مرکز خدمات فولاد ایران- بازار اسلب روسیه و اوکراین روز به روز وخیم‌تر می‌شود. این ماه کارخانه‌هایی که مواد اولیه مورد نیاز را خود تولید می‌کنند قیمت‌ها را بیشتر کاهش داده‌اند و سایرین نمی‌توانند با توجه به هزینه بالای تولید تا این حد مانور بدهند برای آن‌ها فروش زیر ۵۸۰ دلار فوب دریای سیاه به معنای ضرر است. کارخانه ام ام ک روسیه ماه گذشته به جنوب شرق آسیا محموله‌های قابل توجهی فروخت و قیمت پیشنهادی فعلی آن ۵۳۰ تا ۵۴۵ دلار فوب است. در این بین کارخانه‌هایی که خریدار مواد اولیه نیز هستند در ۵۹۰ تا ۶۰۰ دلار فوب عرضه می‌کنند و ترجیح می‌دهند تولید را پایین بیاورند و قیمت را کم نکنند.

تقاضا کم است ولی درخواست‌هایی از جنوب شرق آسیا، اروپا و آفریقا شنیده می‌شود به نظر برخی ماه دسامبر بازار بهبود می‌یابد.

بازار پر رونق میلگرد عراق

هنوز در عراق تقاضای بخش ساخت‌وساز خوب است و میلگرد خواستار دارد با این حال تجار داخلی اواخر اکتبر خرید‌های زیادی کردند تا پس از تعطیلات اعیاد مذهبی مجبور به خرید در تناژ بالا نباشند. از این رو عرضه‌کنندگان خارجی همچنان قیمت‌ها را پایین می‌آورند، دیگر بازارهای صادراتی آن‌ها تقاضا ندارند.

میلگرد اوکراین دو هفته اخیر ۱۰ تا ۱۵ دلار افت قیمت داشته به ۷۴۰ تا ۷۵۰ دلار سی پی تی رسید و محصول ترکیه به عراق ۲۵ تا ۳۰ دلار ارزان تر از قبل عرضه شده و ۷۷۰ تا ۷۸۰ دلار سی پی تی بغداد است.

در بازار داخلی تجار محصول اوکراین را ۵ دلار پایین آورده ۸۵۰ دلار تا ۸۷۵ دلار درب انبار عرضه کردند و محصول ترکیه را ۱۰ دلار ارزان کرده ۸۲۰ تا ۸۴۰ دلار درب انبار پیشنهاد دادند. البته در تناژ بالا تخفیف خوبی می‌دهند.

با این حساب میلگرد اوکراین در بازار داخلی عراق ۹۰ تا ۱۲۵ دلار و میلگرد ترکیه ۵۰ تا ۶۰ دلار از قیمت کارخانه‌های عرضه‌کننده گران‌تر است.