ایسنا - در پنج روز کاری رینگ صادراتی بورس کالا از ابتدای آبان ماه تاکنون ۹۵ هزار و ۳۲۳ تن کالا معامله شده است.

رینگ صادراتی بورس کالا از ابتدای آبان ماه جاری تاکنون در پنج روز اول، سوم، هشتم، دهم و یازدهم فعال و شاهد عرضه و معامله بوده است. در اول آبان ماه این تنها کالای قیر ـ در انواع مختلف ـ بود که در حجم ۲۲ هزار تن عرضه شد و تنها چهار هزار و ۵۰۰ تن تقاضا داشت و همین حجم به معامله انجامید. معاملات این روز رینگ صادراتی که طبق تقویم اول آذر ماه تحویل می‌شود دو میلیون و ۵۰۲ هزار و ۵۰۰ دلار شد که به صورت نقدی پرداخت می‌شود.

سوم آبان ماه علاوه بر قیر، گندم نیز در رینگ صادراتی عرضه شد. در این روز ۱۴ هزار تن گندم دورم و معمولی عرضه شد، اما به دلیل آنچه خریداران قیمت بالای گندم ایران نسبت به گندم دیگر کشورها چون روسیه و قزاقستان عنوان کردند، هیچ تقاضایی ثبت نشد؛ پس گندم در این روز از طریق بورس صادر نشد.

اما قیر در حجم ۷۵ هزار و ۲۰۰ تن عرضه شد که ۵۹ هزار و ۶۵۵ تن نیز تقاضای خرید داشت که در نهایت ۳۳ هزار و ۵۵۵ تن از آن معامله شد. ارزش معامله قیر در سوم آبان ماه در رینگ صادراتی بورس کالا ۱۷ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۶۰۰ دلار شد.

هشتم آبان ماه نیز روز قیر بود. در این روز ۷۴ هزار تن از انواع قیر عرضه شد که تقاضایی ۴۴ هزار و ۷۵۰ تنی داشت، اما فقط ۱۸ هزار و ۷۵۰ تن آن به ارزش ۱۰ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۷۵۰ دلار و به صورت نقدی برای تحویل در تاریخ هشتم آذر ماه معامله شد.

دهم آبان ماه هم ۱۳ هزار تن گندم دورم و معمولی خرید تضمین دولت به عنوان مازاد مصرف داخلی در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد که همچنان از سوی خریداران گران خوانده شد.

پس هیچ تقاضایی برای خرید آن ثبت نشد. اما قیر همچنان خریدار داشت. در این روز ۲۳ هزار و ۷۰۰ تن انواع قیر عرضه شد که خریداران تقاضای ۱۴ هزار و ۶۲۵ تن آن را داشتند و همین حجم به ارزش هفت میلیون و ۳۸۵ هزار و ۶۲۵ دلار به صورت نقدی و برای تحویل در هشتم آذر ماه معامله شد و یازدهم آبان ماه شاهد عرضه ۶۲ هزار تنی باز هم قیر بودیم که ۲۳ هزار و ۸۹۳ تن تقاضا داشت و همین حجم خرید شد. ارزش معامله قیر در این روز ۱۳ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۹۶۳ دلار است که طبق اعلام محموله‌‌های معامله شده در این روز ۱۱ آذر ماه به خریداران تحویل داده می‌شود.

در مجموع در پنج روز کاری رینگ صادراتی بورس کالا در آبان ماه، ۲۶۰ هزار تن کالا عرضه شده که برای این حجم، ۱۴۷ هزار و ۴۲۳ تن تقاضا وجود داشته است و در نهایت ۹۵ هزار و ۳۲۳ تن معامله ثبت شده است.

ارزش کل معاملات این پنج روز ۵۱ میلیون و ۱۵۹ هزار و ۴۴۰ دلار شد.