شرایط برای معاملات رینگ کشاورزی فراهم نیست

عکس: جعفر پورحسن

مجلس در حال رایزنی با قوه مجریه برای اجرایی شدن کامل قانون بهره‌وری است

گروه بورس کالا - معاملات رینگ کشاورزی بورس کالا این روزها بدون توجه مسوولان همچنان با شرایط رکودی رو به رو است. در این میان برخی عقیده دارند که قانون الزام‌آوری برای حضور دولتی‌ها و اجباری شدن حضور سرمایه‌گذاران این بخش در بورس وجود ندارد، اما به نظر می‌رسد با وجود تصویب قانون بهره‌وری کشاورزی از سوی مجلس طی سال گذشته و تاکید بر مواد ۳۲ و ۳۳ این قانون مبنی بر الزام محصولات وارداتی در بورس کالا و الزامی شدن دادوستد دولتی‌ها در رینگ محصولات کشاورزی، همچنان چاره‌ای برای این قضیه و جدیتی از سوی نهادهای ذی‌ربط برای پیگیری این کار انجام نشده است. در این رابطه عیسی جعفری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بر این باور است که در کشور ما هنوز فضا برای دادوستد محصولات و در مجموع رینگ کشاورزی بورس کالا آمده نشده زیرا هزینه‌های تولید همچنان بالا است و این میزان بالای هزینه تولید باعث شده تولید کننده رغبتی برای حضور در بازار نداشته باشد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه اظهار کرد: هزینه‌های تولید در کنار حجم زیادی از واردات شرایط را به گونه‌ای ایجاد کرده که مساله رقابت در بازار برای سرمایه‌گذار را کمرنگ کرده است.

وی با ذکر مثالی در این رابطه افزود: برخی از کشاورزان شنیده بودند که قرار است کود را در بورس عرضه کنند در شرایطی که این مساله باعث شده بود کشاورزان این ذهنیت را پیدا کنند که ممکن است با عملی شدن این موضوع قیمت این محصول دو تا سه برابر افزایش پیدا کند و این ضربه به تولید محصولات کشاورزی است. این در حالی است که اگر فرهنگ بورس و مقدمات مربوط به آن فراهم می‌شد آنگاه ذهنیت‌ها تغییر پیدا می‌کرد. براساس گفته نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ، اگر فضا برای رینگ کشاورزی بورس کالا فراهم شود، روند عرضه و تقاضا با شفافیت و رقابت دنبال می‌شود. این در حالی است که ساماندهی و توسعه گام به گام و تدریجی می‌تواند در بهتر شدن این بخش موثر باشد.

جعفری تاکید کرد: مجلس تمام تلاشش بر این است که هر جایی نیازمند قانون باشد و مقررات در همه ابعاد جنبه اجرایی پیدا کند، قانون وضع و در ادامه بر اجرای آن نظارت کند. این در شرایطی است که ما قانون زیاد داریم؛ اما مشکل ما به عدم‌اجرای صحیح قانون بر می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه بعضی از قوانین خوب اجرا نشده است، تصریح کرد: داشتن نگاه عادلانه و از سویی توجه به زمینه برای اجرای قانون و توان برای اجرای آن می‌تواند در هموار شدن راه مفید باشد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در رابطه با عدم‌اجرایی نشدن برخی از مواد قانون بهره‌وری افزود: مجلس اجرایی شدن قانون بهره‌وری را با حساسیت دنبال می‌کند، برخی از مواد این قانون اجرایی شده، برخی از آن ابلاغ و جنبه اجرایی پیدا کرده. این در حالی است که برای دیگر مواد قانونی اجرایی نشده مجلس در حال رایزنی با دولت است.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن کامل قانون بهره‌وری کشاورزی، دغدغه فعالان این بخش و بازار رسمی رفع خواهد شد.