رونق بازار فولاد در گرو بهبود شرایط اقتصادی

گروه بورس کالا - بازار فولاد در هفته گذشته هم با رکود همراه بود. کمبود تقاضا و نبود مشتری دغدغه امروز فعالان بازار است و به نظر می‌رسد سرنوشت آن با وضعیت اقتصادی گره خورده و تا زمانی که شرایط اقتصادی بهبود نیابد، تقاضایی برای فولاد و مواد اولیه مطرح نشود. مرکز خدمات فولاد ایران به بررسی شرایط بازار مواد اولیه و میانی در بازار فولاد پرداخته است که در پی می‌آید: افت و خیز بیلت در ایران

بیلت روزهای اول هفته را با بالارفتن قیمت شروع کرد. روزشنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در انزلی روی تریلی هر کیلو ۸۱۰ تومان عرضه می‌شد؛ ولی به علت بالا رفتن قیمت دلار، بیلت هم با افزایش قیمت روبه‌رو شد تا روز دوشنبه که قیمت را تا ۸۲۸ تومان هم اعلام کردند؛ ولی از روز‌سه‌شنبه روند نزولی قیمت بیلت شروع شد که تا آخر هفته به ۸۲۰ تومان هم رسید. بعضی پیشنهادهای زیر ۸۲۰ تومان هم شنیده شد؛ ولی بیشتر در مورد محصول با کیفیت پایین بود. بازار بیلت همچنان درگیر مشکل محدودیت تقاضا و رکود بازار مقاطع است. از سوی دیگر مساله نرخ ارز و مشکل گشایش اعتبار باعث شده فروشنده‌ها احساس عدم اعتماد برای جایگزینی محصول فروخته شده داشته باشند. از سوی دیگر با احتساب ۶۴۰ دلار هر تن قیمت شمش در انزلی قیمت تمام شده این کالا حداقل ۷۸۰ تومان هر کیلو خواهد بود. با این حساب سود هر کیلو شمش ۳۰ تا ۳۵ تومان است؛ در حالی که ریسک فروش آن هم بالا است؛ ولی همین سرمایه‌گذاری روی کالاهای دیگر بازدهی بهتری دارد؛ به همین دلیل سرمایه‌ها بیشتر به سمت بازار ارز و سکه که ریسک کمتر و سود بهتری دارد، روانه شده است. با این روند به خصوص سرمای زودرس و محدودیت عرضه قراضه در ما‌ه‌های آینده باید شاهد کمبود بیلت در بازار باشیم.

بیلت جهانی در انتظار بهبود

متوسط قیمت بیلت در بورس لندن به ۵۳۴ دلار کاهش یافت. در بازار داخلی ترکیه قیمت بیلت۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار درب کارخانه بود که ۱۰ دلار افت داشت.

قیمت بیلت صادراتی سی آی اس اخیرا ۵۷۰ تا ۵۸۰ دلار هر تن فوب بوده و تغییری نداشته است. بیلت اوکراین ۵۷۰ دلار فوب نیز شنیده شده البته اغلب زیر ۵۷۵ دلار فوب راضی به فروش نبودند. عرضه‌کننده‌ها دیگر به هیچ وجه تمایلی به کاهش بیشتر قیمت ندارند. حتی برخی قیمت‌ها را بالاتر نیز برده‌اند. کارخانه متینوست اوکراین قیمت پیشنهادی بیلت خود را به ۶۰۰ دلار فوب بالا برده و ۵۹۰ دلار تازه‌ترین قیمت مورد قبول آن است. بیلت شمال اروپا ۴۲۰ تا ۴۳۰ یورو در هر تن درکارخانه شنیده شد.

در خاور دور تجار بیلت سی‌ آی اس را خریدارند. قیمت پیشنهادی بیلت کره برای تحویل دسامبر در جنوب شرق آسیا به ۶۳۰ دلار سی اف آر فیلیپین کاهش یافت که نسبت به هفته قبل ۱۰ تا ۱۵ دلار ارزان‌تر شد. بیلت تایوان و روسیه به ترتیب ۶۱۵ تا ۶۲۰ و ۶۲۵ دلار سی اف آر است. با اینکه قیمت‌ها پایین آمده وارد‌کننده‌ها خرید نمی‌کنند و منتظر افت بیشتر قیمت هستند، در تایوان خریداران به دنبال بیلت ۵۸۰ دلار سی اف آر هستند و محصول داخلی ۵۹۶ دلار است. خریداران بیلت کره زیر ۶۰۰ دلار درخواست خرید می‌دهند که مورد قبول فروشنده‌ها نیست. قیمت درب کارخانه بیلت سایز ۱۵۰ میلیمتر در چین حدود ۱۷ دلار نسبت به پنج‌شنبه گذشته بالا رفت و ۶۱۸ دلار در هر تن با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده ثبت شد.

کاهش قیمت برای جلب مشتری در بازار مقاطع

در جنوب اروپا صادر‌کننده‌ها خود را برای کاهش ۱۰ یورویی قیمت میلگرد آماده کردند تا به ۴۹۰ تا ۴۹۵ یورو هر تن فوب برسد شاید که خریداران تمایل پیدا کنند. در ترکیه تقاضای داخلی مقاطع بهبودی نداشت میلگرد بین ۱۸ تا ۱۹ دلار افت داشته به ۶۵۰ تا ۶۶۴ دلار در کارخانه رسید.

در بازار داخلی آمریکا قیمت میلگرد کارخانه‌ها ۱۵ دلار هر شورت تن افت داشته که در واکنش به افت قیمت قراضه بود. قیمت بازار نقدی ۷۳۵ تا ۷۵۵ دلار هر شورت تن درب کارخانه شنیده شد. میلگرد ترکیه به سوریه ۶۴۰ تا ۶۵۰ دلار فوب پیشنهاد شده که افت داشته است.

هنوز در عراق تقاضای بخش ساخت‌وساز خوب است و میلگرد خواستار دارد. میلگرد اوکراین دو هفته اخیر ۱۰ تا ۱۵ دلار افت قیمت داشته به ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار سی پی تی رسید و محصول ترکیه به عراق ۲۵ تا ۳۰ دلار ارزان‌تر از قبل عرضه شده و ۷۷۰ تا ۷۸۰ دلار سی پی تی بغداد است.

در بازار فیوچرز چین تازه‌ترین قیمت قرارداد ژانویه میلگرد به ۶۵۶ دلار در هر تن افزایش یافت. در کل هفته اخیر یک درصد رشد داشت. در بازار نقدی قیمت ۶۶۳ تا ۶۷۱ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده و نسبتا با ثبات بود. در بازار داخلی کره قیمت میلگرد ۷۲۰ تا ۷۸۰ دلار و ثابت بود. در ژاپن کاهش قیمت کارخانه‌ها و افت قیمت قراضه بازار مقاطع را نزولی کرده است.

بیم و امید در بازار مقاطع داخلی

روز شنبه بازار امیدوارانه برخورد کرد. قیمت میلگرد ۳ تومان بالا رفت؛ ولی قیمت تیرآهن روند نزولی داشت. ناودانی ۵ تا ۱۰ تومان افزایش قیمت داشت و نبشی تقریبا ثابت ماند این روند روز یکشنبه ادامه داشت؛ البته نبشی و تیرآهن روند نزولی داشتند؛ ولی از روزسه‌شنبه قیمت همه مقاطع رو به نزول گذاشت. روز چهارشنبه قیمت بعضی اقلام ناودانی بالا رفت؛ ولی میلگرد و تیرآهن روند نزولی داشتند. واقعیت این است که قیمت مقاطع در ایران به کف خود رسیده است، پایین‌تر از قیمت‌های فعلی تولید دیگر سودآور نیست و توجیه ندارد؛ به خصوص برای کارخانه‌های کوچک که شمش را تبدیل به میلگرد می‌کنند؛ ولی مهم‌تر از آن مشکل تقاضا است حتی اگر در قیمت‌های فعلی تولیدکننده کالایی را عرضه کند، بازار توان جذب آن را ندارد، تقاضا بسیار ضعیف است.

سرمایه‌های تجار هم از بخش فولاد به دلار و سکه منتقل شده است طبعا فشار نقدینگی به کارخانه‌ها هر روز زیادتر می‌شود با این شرایط، بازار در ماه‌های آینده با کمبود کالا روبه‌رو خواهد شد؛ چرا که کمتر کالایی برای تولید یا تجارت صرفه اقتصادی دارد روند نزولی قیمت‌ها در بازارهای خارجی یا متوقف شده یا کند شده است اکثر کارخانه‌های خارجی در مقابل کاهش قیمت مقاومت می‌کنند و ترجیح می‌دهند تولید را کمتر کنند آنها امیدوارند دو هفته دیگر سفارشات فصل اول سال ۲۰۱۲ برسد. این در حالی است که فروشنده‌های خارجی در مقابل واردکننده‌های ایرانی با احتیاط عمل می‌کنند. حداقل قیمت بیلت با اعتبار اسنادی ۶۴۰ دلار و برای میلگرد ۷۲۰ دلار سی اف آر بنادر ایران بوده، تیرآهن چینی هم ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار تحویل بنادر جنوب عرضه شده است.

قیمت ورق در حداقل

هفته اخیر بازار ورق سی آی اس نزولی بوده و قیمت پیشنهادی روسیه‌ای به ۶۱۰ دلار فوب اوکراینی‌ها نزدیک شده است.

فعالان بازار در انتظار تغییر اوضاع هستند ظاهرا قیمت‌ها به کف رسیده و با اتمام تعطیلات مذهبی کشورهای مسلمان شاید خرید برای فصل اول سال آینده آغاز می‌شود.

در بازار داخلی ترکیه بازار ورق هنوز نامساعد است و اخیرا قیمت ورق گرم ۲۰ دلار در هر تن کاهش یافته به ۶۴۰ تا ۶۶۰ دلار درب کارخانه رسید. البته انتظار می‌رود پس از اعیاد مذهبی خرید برای سال جدید بالا برود. ولی بحران مالی اروپا شاید تاثیر بیشتری بر بازار ترکیه بگذارد چون مقصد صادراتی اصلی ترکیه است. قیمت پیشنهادی ورق گرم اوکراین به ترکیه ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار سی اف آر و محصول روسیه ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار سی اف آر بود.

در بازار داخلی آمریکا کارخانه‌ها قیمت ورق را بالا بردند و اگر این عملی شود بازار واردات قدرت رقابت پیدا کرده است. در بازار نقدی قیمت ۶۲۰ تا ۶۴۰ دلار هر شورت تن بود. هنوز تجار اروپایی در حال بررسی بازارند و منتظر افت بیشتر قیمت ورق نشسته‌اند. اخیرا فولادسازان جنوب اروپا ورق گرم را ۴۸۰ یورو درب کارخانه پیشنهاد داده‌اند و به خاورمیانه در ۴۶۰ یورو هر تن فوب ایتالیا هفته گذشته فروخته شده است. قیمت ورق گرم وارداتی بالاتر و ۴۸۰ تا ۴۹۰ یورو هر تن سی اف آر برای محصول روسیه یا ترکیه است. در شمال اروپا نیز دو هفته اخیر قیمت ۲۰ یورو افت داشته است. ۴۸۵ تا ۴۹۰ یورو درب کارخانه شنیده شده است. قیمت رایج ورق گرم در بازار آلمان ۴۶۰ تا ۴۷۰ یورو درب کارخانه بود.

در جنوب شرق آسیا افت مداوم قیمت بازار نقدی ورق گرم وارداتی موجب شده بازار مختل شود قیمت ورق گرم صادراتی کره ۶۵۰ دلار سی اف آر است که ۱۵ تا ۲۵ دلار نسبت به هفته قبل افت کرده محصول چین ۶۲۰ تا ۶۳۰ دلار سی اف آر جنوب شرق آسیا است البته از جانب تجار. قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین همچنان رو به پایین است و تازه‌ترین قیمت پیشنهادی ۶۱۰ دلار فوب شنیده شده که معادل ۶۲۰ تا ۶۲۵ دلار سی اف آر کره است که ۱۵ تا ۲۰ دلار افت داشت.

هفته‌ای متفاوت در بازار ورق ایران

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر رول عرض یک متر از اول هفته روند صعودی داشت و تا ۹۶۵ تومان هر کیلو روی تریلی هم رسید، ولی بعد از عید قربان بازار کمی ‌افت کرد، ولی معاملات محدود بود. ورق‌های محصول مبارکه با ثبات قیمت روبه‌رو بود؛ در حالی که ضخامت ۸ تا ۱۵ میلیمتر وارداتی تا ۵۰ تومان ارزان‌تر از مبارکه هم در بازار عرضه می‌شود. ورق‌های محصول اکسین و کاویان با ثبات قیمت روبه‌رو بود به غیر از سایز ۱۵ میلیمتر که به علت محدودیت عرضه با افزایش قیمت روبه‌رو شد. به‌رغم محدودیت عرضه حجم تقاضا بسیار پایین است و خریداری نیست؛ در حالی که قیمت ورق گرم در خارج از ایران رو به تنزل است نوسان نرخ ارز باعث احتیاط تجار ایرانی شده است و آنها کمتر به واردات تمایل نشان می‌دهند.

در مورد ورق سرد بازار با محدودیت عرضه روبه‌رو است، ولی تقاضا پایین است بعضی از اقلام ورق سرد مثل ضخامت ۲ میلیمتر وارداتی تا قیمت بالای ۱۱۰۰ تومان هر کیلو در انزلی هم معامله شد. ورق گالوانیزه با محدویت عرضه روبه‌رو است، ولی تقاضای آن هم بسیار پایین است به همین دلیل قیمت باثبات باقی مانده است ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر تحویل انزلی از قزاقستان ۷۱۰ دلار، ورق سرد ۷۵۰ دلار و ورق گالوانیزه در قیمت ۸۱۰ تا ۸۴۰ دلار عرضه می‌شود، ولی فروشنده‌ها کمتر تمایل به دریافت اعتبار اسنادی دارند به همین دلیل در صورت واردات با نرخ ارز آزاد قیمت‌ها بالاتر از نرخ جاری بازار خواهد بود در نتیجه واردات هر روز محدودتر می‌شود.

قراضه و باز هم روند نزولی

برای دومین ماه متوالی قیمت قراضه خرد شده در آمریکا نزولی بود. هفته گذشته قیمت ۳۰ دلار هرلانگ تن پایین آمد و به ۴۱۰ دلار در هر لانگ رسید.

قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ اروپا ۴۱۵ تا ۴۲۵ دلار (۳۰۵ تا ۳۱۳ یورو) هر تن سی اف آر ترکیه شنیده شد. برخی معتقدند قیمت قراضه در ۳۲۰ تا ۳۳۰ دلار سی اف آر ترکیه به کف خود می‌رسد. زیر این قیمت روسیه و اروپا از فروش اجتناب خواهند کرد. همه منتظر کاهش بیشتر قیمت قراضه‌اند چون ترکیه در فروش فولاد خود مشکل دارد.

قیمت قراضه در ایتالیا هفته‌های آتی باز هم نزولی خواهد بود. ماه گذشته قیمت قراضه در این کشور حدود ۵۰ تا ۶۰ یورو افت داشته قیمت فعلی قراضه خرد شده ۲۹۰ تا ۳۰۵ یورو است. در بازار صادرات معاملاتی در ۴۰۰ تا ۴۲۰ دلار سی اف آر ترکیه شنیده شده است.با افت شدید بازار سهام و فیوچرز فولاد، بازار داخلی قراضه چین ضعیف‌تر شد و بازار واردات نیز وضعیت خوبی ندارد. قراضه سنگین کلاس ۱ و۲ خلوص ۲۰-۸۰ آمریکا ۴۲۵ تا ۴۳۰ دلار سی اف آر چین است و قیمت‌های داخلی ۴۴۰ تا ۴۴۸ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده. قیمت قراضه صادراتی ژاپن در تازه‌ترین مزایده ۳۸ دلار نسبت به ماه قبل افت داشت و به ۳۵۴ دلار اف‌ای اس رسید. هنوز برخی قیمت را بالا می‌دانند. در عربستان قیمت قراضه در بازار داخلی به دنبال بهبود تقاضا افزایش یافته است. قیمت قراضه خلوص پایین در شرق این کشور ۳۶۰ دلار بود.

بهبود نسبی بازار سنگ آهن

هفته گذشته قیمت نقدی سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۰ تا ۱۱ دلار بالا رفت و متوسط قیمت معاملات ۱۳۵ تا ۱۳۶ دلار سی اف آر بود. البته عرضه هند هنوز کم است و تجار هندی منتظرند تا شاید قیمت به ۱۵۰ تا ۱۵۵ دلار سی اف آر برسد که به نظر آن‌ها حداقل قیمت ممکن است. همچنین عرضه استرالیا کمتر شده و امید بیشتری به بهبود بازار سنگ آهن داده است.افزایش تمایل به خرید و کمبود عرضه قیمت را بالا برده است. چون زمستان نزدیک است تقاضای فولاد بهبودی نخواهد داشت برخی از خریداران افزایش قیمت سنگ‌آهن را موقتی می‌بینند و از طرفی فروشنده‌ها نیز ترجیح می‌دهند تا بهبود بیشتر و روشن‌تر شدن بازار صبر کنند.در بنادر چین موجودی سنگ‌آهن وارداتی به ۹۸ میلیون و ۴۳۰ هزار تن افزایش یافته. به نظر فعالان بازار تا زمانی که چینی‌ها بر سر قراردادهای دراز مدت با شرکت‌های معدنی به توافق نهایی نرسند، حجم معاملات بازار سنگ‌آهن تغییر محسوسی نخواهد داشت.