مرکز خدمات فولاد ایران- تولید کنندگان لوازم خانگی در اروپا اخیرا برای بستن قراردادهای خرید ورق نیمه اول سال ۲۰۱۲ در حال مذاکره با کارخانه‌های تولید‌کننده و سرویس سنترهای بزرگ هستند. خریداران در تلاشند از فولادسازان جنوب و مرکز اروپا تخفیف بگیرند؛ ولی عرضه کننده‌ها سعی دارند قیمت را مشابه نیمه اول سال جاری حفظ کنند. به نظر تولیدکنندگان لوازم خانگی با توجه به افت قیمت مواد اولیه کاهش قیمت منطقی است.نیمه اول سال جاری ورق روغنی خریداری شده ۵۷۰ تا ۵۸۰ یورو درب کارخانه و ورق گالوانیزه ۵۵۵ تا ۵۷۰ یورو در هر تن درب کارخانه بود. قیمت نقدی فعلی ورق سرد ۵۳۰ تا ۵۵۰ یورو و ورق گالوانیزه ۵۲۰ تا ۵۴۰ یورو درب کارخانه است. خریداران تمایلی به تغییر قیمت‌ها نسبت به قیمت‌های فعلی ندارند و حاضرند ورق سرد را ۵۵۰ تا ۵۶۰ یورو و ورق گالوانیزه را ۵۳۰ تا ۵۴۰ یورو معامله کنند.مصرف ورق سرد آنها بالاتر است و چون بازار ورق گالوانیزه با مازاد عرضه روبه‌رو است، سعی دارند تخفیف بیشتری برای این کالا بگیرند.

بازار ورق آمریکا و اروپا در دو جهت مخالف

همچنین تازه ترین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که هفته اخیر قیمت ورق در آمریکا بهبود داشت. شاخص قیمت ورق گرم بازار داخلی ترکیه ۴/۱ درصد افت کرده به ۶۴۸ دلار درب کارخانه رسید. در آمریکای شمالی شاخص قیمت ورق گرم ۱/۲ درصد رشد کرده به ۶۳۶ دلار در هر شورت تن فوب میدوست رسید. شاخص قیمت ورق سرد و گالوانیزه به ترتیب ۲۰ و ۱۷ دلار در هر شورت تن بالا رفت؛ ولی قیمت ورق تخت به ۹۲۰ دلار در هر شورت تن کاهش یافت. زمان تحویل انواع ورق دراین منطقه طولانی‌تر شد.در شمال اروپا قیمت ورق گرم ۴/۱ درصد افت داشته ورق سرد نیز یک درصد ارزان شده و به ۵۷۳ یورو رسید. ورق تخت نیز ۶ یورو ارزان‌تر شد و زمان تحویل ورق سرد و گالوانیزه طولانی‌تر شد.در جنوب اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۶/۱ درصد ارزان شد و به ۴۷۸ یورو در هر تن رسید. ورق سرد نیز ۵ یورو افت قیمت داشت. شاخص قیمت ورق تخت ۵۸۸ یورو شنیده شد و زمان تحویل ورق سرد و گالوانیزه به ۶ هفته افزایش یافت.شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا ۴ یورو پایین آمد و به ۵۰۱ یورو رسید و در جنوب اروپا نیز ۴ یورو افت داشت. متوسط قیمت بیلت بورس لندن به ۵۲۷ دلار کاهش یافت و اختلاف قیمت آن با میلگرد شمال اروپا به ۱۵۲ دلار پایین آمد.

افت قیمت ورق چین

همچنین روزهای اخیر قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین کمی افت داشته البته فعالان بازار معتقدند موجودی کم بازار، اجازه افت قیمت شدید را در ماه جاری نمی‌دهد. قیمت پیشنهادی فعلی در بازار شانگهای ۶۵۲ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به هفته قبل

۳ تا ۵ دلار افت داشته است. هنوز کسی برای ذخیره زمستان خرید نکرده و منطقی است که با توجه به وضعیت اقتصادی و نگرانی‌ها تا پایان سال موجودی انبارها در حداقل نگه داشته شود.