روایتی ساده از فرآیند تامین مالی پروژه

گروه بورس کالا - تازه‌ترین کتاب در رابطه با فرآیند تامین مالی پروژه از طریق منابع بین‌المللی که سعی کرده نیازهای کاربردی تمام بخش‌ها را برآورده سازد، با رویکردی متفاوت منتشر شده است. یکی از پیش شرط‌های اساسی موفقیت هر پروژه، دسترسی به منابع مالی کافی مدیریت صحیح منابع مالی و استفاده بهینه از آنها است. در طی چند دهه گذشته فرآیند تامین مالی پروژه‌های مالی بخش انرژی با تغییرات زیادی مواجه شده است. تا پیش از دهه ۱۹۷۰، بیشتر پروژه‌های انرژی در کشورهای در حال توسعه از محل منابع نقدی شرکت‌های انرژی بین‌المللی تامین مالی می‌شد. با ورود به دهه ۱۹۹۰ با توجه به عدم تکافوی منابع مالی دولتی برای اجرای پروژه‌های این بخش به تدریج استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و بین‌المللی به جز لاینفک تامین مالی پروژه‌ها تبدیل شد.

کتاب «تامین مالی پروژه‌های انرژی در کشورهای در حال توسعه» نوشته حسین رضوی از مشاوران ارشد بانک جهانی با ترجمه سعید قهرمان‌پور که از سوی نشر چالش تهیه و تدوین شده، نمونه‌ای از مورد کاوی‌هایی است که اطلاعات پایه‌ای و کاملی در مورد اینکه تامین مالی‌کنندگان بین‌المللی، تجاری و صندوق‌های مشترک چگونه در مورد پروژه‌های نفت، گاز و نیروگاه‌های برق تصمیم‌گیری می‌کنند، در اختیار خواننده قرار می‌دهد.

نویسنده این کتاب سعی کرده روش‌های تامین مالی از طریق منابع دولتی و خصوصی را شرح داده و راهنمایی‌هایی برای استفاده از این ابزارها در تامین مالی پروژه‌های بالادستی و پایین دستی نفت و گاز و همچنین پروژه‌های تولید، انتقال و توزیع برق ارائه دهد.

کتاب مورد نظر که با مجری طرح گروه مدیریت مالی و سرمایه‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف به بازار عرضه شده، سه بخش دارد که بخش اول دارای دو فصل است، توضیحاتی مقدماتی در مورد تامین مالی شرکتی و پروژه‌ای و همچنین چالش‌های تامین مالی پروژه در کشورهای در حال توسعه ارائه می‌دهد. بخش دوم شامل پنج فصل است که این فصل‌ها مطالبی در مورد منابع اصلی تامین مالی پروژه‌های نفت، گاز و نیروگاه‌های برق بیان می‌کنند، منابعی که مورد بررسی قرار می‌گیرند، عبارتند از: موسسات چند جانبه بین‌المللی، بانک‌های توسعه منطقه‌ای، صندوق‌های مشترک، موسسات ضمانت و اعتبار و بازار سرمایه تجاری. بخش سه شامل سه فصل است که خطوط راهنمایی در مورد تهیه بسته تامین مالی موفق ارائه می‌دهد. این خطوط راهنما شامل روش‌های تحلیل محیط تجاری، توجیه پذیری مالی و اقتصادی، ساختار تامین مالی و اقتصادی، ساختار تامین مالی و مباحث زیست‌محیطی پروژه‌های برق، گاز و نفت است.