شرکت بازرگانی دولتی براساس مجوزهای صادر شده و شرایط جهانی، قیمت‌ها را اعلام می‌کند

گروه بورس کالا - در شرایطی که قرار است گندم از امروز در رینگ صادراتی با رویه جدیدی از سوی شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی روی تابلو بیاید که مسوولان دولتی شرکت بازرگانی دولتی به کارگزاران و فعالان این حوزه توصیه می‌کنند نسبت به خرید گندم دروم در بازار تاکید بیشتری داشته باشند. در حالی که از امروز قرار است رینگ صادراتی بورس کالا شاهد عرضه محموله ای دیگر از گندم خرید تضمینی باشد که مازاد مصرف داخلی را شامل می‌شود و خیلی از فعالان نسبت به بالا بودن سطح قیمت‌ها در بازار اظهار گلایه می‌کنند، البته هم خریداران گندم خوراکی معمولی و هم خریداران گندم دروم اعتقاد دارند: شرایط فعلی با توجه به رکود نسبی در بازارهای جهانی برای تولید‌کنندگان مناسب نیست.

در همین حال، آریا جعفری یکی از مدیران شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی در رابطه با وضعیت قیمت گندم در رینگ صادراتی اظهار کرد: قیمت‌هایی که از سوی شرکت بازرگانی دولتی در بورس به ثبت می‌رسد به گونه‌ای است که از مصوبات مدنظر نباید کمتر باشد، در واقع این شرکت تنها براساس مجوزهایی که برایش صادر می‌شود می‌تواند محصولاتش را به فروش برساند.جعفری در رابطه با عادلانه بودن قیمت‌ها نیز خاطر نشان کرد: تمامی قیمت‌ها در همه محصولات از جمله گندم براساس نرخ‌های جهانی و شرایط داخلی تعیین می‌شود. به نظر ما با توجه به همه شرایط در نظر گرفته شده قیمت‌ها منصفانه است؛ به طوری که در بازارهای جهانی هر تن گندم دروم ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار است، اما بازرگانی دولتی این محصول را با نرخ پایین تری به فروش می‌رساند.

این مدیر شرکت بازرگانی دولتی در ادامه با گلایه از کارگزاران بر این باور است که بهتر است فعالان با چشم انداز بهتری بازار را ببینند زیرا شرایطی که لحاظ شده مناسب است.

جعفری در پایان درباره دادوستدها در بازار گفت: آینده بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند و همه این گفته‌ها به شفافیت در بورس بستگی دارد. این در حالی است که این عرضه گندم با کاهش نرخ پایه نسبت به عرضه پیشین در گندم نوع معمولی، روی تابلو می‌رود. در عرضه پیشین که به معامله نیز انجامید گندم نوع معمولی با نرخ ۳۱۵ دلار برای هر تن روی تابلو رفت، اما در جریان چانه‌زنی و طی پیشنهادات خریدار و عرضه‌کننده، سرانجام یکی از شرکت‌های کارگزاری که نماینده شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی برای عرضه‌ این کالا است، با ۳۰۶ دلار برای هر تن موافقت کرد تا محموله هزار تنی گندم ایران صادر شود.

اما برای عرضه امروز گندم نوع معمولی با کاهش۵ دلاری نسبت به عرضه پیش یعنی۳۱۰ دلار روی تابلو می‌رود تا شاید صف خرید طولانی‌تری نسبت به عرضه گذشته شاهد باشیم. گندم نوع دروم نیز در محموله امروز عرضه می‌شود که با همان نرخ پیشین یعنی ۳۶۰ دلار برای هر تن خواهد بود. در نخستین عرضه گندم صادراتی نوع معمولی با قیمت ۳۳۵ دلار و نوع دروم با قیمت ۳۶۵ دلار روی تابلو رفت، اما با توجه به بالا بودن قیمت اعلام شده نسبت به قیمت معامله گندم روسیه و قزاقستان با قیمتی پایین‌تر از گندم ایران و نبود خریدار طی عرضه‌های متوالی قیمت پایه کاهش داده شد تا سرانجام هفته پیش گندم از بورس کالای ایران صادر شد.

محموله امروز نیز همچون عرضه‌های گذشته محصول گندم، خرید تضمینی از ۱۲ استان است که هر کدام تا سقف یک هزار تن را روی تابلو می‌برند.