زیان صنعت آلومینیوم از واردات بی‌رویه و کاهش ۴۰ درصدی تولید پروفیل

خبرگزاری فارس- عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به واردات بی‌رویه و بدون ضابطه آلومینیوم به کشور گفت: این مساله باعث شده تا شرکت‌های تولیدی داخل بازدهی مناسبی نداشته باشند.

حسن خانی در یک نشست خبری اظهار کرد: در حال حاضر شرکت‌های ایرالکو، المهدی و هرمزآل تامین کننده مواد اولیه شمش و بیلت آلومینیوم در کشور هستند که در بدترین شرایط مالی قرار دارند. وی ادامه داد: عدم تقویت این شرکت‌ها و واردات بی‌رویه شمش و بیلت آلومینیوم از خاورمیانه باعث شده تا تولید‌کنندگان داخلی دچار ضرر شوند.

خانی با بیان اینکه در حال حاضر واردات به پروفیل آلومینیوم نیز رسیده است، گفت: هم اکنون این محصول از کشور ترکیه به ایران وارد می‌شود که باعث تضعیف تولید‌ات داخل شده است.

وی با اشاره به افزایش هزینه تولید در کشور به دلیل بالا رفتن قیمت حامل‌های انرژی، دستمزد کارگر و هزینه حمل و نقل اظهار کرد: قطع یارانه و عدم تحقق وعده مسوولان در زمینه اختصاص یارانه به بخش صنعت فشار زیادی را به تولید‌کنندگان وارد می‌کند.

عضو هیات مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم با بیان اینکه هم‌اکنون برخی واحدهای این صنعت با یک سوم ظرفیت خود فعال هستند و تعدادی نیز به تعطیلی رسیده‌اند، گفت: تولید پروفیل آلومینیوم در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۴۰ درصد افت داشته است.

به گفته خانی، هم اکنون واحدهای تولید‌کننده پروفیل‌ آلومینیوم با حدود ۳۰ درصد ظرفیت خود فعال هستند.

مهدی توانا یکی از کارشناسان این حوزه نیز در این نشست با تاکید بر لزوم حل مشکلات بخش صنعت با استفاده از راهکارهای فکری و علمی گفت: باید مبانی خرد جمعی بر حوزه صنعت حاکم باشد.

وی ادامه داد: تدوین خوشه‌های صنعتی، مدل‌های توسعه صنایع کوچک و همچنین مدل‌های توسعه صنعتی کشور از جمله اقدامات مناسبی است که صورت گرفته؛ ولی به دلیل گسسته بودن این مباحث همواره هزینه‌های مکرری را در بخش صنعت به همراه داشته است.

به گفته وی، در حال حاضر ۸۶۰ شهرک صنعتی با بیش از ۲۴ هزار واحد صنعتی در کشور فعال هستند که حدود ۵۰۴ هزار نفر در این واحدها مشغول به کار هستند.