گروه بنگاه‌ها- در ششمین همایش صادرات غیرنفتی ‌که در هفته گذشته و با حضور مدیر کل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران، استاندار،‌ تنی چند از مدیران اجرایی و صنایع در محل اتاق بازرگانی صنایع و معادن استان یزد برگزار شد، از شرکت فولاد آلیاژی ایران به عنوان یکی از ده شرکت صادرکننده نمونه استانی تقدیر شد. عبدالحمید اسدیان، مدیر کل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به چشم‌انداز صادراتی ایران گفت: مقرر است ایران با توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت بالای اقتصادی، در مسیر افزایش سهم خود از تجارت جهانی حرکت کرده و به توازن تجاری در صادرات و واردات نائل آید و دارای اقتصادی متنوع با سهم غالب صادرات غیرنفتی شود.

وی میزان صادرات به کشورهای CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) را ۱۶ میلیون دلار و واردات از آنها را ۵/۱ میلیون دلار ذکر کرد.

اسدیان تعهد و وفاداری به محصول و کیفیت را در امر تجارت و صادرات با اهمیت دانست و افزود: با توجه به این موضوع از سال ۱۳۸۴، میزان صادرات غیر نفتی در حال افزایش است، به طوری که در برنامه‌های چهارم و پنجم توسعه، عملکرد و فعالیت در حوزه تجارت به مراتب بیشتر از آنچه هدفگذاری شده، بوده است.

مدیر کل دفتر اروپا و آمریکای سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: صادرات غیر نفتی در سال ۱۳۹۰ به میزان ۴۱ میلیارد دلار هدف‌گذ‌اری شده و خوشبختانه به‌رغم مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها نسبت به سال ۱۳۸۹، موفق به حفظ بازارهای خود و افزایش صادرات از طریق مدیریت هزینه شده‌ایم. محمدرضا فلاح‌زاده، استاندار یزد نیز استان یزد را جزو ده استان برتر کشور در زمینه صادرات غیرنفتی خواند و میزان صادرات این ۱۰ استان را ۹۰ درصد صادرات کل کشور بیان کرد.

استاندار یزد گفت: مردم استان یزد به مساله‌ امنیت و آرامش، کسب دانش و معرفت و موضوع تولید و کیفیت کالا توجه ویژه دارند و این مباحث مقوله مهمی در بحث توسعه صادرات است.

وی عدم وجود صنایع مادر، مشکلات حمل و نقل، نبود سرمایه‌گذاری مشترک، راه‌اندازی نشدن بسته‌های حمایتی در حوزه هدفمندی، پرداخت نشدن مشوق‌ها و تسهیلات صادراتی را از جمله چالش‌های بخش صادرات عنوان کرد.