محل انباشته یا اندوخته
N: قیمت اسمی ‌سهم (که ۱۰۰۰ ریال است)
حال اگر بخواهیم اثر افزایش سرمایه را از داده‌های قیمتی خارج کنیم، لازم است تا کلیه قیمت‌های سهم قبل از افزایش سرمایه را با فرمول بالا تعدیل نماییم. به این ترتیب که قیمت‌های خام سهم را به جای پارامتر A در فرمول بالا قرار داده تا به داده‌های تعدیل شده B برسیم. به این صورت خواهیم دید که گپ ناشی از افزایش سرمایه به این صورت تا حد زیادی از بین خواهد رفت. برای یک مثال عملی به سهم ملی مس که نمودار آن را در جلسه پیش قرار دادیم می‌پردازیم. شرکت ملی مس در تاریخ دوازدهم تیر ماه امسال یک افزایش سرمایه را به میزان 200 درصد تصویب کرد که از این مقدار 174 درصد آن از محل آورده سهامداران و 26 درصد از محل اندوخته بوده است. همانطور که در جلسه پیش دیدیم این اعمال افزایش سرمایه شکاف قیمتی واضحی را در نمودار سهم به وجود می‌آورد. حال اگر بخواهیم به شیوه گفته شده اثر افزایش سرمایه را از داده‌های قیمتی خارج کنیم لازم است تا کلیه قیمت‌های قبل از افزایش سرمایه را مطابق با فرمول گفته شده تعدیل نماییم که در فرمول فوق مقدار R1 برابر با 74/1 مقدار R2 برابر با 26/0 و مقدار N نیز همان‌طور که گفته شده 1000 ریال می‌باشد. در شکل زیر نمودار قیمتی سهام ملی مس قبل از خارج کردن اثر افزایش سرمایه (شکل سمت چپ) و بعد از اعمال تعدیل (شکل سمت راست) را مشاهده می‌کنیم.

مشاهده می‌شود که چگونه اعمال تعدیل داده‌ها با استفاده از فرمول فوق سبب از بین رفتن گپ قیمتی شده است. در جلسه بعد به نحوه اعمال سود نقدی و جمع‌بندی در این زمینه خواهیم پرداخت.
www.aradtrader.com