مرکز خدمات فولاد ایران- تازه‌ترین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است که قیمت انواع ورق در اروپا و آمریکا از هفته گذشته تاکنون باز هم نزولی بوده است.

ورق تخت شمال اروپا ثابت ماند و میلگرد جنوب اروپا کمی‌بالا رفت. قیمت ورق در ترکیه افت شدید داشت و ورق گرم با ۵ درصد کاهش به ۶۸۴ دلار درب کارخانه رسید. در جنوب اروپا متوسط شاخص قیمت ورق گرم ۲/۱ درصد افت داشته به ۵۰۰ یورو درب کارخانه رسید و ورق سرد ۱۱ یورو افت داشت. ورق تخت ۳/۱ درصد افت داشت و به ۵۸۶ یورو رسید. متوسط زمان تحویل انواع ورق در این منطقه ۵ هفته است.

در شمال اروپا ورق گرم ۸ یورو افت قیمت داشته و ورق سرد نیز بیش از ۲ درصد پایین آمده به ۸۰۵ دلار درب کارخانه رسید. شاخص قیمت ورق تخت ثابت بود. متوسط زمان تحویل انواع ورق طولانی‌تر شد.

شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا ۵ یورو پایین آمده به ۵۲۳ یورو رسید. ولی در جنوب ۳ یورو بالا رفت. متوسط قیمت بیلت در بورس لندن با افتی شدید ۵۴۸ دلار ثبت شد و اختلاف قیمت آن با میلگرد شمال اروپا ۱۷۳ دلار شده است.

در آمریکای شمالی ورق گرم فوب میدوست به ۶۶۵ دلار هر شورت تن افت نمود و ورق سرد و گالوانیزه تا ۲ درصد کاهش قیمت داشت. شاخص قیمت ورق تخت نیز ۹۲۴ دلار هر شورت تن و نزولی بود. مدت زمان تحویل ورق گرم ثابت و حدود ۲۲ روز بود.

امید به بازار ورق گرم در چین

با این حال قیمت ورق گرم در بازار داخلی چین پس از افت ۷۸ دلاری از اوایل ماه جاری، حال حرکتی رو به بهبود را آغاز کرده است.

روز دوشنبه قیمت پیشنهادی ۶۳۰ تا ۶۳۷ دلار در بازار شانگهای شنیده شد که هفته گذشته تا ۱۶ دلار رشد داشته است. ظاهرا علت این بهبود، خرید محدود تجار در روز جمعه بود که موجب افزایش خرید‌ها تا روز دوشنبه و بالا بردن قیمت‌ها شد.

ولی مساله اینجا است که خرید‌ها بیشتر از جانب تجار بوده تا خریدار نهایی و باید دید رشد قیمت ماندگار است یا نه. چون تقاضای نهایی بالا نرفته و سنگ آهن نزولی است، بعید است بازار فولاد افزایش قیمت ماندگاری داشته باشد.