پیمان ارمغان
در جلسه قبل به معرفی اندیکاتور RSI و برخی کاربردهای آن پرداختیم. به دلیل اهمیت اندیکاتور فوق، در این جلسه به ارائه مثال‌های بیشتر در این زمینه خواهیم پرداخت.در جلسه قبل توضیح دادیم که یکی از کاربردهای RSI استفاده از خطوط روند روی اندیکاتور است.

برای این موضوع مثالی نیز از نحوه شکسته شدن یک خط روند صعودی در RSI آوردیم. حال به شکل زیر که مربوط به نمودار سهم سرمایه‌گذاری بوعلی است، توجه کنید:

مشاهده می‌کنید که چگونه بعد از شکسته شدن یک خط روند نزولی بر روی اندیکاتور RSI، شاهد صعود قیمت سهم از حوالی ۶۵ تومان تا ۸۳ تومان بوده‌ایم.نکته دیگری که در مورد اندیکاتور وجود دارد و قبلا هم چندین بار به آن اشاره کرده‌ایم، استفاده از ابزاری دیگر در کنار یک اندیکاتور برای کاستن از میزان خطاهاست. برای مثال می‌توان به جای استفاده از هر یک از اندیکاتورهای RSI یا MACD به تنهایی، همزمان از این دو اندیکاتور در کنار هم استفاده کرد تا این ابزار بتوانند خطاهای یکدیگر را پوشش دهند. به طور مثال به نمودار زیر که مربوط به قیمت طلا در تایم فریم ۴ ساعته است، توجه کنید.

تاکنون در بین مطالب آموزشی مطرح شده آموخته ایم که وارد شدن RSI به مناطق اشباع خرید و فروش می‌تواند نشانه‌ای از عوض شدن جهت حرکت قیمت باشد. همچنین یاد گرفته‌ایم که اگر اندیکاتور MACD خط سیگنال خود را قطع نماید، یک سیگنال در جهت خرید یا فروش، بسته به نوع قطع کردن صادر می‌شود. حال اگر این اتفاق برای یک کالا یا سهم به صورت همزمان رخ دهد؛ یعنی هم RSI وارد نقاط اشباع شود و هم MACD خط سیگنال را قطع نماید، از آنجا که دو سیگنال همزمان صادر شده است این به معنی اخطاری جدی‌تر برای خرید یا فروش است.برای مثال به اولین فلش آبی رنگ از سمت چپ توجه کنید، می‌بینید که بعد از اینکه RSI وارد منطقه اشباع خرید شده است MACD نیز خط سیگنال خود را به سمت پایین قطع کرده است که این می‌توانسته اخطار خوبی برای فروش باشد. حال به نقطه‌ای که با دایره قرمز رنگ روی RSI علامت‌گذاری شده توجه کنید. در اینجا اندیکاتور پس از ورود به ناحیه اشباع خرید، در حال خارج شدن از این منطقه است که می‌تواند به عنوان نشانه فروش باشد، اما می‌بینیم که قیمت مجددا از این ناحیه یک رشد نزدیک به 30 دلار را تجربه کرده است؛ در حالی که در منطقه دومین فلش آبی رنگ از سمت چپ، خروج RSI از منطقه اشباع با شکستن خط سیگنال توسط MACD نیز همراه بوده و شاهد هستیم که این بار دیگر قیمت با ریزش همراه شده است. به همین نحو اگر به فلش قرمز رنگ روی MACD دقت کنیم می‌بینیم که به‌رغم اینکه خط سیگنال به سمت پایین شکسته است، اما قیمت به رشد خود ادامه داده است. مخلص کلام اینکه هر گاه دو اندیکاتور به صورت همزمان حکم به نزول یا صعود قیمت داده‌اند این اتفاق افتاده است، اما وقتی سیگنال صعود یا نزول به تنهایی از جانب یک اندیکاتور صادر شده در برخی موارد شاهد بروز خطا بوده‌ایم.به‌رغم وجود اندیکاتورهای دیگر و کاربردهای متنوع، بحث اندیکاتورها را در اینجا به پایان برده و از جلسه بعد به مبحث مهم واگرایی‌ها خواهیم پرداخت. در صورتی که در مورد مباحث مطرح شده سوال خاصی وجود داشت، می‌توانید آن را با ایمیل parmaghan@yahoo.com در میان بگذارید.
www.aradtrader.com