مرکز خدمات فولاد ایران- انتظار می‌رود قیمت قراضه این ماه باز هم کاهش یابد، چرا که همچنان تجار ترکیه در فروش محصولات فولادی خود مشکل دارند. برخی از فعالان بازار امیدوارند ترکیه به زودی خرید قراضه را افزایش دهد ولی شاید قیمت باز هم کاهش یابد چون هنوز به کف نرسیده است. تجار روسیه، اروپا و آمریکا خود را برای کاهش قیمت بیشتر آماده می‌کنند. هنوز فولادسازان ترکیه در خرید قراضه محتاطند. در حال حاضر برای ۱۵ روز موجودی دارند که نصف متوسط موجودی سال ۲۰۱۰ و یک سوم دوره قبل از رکود اقتصادی است.

هفته اخیر استیل ایندکس شاخص قیمت قراضه وارداتی به ترکیه را ثابت و ۴۲۸ دلار سی اف آر اعلام کرد و همه نسبت به آینده بازار تردید دارند. قراضه مخلوط اروپا ۴۰۶ دلار سی اف آر هم پیشنهاد شده ولی خریدار ندارد.

افت قیمت قراضه آمریکا و تاثیر آن بر بازار فولاد

همچنین برای دومین ماه متوالی قیمت قراضه خرد شده که پایه قیمت برای تعیین پرمیوم مقاطع در آمریکا است نزولی بوده است. تازه‌‌ترین افت قیمت ۴۰ دلار هرلانگ تن موجب شد تا قراضه خرد شده به ۴۱۰ دلار در هر لانگ تن برسد. این افت قیمت مطمئنا بر قیمت‌های بازار فولاد آمریکا تاثیر خواهد گذاشت.

کارخانه‌ها در ماه اکتبر پس از افت قیمت ۱۰ دلاری قراضه خرد شده، قیمت‌های پایه خود را ۱۰ دلار بالا بردند تا قیمت معاملات را ثابت نگه دارند.

قیمت فعلی قراضه خرد شده در پایین ترین سطح خود از دسامبر ۲۰۱۰ تاکنون قرار دارد. برخی انتظار دارند قیمت مقاطع در این کشور بین ۱۵ تا ۲۰ دلار افت کند، چون اخیرا تقاضای آن با ثبات بوده است.

ولی شاید قیمت ورق تخت تا ۳۰ دلار هر شورت تن کاهش یابد.

شرایط نامشخص آینده قراضه ایتالیا

قیمت قراضه در ایتالیا هفته‌های آتی باز هم نزولی خواهد بود. هنوز نمی‌توان در مورد وضعیت سال آینده بازار نظر دارد و به نظر فعالان بازار نوسانات بیشتر در انتظار است. ماه گذشته قیمت قراضه در این کشور حدود ۵۰ تا ۶۰ یورو افت داشته قیمت فعلی قراضه سنگین کلاس ای۳ معادل ۲۷۰ تا ۲۸۰ یورو در هر تن است و قراضه خرد شده ۲۹۰ تا ۳۰۵ یورو. ماه‌های اخیر صادرات به ویژه به ترکیه افزایش یافته و دو هفته اخیر معاملاتی در ۴۰۰ تا ۴۲۰ دلار سی اف آر ترکیه شنیده شده است.

با اینکه جو مناسبی بر صنعت فولاد حاکم نیست، تولید فولاد سال جاری ایتالیا خوب است و تا ۱۶ میلیون تن قراضه به فولادسازان فروخته می‌شود که ۱۲ درصد نسبت به سال قبل بالاتر خواهد بود.