درخواست سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل از وزیر برای حل مشکل گشایش اعتبار ریالی

گروه بورس کالا - با ممنوعیت گشایش اعتبارات اسنادی ریالی از سوی شورای پول و اعتبار، بسیاری از واحد‌های تولید‌کننده پروفیل که تاکنون خرید‌های خود را از مبارکه به صورت LC ریالی خرید انجام می‌دادند به مشکل برخوردند؛ از این رو با انتشار نامه‌ای به حسینی و غضنفری وزرای اقتصاد و دارایی و صنعت، معدن و تجارت خواستار رفع این محدودیت و بررسی مشکلات آن در جلسه امروز شورای پول و اعتبار شدند. در نامه سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل اشاره شده که به موجب مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار، سیستم بانکی کشور درخصوص چگونگی گشایش اعتبارات اسنادی (LCداخلی) مواجهه با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی شده است. دلایل و علل تصویب و ابلاغ این مصوبه هرچه باشد در شرایط بحرانی کنونی حاکم بر روند فعالیت واحدهای تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی به منزله تیرخلاص بر پیکر شکننده فعالان این رشته ارزیابی می‌شود.

در این نامه آمده است که متعاقب ابلاغ این مصوبه، شرکت فولاد مبارکه با همکاری خود و با مساعدت نظام بانکی موجبات گشایش LC داخلی با شرایط مناسب برای واحدهای تولیدکننده این رشته صنعتی را فراهم آورده بود، اینک امکان تداوم این روند را نداشته و عملا ادامه فعالیت حدود یکصد واحد و شرکت تولیدی عضو این سندیکا به مخاطره جدی افتاده است.

بی‌تردید راه‌حل مسائل و مشکلات صرفا در پاک کردن صورت مسائل نیست؛ بنابراین تولیدکنندگان و صنعتگران متعهد کشور به‌درستی انتظار اتخاذ راه‌حل‌ها و راهکارهای عاجل برای حفظ توان تولید و بالندگی اقتصادی خود را دارا هستند. بنابراین سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی به نمایندگی از اعضا و حدود ۴۰.۰۰۰ نفر شاغل مستقیم و هزاران نفر شاغل غیرمستقیم خواستار آن است که برای حفظ توان و خودکفایی ملی در این رشته پایه صنعتی و پرهیز از گرفتار آمدن به ورطه واردات در این مسیر، راهنمایی و تدابیر مقتضی اعمال شود.