پیش‌بینی کاهش قیمت سنگ‌آهن در طول 5 سال آینده

موسسه JPMorgan تخمین خود برای قیمت سنگ‌آهن در طول ۵ سال آینده را به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش داده است.

به گزارش وال استریت ژورنال، یکی از مقامات این شرکت اعلام کرده است که ما معتقدیم تولید در کشور چین جایگاه خود را حفظ می‌کند و سطوح بالای قیمتی را حمایت می‌کند، اما این امر برای کوتاه مدت است. به هر حال با توجه به تخمین تحلیلگران از شرایط اقتصادی و رشد اقتصادی در جهان می‌توان انتظار افت قیمت‌ها را داشت. کشور چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فولاد و سنگ‌آهن در جهان است. این در حالی است که استرالیا بیش از ۴۰ درصد سنگ‌آهن جهان را تامین می‌کند و شرکت‌های برتر در این حوزه مانند Rio Tinto و BHP همچنان به سرمایه‌گذاری در حوزه اکتشاف و استخراج معادن ادامه می‌دهند، بنابراین می‌توان نسبت به تداوم عرضه اطمینان داشت. این شرکت اعلام کرده است که در ادامه ثبات در قیمت سنگ‌آهن بستگی به قدرت تقاضا از سوی کارخانه‌های فولادساز چین دارد. همچنین تقاضا در اروپا نیز از پتانسیل خوبی برخوردار است که با بهبود در این قاره می‌توان به بهبود قیمت‌ها امید داشت. بطور کلی این شرکت تخمین می‌زند میانگین قیمت تا پایان سال جاری در سطح ۱۶۷ دلار در هر تن باشد و در سال ۲۰۱۲ به سطح ۱۴۷ دلار برسد.

عقب‌نشینی فولادسازان چینی از بازار سنگ‌آهن

در همین حال قیمت سنگ‌آهن برای دومین بار در طول سه روز معاملاتی هفته جاری، با کاهش همراه بود. به گزارش رویترز این امر با توجه به خارج شدن کارخانه‌های چین از خرید در بازار نقدی در مقابل تقاضای ضعیف برای فولاد رخ داده است. با توجه به ذخیره‌سازی موجودی انبارها در طول سه هفته گذشته که موجب رشد مجدد قیمت‌ها شده است، در حال حاضر تولیدکنندگان فولاد در چین عقب نشسته‌اند. به این ترتیب ارزش سنگ‌آهن با خلوص ۶۲ درصد در شاخص Steel Index افتی به میزان ۵/۰ درصد داشته است و به ۶۰/۱۴۶ دلار در هر تن رسید. تحلیلگران اظهار داشته‌اند اگرچه نشانه‌هایی مبنی بر به ثبات رسیدن قیمت نقدی و معاملات آتی فولاد وجود دارد، تمامی‌کارخانه‌ها از کوچک گرفته تا بزرگ، به پر کردن انبارها پرداخته‌اند و در حال حاضر نگران موجودی‌های خود نیستند. در روزهای اخیر معاملات اندکی در بازار نقدی انجام شده است، اما تجار اعلام کرده‌اند منتظر اعلام نتیجه مناقصه شرکت معدنی BHP هستند. به نظر آنان این امر ممکن است بازار را به ثبات برساند. ارزش سنگ‌آهن در معادن Pilbara و Newman در استرالیا هر کدام به اندازه ۳ دلار افت داشت و به ترتیب به ۱۴۱-۱۴۳ دلار و ۱۴۶-۱۴۸ دلار رسید. همچنین ارزش سنگ‌آهن با خلوص ۵/۶۳ درصد تولید کشور هند به ۱۴۸-۱۵۰ دلار در هر تن رسید. به نظر می‌رسد در آینده قیمت سنگ‌آهن در محدوده قیمتی ۱۴۰ تا ۱۵۰ دلار باقی بماند. اما با توجه به وجود عدم اطمینان در شرایط حال حاضر اقتصاد جهانی، تصور قیمت‌های بالاتر فعلا ممکن نیست.

کاهش قیمت مس

پس از انتشار گزارشات مربوط به کاهش فعالیت صنعتی در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده مس در جهان، به پایین‌ترین سطح خود در ۳۲ ماه گذشته، قیمت مس با کاهش همراه بود. به گزارش رویترز، ارزش مس در بورس کالای لندن با ۲/۰ درصد کاهش به ۳۴۲/۷ دلار در هر تن رسید. در بورس شانگهای نیز ارزش قرارداد آتی مس برای تحویل در ماه فوریه سال ۲۰۱۲ با ۴/۰ درصد کاهش مواجه شد و به ۷۸۰/۵۴ یوآن در هر تن رسید. به گفته تحلیل گران، با توجه به اینکه آمریکا و اروپا سرگرم حل و فصل مسائل اقتصادی و بحران مالی هستند، سرمایه‌گذاران به تقاضای چین متکی هستند و انتظار افزایش تقاضا و به تبع آن افزایش قیمت کالاهای اساسی و همچنین مس را می‌کشند.

پیش بینی تقاضای فولاد در هند

براساس گزارش مسوولان موسسه Steel Authority of India در هند در روز سه‌شنبه هفته‌جاری پیش‌بینی می‌شود در طول سال مالی آینده، تقاضا برای فولاد در این کشور به میزان ۶ درصد رشد یابد. به گزارش رویترز در پیش‌بینی قبلی، این مقدار بین ۱۰ تا ۱۲ درصد اعلام شده بود که با توجه به شرایط محیطی و اقتصادی فعلی و همچنین کاهش تقاضا از سوی شرکت‌های خودروسازی و پایان یافتن سال مالی در ماه مارس به نظر بعید می‌رسد. در حال حاضر تقاضا در سطح پایینی قرار دارد، اما می‌توان نسبت به بهبود آن امیدوار بود. فروش خودرو در طول ماه اکتبر در کشور هند افتی معادل ۸/۲۳ درصد تجربه کرد. این کاهش شدید ترین افت از سال ۲۰۰۰ تا‌کنون بوده است.

منبع: شرکت کارگزاری مهرآفرین