رشد 25 تومانی ورق سرد در بورس

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: با وجود تقاضای پایین برای ورق گرم، دیروز ورق سرد در بورس کالا با رقابت معامله‌گران روبه‌رو شد و نرخ آن از ۹۱۲ تومان به ۹۳۶ تومان رسید. به گفته خریداران بورس کالا، ورق سرد به دلیل نوع مصرف آن که بیشتر خریداران عمده و صنایع بزرگ هستند، تقاضای خوبی دارد البته برخی معتقدند علت بالارفتن تقاضا برای این کالا عرضه نشدن آن در هفته قبل بوده که باعث تجمیع تقاضا‌ها در این هفته شد. البته بخش عمده‌ای از ورق سرد این شرکت همانند قبل در عرضه‌های مچینگ معامله شده و عرضه‌های عمومی هم قبل از وارد شدن به دوره رکود بازار، فروخته شده است.

به گفته معامله‌گران بازار ورق در چند هفته اخیر قیمت‌های بازار آزاد روند نزولی داشته و حتی شرایط به‌گونه‌ای بوده که در برخی مواقع قیمت‌های پیشنهادی از نرخ‌های بورس پایین‌تر اعلام می‌شد که علت این افت قیمت، عرضه وسیع مبارکه همراه با پیشنهادهای فروش محصولات وارداتی بود.

از این رو اگر عرضه‌های مبارکه بالاتر از این حد بود احتمال کم شدن شدت رقابت وجود داشت به خصوص که محدودیت خرید تناژی هنوز هم در بازار ورق وجود دارد.

البته با وجود بالا رفتن قیمت ورق سرد در بورس، برخی از تجار معتقدند در بازار آزاد تغییر زیاد و متداومی رخ نخواهد داد و تاثیر‌پذیری‌ها از بورس محدود خواهد بود.

البته به علت محدودیت تناژ فروش رفته در بورس در دو هفته اخیر تجارنگران کالاهای وارداتی نیستند و به همین دلیل بیشترشان از عرضه نشدن محصولات این شرکت در هفته قبل راضی بودند. با توجه به افزایش قیمت ارز و نوساناتی که داشته تجار ورق باور دارند که نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال باز هم افزایش خواهد یافت و به همین دلیل انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها را به خصوص در مورد ورق سرد ندارند که این موضوع از دلایل رقابتی شدن معاملات دیروز مبارکه عنوان می‌شود به‌خصوص که برخی معتقدند شایعاتی در بازار وجود دارد مبنی بر اینکه عرضه‌های این شرکت در بورس برای سلف‌های ماه آینده کمتر خواهد شد؛ چرا که بخش زیادی از کالاها در زمان مچینگ معامله شده و احتمال اینکه مانور تجار ورق در هفته‌های آینده بیشتر شود وجود دارد.

در نهایت در معاملات دیروز بورس کالا ورق گرم B، ۸۴۳ تومان عرضه شد که ۳ هزارو ۴۰۰ تن معامله شد از این کالا ۴ هزار تن عرضه شده بود. ورق گرم C نیز با نرخ ۸۷۲ تومان با حجم ۳ هزار و ۲۰۰ تن معامله شد که مجموعا ۵ هزار تن عرضه شده بود.

معامله ورق سرد B به دلیل تقاضای ۵ هزار و ۶۰۰ تنی در مقابل عرضه ۴ هزار تنی، به رقابت کشیده شد و در پایین‌ترین رقم با قیمت ۱۹۱۵ ریال و در بالاترین رقم با نرخ ۹۳۶۹ ریال فروخته شد.