گروه بورس کالا - کاهش قیمت‌ها در بازارهای جهانی فولاد ادامه دارد که علت اصلی آن کاهش تقاضا است. بازار داخلی نیز با توجه به این شرایط با کاهش تقاضا مواجه شده است و در این شرایط پیش‌بینی آینده برای معامله گران سخت تر شده است. در گزارشی که مرکز خدمات فولاد ارائه داده است جزئیات تحولات بازار‌های جهانی بررسی شده است که در ادامه می‌خوانید: کاهش قیمت و تولید بیلت در بازارهای جهانی

هفته گذشته بیلت سی‌ای اس در مواردی به ۵۶۰ تا ۵۶۵ دلار فوب کاهش یافت. ولی کارخانه‌ها هنوز ترجیح می‌دهند تولید را پایین بیاورند.

در یک نظر سنجی انجام گرفته در رابطه با وضعیت بازار بیلت سی‌ای اس، ۷۷ درصد حاضران در نظر سنجی معتقد بودند قیمت بیلت دریای سیاه به کف رسیده است. قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه از قیمت وارداتی ۵ تا ۱۰ دلار ارزان تر بود.متوسط قیمت بیلت بورس لندن به ۵۲۷ دلار کاهش یافت. بیلت تولید‌کنندگان حوزه دریای مدیترانه نیز هفته گذشته نزولی بود. مصر، سوریه، عربستان و مراکش در ۵۷۵ تا ۵۸۰ دلار فوب از اسپانیا و ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار فوب از ترکیه خریداری کردند. برخی در انتظار افت قیمت ۵ دلاری در هفته آینده هستند.

در خاور دور بیلت کره ۶۴۰ دلار سی‌اف‌‌آر شنیده شد و بیلت بازار داخلی تایوان با ۷ دلار رشد به ۵۸۹ دلار درب کارخانه رسید. قیمت بیلت در این منطقه ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار سی‌اف‌‌آر است و چون به قیمت میلگرد خیلی نزدیک است خریدار ندارد. هفته گذشته در چین نیز قیمت بیلت به دلیل نبود تقاضا تا ۲۷ دلار افت داشت.

بیلت ۷۹۵ تومانی در ایران

بازار بیلت ایران مثل هفته‌های گذشته راکد بود. بیلت کارخانه‌های داخلی در قیمت ۷۹۰ تا ۷۹۵ تومان هر کیلو درب کارخانه و بیلت وارداتی سایز ۱۵۰ میلی‌متر در انزلی روی تریلی ۸۱۵ تا ۸۱۷ تومان هر کیلو عرضه می‌شد با این حال به علت رکود بازار مقاطع، تقاضای بیلت هم ضعیف بود. در روزهای سه‌شنبه به بعد به علت پیش‌بینی نیاز در دهه اول محرم و همچنین کاهش موجودی کارخانه‌ها معاملات زیادی روی بیلت انجام شد، ولی حجم سفارشات پایین بود. با توجه به افت تقاضا در هفته‌های آینده احتمال بالا رفتن قیمت بیلت ضعیف است.

کاهش مقاطع ادامه دارد

قیمت پیشنهادی میلگرد ترکیه ۶۳۰ تا ۶۳۵ دلار فوب است که ۲۰ تا ۲۵ دلار نسبت به ماه قبل افت کرده است. تنها در جنوب ترکیه فروش به عراق بالاست و پایین ترین قیمت ۶۳۵ دلار فوب است. تقاضای داخلی نیز نا مساعد است و برخی تنها بهبود بازار را در ماه مارس سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی کرده‌اند که بازسازی نقاط زلزله‌زده ترکیه آغاز می‌شود. در امارات قیمت بازار داخلی تا ۲۳ دلار نسبت به ماه قبل کاهش یافت تا خریداران به بازار ترکیه نروند.

قیمت میلگرد در اسپانیا دو هفته اخیر باز هم نزولی بوده چرا که قراضه افت قیمت داشته و تقاضا همچنان ضعیف است. در حال حاضر قیمت ۵۱۰ تا ۵۳۰ یورو است. قیمت فعلی مقاطع در اروپا ۶۲۰ تا ۶۳۵ یورو هر تن است. میلگرد شمال اروپا ۴ یورو پایین آمد و به ۵۰۱ یورو رسید و در جنوب اروپا نیز ۴ یورو افت داشت.قیمت مفتول در بازار نقدی آمریکا نسبت به ماه قبل ۲۰ دلار هر شورت تن افت داشته به ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار هر شورت تن رسید چون کارخانه‌ها به افت قیمت قراضه واکنش نشان دادند. قیمت میلگرد کارخانه‌ها ۱۵ دلار هر شورت تن افت داشته است.

قیمت قرارداد میلگرد ماه مه در بورس فیوچرز شانگهای نسبت به هفته قبل ۱۵ دلار افت داشته به ۶۴۳ دلار در هر تن رسید. قیمت بازار نقدی میلگرد ۵ دلار افت داشته به ۶۵۴ تا ۶۵۸ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسیده است.

فرار سرمایه‌ها از بازار مقاطع

مقاطع در بازار ایران هفته کسادی را پشت سر گذاشت. روزهای پایانی ماه معمولا این رکود را دارد، ولی به علت سرما و در پیش بودن ایام محرم این رکود محسوس تر بود تیرآهن در همه سایزها از اول هفته با کاهش قیمت روبه‌رو بود. متوسط قیمت میلگرد هم اول هفته در مبادی ۹,۲۵۰ ریال اعلام می‌شد، ولی در پایان هفته به ۹۱۵ تومان رسید. متوسط قیمت تیرآهن سایز ۱۴ تا ۲۷ اول هفته در اصفهان ۱,۱۵۴ تومان بود که در پایان هفته به ۱,۱۳۴ تومان رسید. نبشی در آخر هفته نسبت به روز شنبه به‌طور متوسط ۱۰ تومان و ناودانی ۱۵ تومان افت کرد.

مشکل اصلی بازار مقاطع ضعف تقاضا است، در حالی که اکثر کارخانه‌ها از اواسط تابستان حجم تولید را پایین آورده‌اند و با حداقل ظرفیت کار می‌کنند. در حال حاضر تنها سه کارخانه همه سایزها از ۱۰ تا ۳۲ میلی‌متر را تولید می‌کنند و بقیه کارخانه‌ها تنها به ۲ تا ۴ سایز بسنده کرده‌اند. با این روند کاهش تولید اداره مالی کارخانه‌ها به مشکل برخورد خواهد کرد. ادامه روند نزولی تقاضا، باعث کاهش تولید خواهد شد. در شرایطی که امیدی به بهبود قیمت‌ها نیست، تجار کمتری حاضر به سرمایه گذاری برای خرید ماه‌های آینده هستند، این جو روانی باعث فرار سرمایه‌ها و ایجاد مشکل نقدینگی در تولید فولاد شده است.

امید ضعیف تجار به بهبود تقاضای ورق

هفته گذشته ورق گرم صادراتی چین باثبات بود. ۶۲۵ تا ۶۳۵ دلار سی‌اف‌‌آر کره شنیده شد. ورق گرم در بازار داخلی چین تا ۵ دلار افت داشته است.ورق گرم اوکراین نزولی بود و در ۵۵۰ دلار فوب معامله شد هنوز تقاضا کم است و امیدی به بهبود نیست. قیمت ورق در بازار داخلی روسیه تغییر چندانی نداشت ولی احتمال افت چشمگیری در ماه دسامبر می‌رود. قیمت فعلی ۸۴۱ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است. در بازار داخلی آمریکا ورق گرم کارخانه سوراستال باز هم بالا رفته به ۷۰۰ دلار هر شورت تن رسید. قیمت فعلی بازار نقدی ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار در هر شورت تن درب کارخانه است. شاخص قیمت ورق گرم بازار داخلی ترکیه ۴/۱ درصد افت کرده به ۶۴۸ دلار درب کارخانه رسید. در شمال اروپا قیمت ورق گرم ۴/۱ درصد افت داشته در جنوب اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۶/۱ درصد ارزان شد و به ۴۷۸ یورو در هر تن رسید. دو هفته اخیر قیمت ورق گرم در ایتالیا ۱۵ تا ۲۰ یورو افت داشته و قیمت بازار نقدی به ۴۵۰ تا ۴۶۰ یورو درب کارخانه رسیده است. تقاضای ورق گرم صادراتی ترکیه به ویژه از جانب اروپایی‌ها ضعیف است. ترک‌ها برای صادرات ورق گرم به دنبال ۶۱۰ تا ۶۲۰ دلار فوب هستند، ولی معامله چندانی دیده نشده است. این در حالی است که اواخر اکتبر قیمت پیشنهادی ۶۶۰ تا ۶۷۰ دلار فوب بود.

در جنوب شرق آسیا قیمت ورق گرم وارداتی در رکود بود عرضه‌کنندگان منطقه سعی دارند قیمت‌ها را پایین بیاورند تا کالای خود را بفروشند. ورق کره و ژاپن ۶۴۰ دلار سی‌اف‌‌آر ویتنام بود، ولی در قیمت‌های پایین‌تر معامله شد. تایوانی‌ها ورق گرم را از ۶۷۰ دلار به ۶۳۰ دلار سی‌اف‌‌آر کاهش داده‌اند. شاید تا پایان سال ورق گرم در این منطقه به ۶۰۰ دلار سی‌اف‌‌آر برسد. بعید است وارد‌کننده‌ها در این منطقه از چین خرید کنند چون قیمت‌های چین بالاست. برخی انتظار دارند از اواخر ژانویه ۲۰۱۲ بازار ورق منطقه رونق یابد.

فروش محدود ورق و احتمال قوت بازار در آینده

ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول روز شنبه در انزلی ۹۵۰ تا ۹۵۲ تومان هر کیلو روی تریلی عرضه می‌شد ولی قیمت تا روز سه‌شنبه روند نزولی داشت و تا ۹۴۰ تومان عرضه شد، اما از روز سه‌شنبه قیمت بهبود یافت و روز پنج‌شنبه به ۹۵۰ تومان رسید.

معمولا با توجه به نوسان قیمت این کالا پیش‌بینی می‌شود هفته‌های آینده قیمت روند نزولی داشته باشد به‌خصوص که تقاضا با کاهش روبه‌رو است.

در مورد ورق گرم ضخامت ۵/۲ تا ۶ میلی‌متر رول به علت ادامه عرضه مبارکه و افت تقاضا قیمت‌ها تا ۲۰ تومان هر کیلو کاهش یافت. از آنجا که عرضه این ضخامت‌ها بیشتر در اختیار مبارکه است اگر مبارکه هفته آینده نسبت به تحویل سفارش‌ها با کندی عمل کند بازار به ثبات می‌رسد. ورق گرم تخت ضخامت ۸ تا ۱۵ میلی‌متر شاهد بیشترین کاهش قیمت بود. ورق ۸ میلی‌متر رول عرض ۵/۱ متر محصول مبارکه تا ۸۹۰ تومان در اصفهان روی تریلی معامله شد. علت این افت قیمت عرضه وسیع مبارکه همراه با پیشنهادهای فروش محصولات وارداتی بود.

گفته می‌شود محموله‌های ورق با ضخامت ۸ تا ۳۰ میلی‌متر رول و تخت در بنادر تخلیه شده که احتمالا از هفته آینده به بازار عرضه خواهد شد. این هفته مبارکه در بورس شرکت نکرد. این سیاست درستی بود که با استقبال عده‌ای از تجار روبه‌رو شد. در صورتی که مبارکه در هفته‌های آینده تنها به عرضه ورق سرد و گالوانیزه اقدام کند ثبات بیشتری به بازار داده است. ورق‌های گرم ضخامت

۱۵ میلی‌متر به بالا به علت محدودیت عرضه با ثبات قیمت روبه‌رو بود به همین دلیل روز چهارشنبه عرضه اکسین با استقبال روبه‌رو شد، هر چند که قیمت فروش رفته در بورس حداقل سود را برای خریدار تامین می‌کند، ولی نگاه خریداران بیشتر به دنبال پایین آوردن ریسک زیان است. به علت محدودیت تناژ فروش رفته در بورس تجار کمتر نگران کالاهای خریداری شده از چین هستند که هفته‌های آینده عرضه خواهد شد ضمن آنکه عده‌ای از تجار باور دارند که نرخ ارز در ماه‌های پایانی سال افزایش خواهد یافت و به همین علت نگرانی از افت قیمت ندارند. بازار ورق سرد مثل هفته قبل روند صعودی داشت که ناشی از محدودیت عرضه از طرف مبارکه و مشکل ترخیص بعضی محموله‌های وارداتی است. از روز سه‌شنبه حمل کالاهای وارداتی برای خریدارها شروع شد. این امر باعث ثبات قیمت در اواخر هفته شد ضمن آنکه ورق سرد به اوج قیمت خود رسیده است و فضای بالای رفتن آن محدود است. ورق گالوانیزه هم هفته با ثباتی را پشت سر گذاشت به‌رغم محدودیت عرضه تقاضای آن هم پایین بود هفته گذشته ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر ۶۵۰ دلار هر تن، ورق سرد ۷۵۰ دلار هر تن تحویل انزلی از قزاق عرضه شد. ورق گالوانیزه چین ۸۱۰ دلار هر تن تحویل بندر امام خمینی پیشنهاد شده است، ولی احتمالا در هفته‌های آینده با قیمت‌های ارزان تر قابل خرید است چون روند قیمت‌های ورق در بازار جهانی نزولی است.

احتیاط چینی‌ها در بازار سنگ‌آهن

هفته گذشته بازار سنگ‌آهن از روند صعودی باز ایستاد و نزولی شد؛ چرا که چینی‌ها محتاط‌تر شدند. از اوایل نوامبر حدود ۲۴ درصد از افت قیمت ۳۱ درصدی اکتبر جبران شده بود، ولی این هفته مجددا بازار نزولی شد. سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۴۸ تا ۱۵۰ دلار سی‌اف‌‌آر بود. در حالی که هفته قبل تا ۱۵۵ دلار هم در مواردی شنیده شده بود. خریداران تمایلی به معامله ندارند و هندی‌ها نیز فعلا به دلیل محدودیت عرضه عجله ندارند، ولی شاید افت نرخ روپیه تغییراتی در روند پیشنهادات آنها ایجاد کند. حدود ۱۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن در بنادر چین موجود است که نگرانی عرضه به بازار را رفع می‌کند از این رو چینی‌ها آرام نشسته‌اند.

امید بازار قراضه به تجار ترکیه

قراضه وارداتی به ترکیه و هند افت قیمت ۲ تا ۱/۳ درصدی را تجربه کرده و قراضه داخلی آمریکا یک دلار افت داشت. ترکیه از آمریکا در متوسط قیمت ۴۱۹ دلار و ۵۰ سنت قراضه خرید که ۱۰ دلار از قیمت‌های پیشنهای قبلی پایین تر بود.

قراضه سنگین عیار ۲۰-۸۰ انگلیس ۴۰۰ دلار سی‌اف‌‌آر معامله شد که آن هم ۱۰ دلار افت داشت. هنوز قیمت پیشنهادی اروپا ۴۱۰ دلار سی‌اف‌‌آر است. قراضه آ۳ دریای سیاه هم در سکوت است و قیمت بین ۴۰۰ تا ۴۰۵ دلار سی‌اف‌‌آر است. انتظار می‌رود معاملات بعدی قراضه اروپا با ترکیه در حدود ۴۰۰ دلار باشد. اخیرا ترکیه قراضه خرد شده و همچنین قراضه آ۳ دریای بالتیک را ۴۱۳ دلار سی‌اند‌اف خریداری کرده است. برخی امیدوارند با رسیدن زمستان خرید قراضه از جانب ترکیه افزایش یابد. در اسپانیا قراضه خرد شده ۲۷۵ تا ۲۸۵ یورو در هر تن است و تقاضا کم است. قراضه خرد شده صادراتی آن نیز آخرین بار ۲۷۰ تا ۲۸۰ یورو هر تن فوب بود.قیمت قراضه در بازار داخلی آمریکا ماه نوامبر نسبت به اکتبر افت شدیدی داشته بین ۲۴ تا ۵۱ دلار در هر لانگ تن بسته به عیار آن کاهش قیمت داشت. قراضه خرد شده بین ۴۰۵ تا ۴۱۸ دلار هر لانگ تن قیمت داشت. ظاهرا برخی صادرکنندگان آمریکایی محموله‌های قراضه خرد شده خود را به بازار داخلی عرضه خواهند کرد که برای تحویل دسامبر و ۴۰۰ تا ۴۱۰ دلار هر لانگ تن خواهد بود. البته این قیمت نسبت به نوامبر ۲۵ دلار هر لانگ تن افت خواهد داشت. برخی معتقدند قیمت‌ها در ژانویه بهبود می‌یابد.

کره قراضه ژاپن را هفته گذشته ۳۶۹ تا ۳۷۵ دلار فوب خرید که تا ۳۲ دلار نسبت به اوایل نوامبر رشد داشت. در شمال چین قیمت قراضه به دنبال افت قیمت بیلت ۸ تا ۱۶ دلار کاهش داشت و ۵۴۴ تا ۵۵۶ دلار ثبت شد. در عربستان قیمت قراضه ثابت بود. قیمت پیشنهادی قراضه ۲۰-۸۰ آمریکا به تایوان به ۴۴۰ تا ۴۴۵ دلار سی‌اند‌اف افزایش یافت.