سنا- رییس هیات‌مدیره بورس کالا ابراز امیدواری کرد با تاکید ویژه رییس‌جمهوری، عرضه نفت خام در بورس کالا به سرانجام برسد.

پیشنهادهای بورس کالا به وزارت نفت برای عرضه نفت خام در بورس کیش به منظور سامان دادن به عرضه این محصول در بورس کالا صورت گرفته است. رییس هیات‌مدیره بورس کالا با اشاره به اینکه پیشنهادهای مذکور به منظور حل مشکل عرضه نفت خام در بورس کالا صورت گرفته است، گفت: امیدواریم وزارت نفت اقدامات لازم را برای عرضه نفت خام در تالار کیش انجام دهد تا هرچه سریع‌تر شاهد فعالیت بورس نفت در این جزیره باشیم.

محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر اینکه هدف از پیشنهاد به وزارت نفت انجام عرضه با مکانیسم بورس است، تصریح کرد: با این اقدام اگر مشکلی هم وجود داشته باشد، رفع خواهد شد تا این بازار در آینده نزدیک شکل بگیرد.

وی افزود: بر اساس مکانیسم بورس، عرضه محصولات در این بازار به منظور کشف قیمت صورت می‌گیرد و بعد از کشف قیمت، بخشی از کالا در بازار خارج از بورس به فروش می‌رسد. رییس هیات‌مدیره بورس کالا با بیان اینکه عرضه بخشی از نفت خام در بورس می‌تواند به عنوان تمرینی برای معامله نفت باشد، تصریح کرد: با انجام این معاملات، ایران در آینده می‌تواند نقش مهمی در قیمت‌گذاری این محصول در منطقه خاورمیانه ایفا کند. پورابراهیمی با تاکید بر اینکه عرضه نفت خام در بورس می‌تواند به راه‌اندازی ابزارهای مالی در بورس کمک کند، گفت: براین اساس می‌توان تامین بخشی از منابع مالی را در دنیا از طریق انتشار ابزارهای مالی در حوزه نفت انجام داد.

وی به برخورد تعصبی برخی از مدیران وزارت نفت با عرضه نفت خام در بورس اشاره کرد و گفت: سوال من این است که اگر بورس محل مناسبی برای عرضه نفت خام نیست، دلیل فعال بودن بورس‌های نفت در جهان چیست؟

رییس هیات‌مدیره بورس کالا ابراز امیدواری کرد با تاکید ویژه رییس‌جمهوری، عرضه نفت خام در بورس کالا به سرانجام برسد.