اطمینان به پیش‌بینی‌های مثبت و رشد تقاضا

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: خبر استیضاح وزیر اقتصاد، معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی را با هیجانات بیشتری مواجه کرده و بازار را در حالت انتظار باقی گذاشت. به گفته آگاهان اقتصادی در این روز بازار شرایط متفاوتی را نسبت به هفته‌های گذشته پشت سرگذاشت و اگر چه طی این هفته‌ها بازار پتروشیمی با عدم تحرک مواجه بود، اما روز گذشته رینگ پتروشیمی تحت تاثیر هیجانات موجود در بازار دلار و رسیدن به سطح قیمتی ۱۳۲۲ تومان و ابهام در نرخ ارز طی روزهای آینده سبب شد تا معامله‌گران این حوزه به پیش‌بینی‌های موجود مبنی بر رشد قیمت‌ها و شروع تحرکات در بازار پتروشیمی اطمینان کرده و در نتیجه تقاضای خود را برای خرید محصولات افزایش دهند.

از این رو محصولات H در این روز با تقاضای بالایی از سوی خریداران مواجه شدند. قرار گرفتن در فصل مصرف این کالاها و همچنین شروع بارندگی‌ها در روزهای گذشته سبب شده تا بازار این کالاها روند مثبتی را طی کند. به این ترتیب در این روز ۰۲۰ و ۰۰۷۵ هر کدام به میزان ۱۰۰ هزارتن تقاضا داشتند و این کالاها با سقف قیمت خریداری شدند.

اولین و آخرین عرضه پی وی سی ۶۵

عرضه پی وی سی نیز در این روز با توجه به اینکه اولین عرضه در ماه آبان بود، با تقاضای بالایی روبه رو شد. به گفته فعالان بازار با توجه به اینکه این اولین و آخرین عرضه پی وی سی ۶۵ در رینگ پتروشیمی و در ماه جاری بود، بیشتر معامله‌گران با ثبت تقاضای بالا سعی کردند این کالا را خریداری کنند. گفته می شود خط تولید پی وی سی ۶۵ به ۷۰ تغییر یافته است و به این ترتیب این کالا در هفته‌های آتی در بورس کالا عرضه نخواهد شد. به این ترتیب در این روز پی وی سی ۶۵ با سقف قیمت توسط کارگزاران خریداری شد.

در این روز همچنین ۷۲۴۰ نیز با تقاضای بالایی از سوی معامله‌گران مواجه شد. این در حالی است که نرخ این کالا در بازار و بورس تقریبا یکسان شده است. ۰۵۰۰ نیز در این روز اگر چه قیمت خورد، اما فاصله ۱۶۰ تومانی کف و سقف قیمت این کالا نشان از هیجانات موجود و سردرگمی در بازار دارد.

۱۵۴۰ نیز در این روز ۴۰ تومان بالاتر از نرخ پایه معامله شد، این کالا به میزان ۱۰۰۰ تن عرضه شده بود. در این روز BL۳ عرضه نشد. BG‌ها نیز در این روز با استقبال اندک خریداران مواجه شدند. BG۸۲۱ در این روز وارد زمان مچینگ شد و گرید ۷۸۱ نیز قیمت خورد. این در حالی است که بازار داخل در این روز با آشفتگی مواجه شد، با این حال بیشتر آگاهان بازار معتقدند بازار پتروشیمی تا پایان ماه آذر روند مثبتی را طی خواهد کرد.

با این حال برخی دیگر از فعالان بازار با توجه به ابهام در نرخ دلار روند بازار پتروشیمی را نامشخص ارزیابی کرده و می‌گویند: با توجه به اینکه استیضاح وزیر اقتصاد نیز منتفی شد، باید در انتظار معاملات در روزهای آتی باقی ماند.