حذف جوش شیرین از تابلوی بورس

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته رشد تقاضا برای خرید جوش شیرین در رینگ پتروشیمی ‌و در معامله گروه شیمیایی‌ها سبب شد تا عرضه این کالا لغو شده و به روز شنبه هفته آتی موکول شود.

در این روز برای خرید هزارتن جوش شیرین ۹۰ هزارتن تقاضا بر تابلوی بورس ثبت شد و به این ترتیب ناظر تالار دستور حذف این کالا را از تابلوی بورس داد. به گفته فعالان بازار با توجه به اینکه بیشتر معامله گران برای خرید این کالا از کدهای قدیمی‌استفاده کرده بودند و همچنین ثبت نام در سایت بهین یاب و تایید پروانه‌های بهره‌برداری تنها برای مصرف‌کنندگان محصولات پلیمری بوده است، به این ترتیب در این روز بیشتر معامله‌گران تلاش کردند تا با توجه به اختلاف نرخ بالای جوش شیرین در بازار و بورس، این کالا را خریداری کنند.

آگاهان بازار می‌گویند: در حال حاضر نرخ جوش شیرین در بازار داخل ۷۰۰ تومان است و اختلاف نرخ ۳۰۰ تومانی این کالا با بورس سبب شده تا بیشتر معامله گران برای خرید این کالا مشتاق باشند. برخی از فعالان بازار می‌گویند: با توجه به اینکه بیشتر مصرف کنندگان واقعی در حال حاضر به دلیل نقدینگی‌های پایین قادر به خرید مستقیم از رینگ پتروشیمی ‌نیستند، ترجیح می‌دهند با واسطه‌ها شریک شده و با فروش کدهای خود به آنها در خریدهای آنان سهیم باشند. این در حالی است که پیش‌تر بازرگانی پتروشیمی ‌قول داده بود که به مصرف‌کنندگان واقعی محصولات پتروشیمی ‌تسهیلاتی ارائه دهد تا این گروه بتوانند به راحتی از بورس کالا خرید کنند؛ اما متاسفانه این موضوع تاکنون عملی نشده است. البته بیشتر فعالان بازار معتقدند؛ یکی از راه‌های کاهش اختلاف نرخ جوش شیرین در بازار و بورس، افزایش عرضه این کالا در بورس است.

ثبت تقاضای ۶ هزارتنی برای سودکاستیک

علاوه بر این سودکاستیک نیز با تقاضای ۶ هزارتنی از سوی معامله‌گران مواجه شد. البته در این روز تنها سودکاستیک پتروشیمی ‌اروند و به میزان ۴ هزارتن عرضه شد که در نهایت کارگزاران این کالا را با سقف قیمت خریداری کردند. سودکاستیک در این روز با نرخ پایه ۱۸۱ تومان عرضه شد. میانگین ثبت شده برای این کالا ۱۸۷ تومان بود. بیشترین نرخی نیز که برای سودکاستیک در این روز ثبت شد، ۲۱۰ تومان بود.

با این حال در این روز مابقی کالاهای شیمیایی در آرامش معامله شدند و به گفته فعالان بازار، تقاضای معامله‌گران برای خرید آنها متعادل بود.

پیش‌بینی بازار پی وی سی

در این روز همچنین فعالان بازار پی وی سی، احتمال می‌دهند بازار این کالا با توجه به توقف تولید پی وی سی ۶۵ و زمینه کم این کالا در بازار داخل، به بیشتر از یک هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو برسد.

این در حالی است که به گفته فعالان بازار، هنوز تولید پی وی سی ۷۰ در پتروشیمی ‌بندرامام آغاز نشده است. به عقیده فعالان این حوزه، به نظر می‌رسد که قیمت پی وی سی در بازارهای جهانی تثبیت شود؛ اما در بازار داخل با توجه به ابهام در نرخ دلار و کاهش عرضه‌ها احتمال می‌رود قیمت‌ها به سطح بیش از یک هزار و ۲۰۰ تومان برسد.