ایسنا - مدیر امور بورس‌های سازمان بورس از نهایی شدن مقررات راه‌اندازی سلف موازی استاندارد نفتی و توسعه نرم‌افزار و ساختار معاملات آتی آنلاین بورس کالا خبر داد. محمدرضا خواجه‌نصیر، مدیر امور بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ابزار اختیار معامله (آپشن) به طور همزمان در بورس اوراق بهادار و بورس کالا اجرایی می‌شود خاطرنشان کرد: علاوه بر این آنلاین کردن معاملات در بورس کالا به صورت موازی در حال انجام است و علاقه‌مند هستیم که این ابزار در بورس اوراق بهادار و بورس کالا در سال ۹۰ راه‌اندازی شود.

خواجه‌ نصیر با بیان اینکه در قراردادهای اختیار معامله هر چه بازار کم رونق‌تر باشد بستر آن بهتر فراهم می‌شود، عنوان کرد: طبق برنامه قرار است ابتدا نرم‌افزار و ساختار معاملات آتی سهام توسعه یافته تا مشکل نرم‌افزاری آن برطرف شود و سپس معاملات آنلاین روی این نرم‌افزار راه‌اندازی شود.

مدیر امور بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: به این ترتیب تنوع قراردادها یا کارمزدهای آتی در حال انجام است تا بستر زیرساختاری این ابزار آماده شود.

وی تصریح کرد: بستر زیرساختی معاملات مشتقه در هر دو بورس با دو هدف فراهم کردن اطلاعات معاملاتی کامل و راه‌اندازی سیستم معاملات بر خط از این سیستم در حال تقویت شدن است.

خواجه نصیر با بیان این‌که راه‌اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز قراردادهای آتی سهام و اختیار معامله به طور موازی در حال انجام است، عنوان کرد: با برطرف کردن مشکلات موجود، معاملات آتی سهام تا پایان سال پر رونق می‌شود.

او اعلام کرد: با حل مشکلاتی که مانع از رونق معاملات آتی می‌شود شامل زیرساخت‌های نرم‌افزاری، تسهیل دسترسی و کاهش هزینه‌ها، معاملات آتی سهم پر رونق می‌شود.

وی درباره راه‌اندازی سایر ابزارها در بازار سرمایه گفت: علاوه براین، سلف موازی استاندارد نفتی با مجموعه وزارت نفت در حال پیگیری است تا طراحی جدیدی از ابزار معاملاتی و نیز تامین مالی باشد.