حضور دلالان در بازار پتروشیمی کمرنگ شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: انتظار کاهش قیمت‌ها روز گذشته در رینگ پتروشیمی‌سبب شد تا بازار با خروج بیشتر واسطه‌ها و در نتیجه خرید مصرف‌کننده‌های واقعی مواجه شود. به گفته فعالان اقتصادی با توجه به اینکه برخی از محصولات پلیمری بعد از تعیین قیمت‌های پایه روز گذشته برای اولین‌بار عرضه شدند و این محصولات کاهش قیمت نیز یافته بودند و انتظار می‌رود روند بازار نیز کاهشی باشد، خریدها در حوزه پتروشیمی‌ کاهش یافته و اغلب معامله‌گران در این روز مصرف‌کنندگان واقعی بودند. آگاهان بازار می‌گویند: با توجه به اینکه بیشتر واسطه‌ها، هنگام روند افزایشی قیمت‌ها وارد بازار می‌شوند و ترجیح می‌دهند کالاهایی را خریداری کنند که اختلاف نرخ زیادی بین بازار و بورس آنها وجود دارد، اما درحال حاضر تنها محصولات H با توجه به اختلاف ۱۵۰ تا ۲۰۰ تومانی نرخ در بازار و بورس مورد توجه معامله‌گران و البته واسطه‌ها هستند. به عقیده برخی از فعالان بازار بیشتر کالاهایی که در حال حاضر و در رینگ پتروشیمی ‌با سقف قیمت خریداری می‌شوند توسط واسطه‌ها جمع‌آوری می‌شوند.

با این حال بیشتر فعالان اقتصادی، بازار را در حال حاضر تحت تاثیر دلار ارزیابی می‌کنند و معتقدند طی دو روز گذشته شاهد کاهش نرخ ارز در بازار بودیم در نتیجه در این شرایط واسطه‌های کمتری به رینگ پتروشیمی ‌علاقه نشان می‌دهند. البته برخی از فعالان بازار می‌گویند: در حال حاضر بازار پتروشیمی‌در کوتاه مدت به دلیل تاثیر پذیری از نرخ دلار منفی به نظر می‌رسد، اما باز هم روند بازارها در آینده بستگی به نرخ دلار و تصمیمات بانک مرکزی و همچنین تلاش آنها برای تک‌نرخی کردن ارز دارد.

محدودیت‌ها و تقاضای بالا برای محصولات H

البته روز گذشته معاملات رینگ پتروشیمی‌ با سقف قیمت برای محصولات H به کار خود پایان داد. این محصولات روز گذشته با تقاضای ۵۰ تا ۶۰ هزارتنی روبه رو شدند که نسبت به هفته گذشته با افزایش تقاضا روبه رو بود. به گفته فعالان بازار اختلاف نرخ این کالا در بورس و بازار، همچنین قرار گرفتن در فصل مصرف این کالاها سبب شده تا معامله‌گران علاقه وافری به خرید آنها از خود نشان دهند.

در این روز همچنین ۱۵۴۰ و ABS نیز با رقابت کارگزاران مواجه شد. گریدهای متفاوت پلی اتیلن ترفتالات نیز در این روز با نرخ پایه و نهایتا ۱۰ تا ۲۰ تومان بالاتر از نرخ پایه خریداری شدند. بیشتر فعالان بازار معتقدند محدودیت‌ها سبب می‌شود تا تقاضا برای محصولات H به شدت افزایش یابد، در غیر این صورت تقاضا برای این کالا تنها ۷ تا ۸ هزارتن در هفته خواهد بود.

واردات پلی اتیلن گرید پایپ

البته در این روز خبری مبنی بر واردات گریدهای متفاوت پایپ توسط بازرگانی پتروشیمی‌ در بازار انتشار یافت. برخی از فعالان بازار در این باره می‌گویند: در حال حاضر در بازار گریدهای متفاوت پایپ وارداتی از کره و تایوان وجود دارد و این کالاها نسبت به محصولات داخل ۶۰ تا ۱۰۰ تومان در هر کیلو پایین تر به فروش می‌رسد. برخی دیگر از آگاهان بازار نیز معتقدند در حال حاضر کالاهای وارداتی در بازار با جذابیت روبه رو نیست و مطمئنا خریدار زیادی نخواهد داشت؛ چرا که در حال حاضر واردکنندگان ترجیح می‌دهند شخصا اقدام به واردات کرده و از حاشیه سود بیشتری استفاده کنند. با این حال بیشتر آگاهان بازار می‌گویند: نرخ محصولات وارداتی بازرگانی پتروشیمی‌ در این شرایط مهم است و باید دید که این کالاها قرار است با چه نرخی در بازار عرضه شود.