طرح جدید ایران برای تلافی‌ تحریم صنعت پتروشیمی با محوریت «برخورد»

خبرگزاری فارس- مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از رشد ۳۴ درصدی صادرات محصولات پتروشیمی در ۷ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه خبر داد و گفت: در صورت ایجاد تحریم جدید از جانب آمریکا با تحریم‌کنندگان برخورد می‌کنیم. عبدالحسین بیات ، با اشاره به وضعیت صادرات و تولید محصولات پتروشیمی در ۷ ماه گذشته از سال جاری گفت: در این مدت تولید محصولات پتروشیمی به مرز ۵/۲۴ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵/۲ درصد افزایش داشته است.وی ادامه داد: فروش محصولات پتروشیمی به منظور صادرات در این ۷ ماه ۵/۱۰ میلیون تن بود که نسبت به مدت مشابه از لحاظ وزنی ۱۱ درصد رشد داشت و از نظر ارزش نیز ۸ میلیارد دلار بود که نسبت به برنامه سال گذشته ۳۴ درصد رشد داشته است.

بیات تصریح کرد: براساس برنامه‌ای که کارگروه توسعه صادرات به ما داده میزان صادرات ما در این ۷ ماه ۲۱ درصد بیشتر از این برنامه است.

رشد ۲۶درصدی فروش محصولات پتروشیمی در بازار داخلی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به فروش محصولات به داخل کشور نیز خاطرنشان کرد: فروش داخلی در این ۷ ماه به ۶ میلیون تن رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۶ درصد رشد داشت که این موضوع نشان دهنده آن است که در بخش صنایع تکمیلی نسبت به گذشته توسعه داشته‌ایم.

وی در پاسخ به این سوال که پرسید روزنامه‌ هاآرتص اعلام کرده است که آمریکا باید به دنبال تحریم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باشد که به نوعی گفته می‌شود به دنبال خط دادن به آمریکا است، حال اگر آمریکا این کار را انجام دهد واکنش شما چیست؟ و آیا پیش‌بینی لازم را در این خصوص انجام داده‌اید، گفت: آمریکا از ابتدای شروع دوره جدید تحریم‌ها در سال ۸۹ شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به همراه برخی از شرکت‌های زیرمجموعه در فهرست تحریم قرار داد به طوری که هم اکنون برخی از مسوولان ما در این شرکت‌ها نیز در فهرست تحریم آمریکا قرار دارند.بیات اظهار کرد: البته لازم به توضیح است که شرکت ما در فهرست تحریم اروپا وجود ندارد و اگر مشاهده می‌کنید آمریکا به دنبال تحریم شرکت ملی صنایع پتروشیمی است از این فهرست ناشی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه ایجاد این تحریم‌های جدید ممکن است مقداری زحمت را برای ما ایجاد کند، خاطرنشان کرد: با نفوذی که در بازارهای جهانی داریم و همکاری خوبی که با برخی از کشورهای سرمایه‌گذار به صورت متقابل است هیچ نگرانی در مورد ایجاد تحریم‌های جدید وجود ندارد و از تاثیر تحریم‌های جدید نگران نیستیم، زیرا عقل و منطق ایجاب می‌کند که به دنبال حرکت‌های متقابل باشیم.

وی ادامه داد: یکی از راهکارهایی که به آن اندیشیده‌ایم برخورد با تحریم‌کنندگان است و از راهکارهای دیگر می‌توان به دور زدن تحریم‌ها اشاره کرد.

وی گفت: اگر آمریکا به دنبال تحریم شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران باشد یقینا موجب بالا رفتن قیمت محصولات پتروشیمی در بازار جهانی می‌شود و ممکن است ناخواسته کمک شایانی در جهت ارز آوری هر چه بیشتر شرکت ملی پتروشیمی به داخل کشور شود، زیرا ایران هرگز بازارهای هدف خود را از دست نخواهد داد.