گروه بورس کالا- مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: فرآیند تعیین نام بورس انرژی در اداره ثبت شرکت‌ها به اتمام رسیده و نام نهایی «شرکت بورس انرژی (سهامی عام)» برگزیده شد. علی صالح‌آبادی روز گذشته در حاشیه بازدید از هجدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: کارهای مقدماتی و ثبت بورس انرژی طی دو روز گذشته انجام شده و تا ۱۰ روز آینده بعد از اطلاع‌رسانی پذیره‌نویسی آن آغاز خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه بورس انرژی شامل همه انواع انرژی‌ها می‌شود، گفت: نفت کوره و محصولات پتروشیمی که در گذشته در بورس کالا عرضه می‌شد، کماکان در بورس کالا باقی خواهد ماند و در این بورس معامله می‌شوند.

مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه گفت: درخواست ما این بود که این مجموعه تحت نام «بورس انرژی ایران» مجوز بگیرد؛ اما مصوبه‌ای وجود دارد که براساس آن نباید از عناوین کشور و ایران در نام استفاده کرد؛ بنابراین مذاکراتی نیز صورت گرفت؛ اما به دلیل مشکلاتی که وجود داشت، این شرکت در نهایت تحت عنوان مذکور اخذ نام شده است.

وی تصریح کرد: بعد از طی این فرآیند، باید نام این موسسه در سامانه ثبت وارد شود که امیدواریم بتوانیم مجوز اداره ثبت را نیز اخذ کنیم. به گفته صالح‌آبادی، اگر بتوان این مجوز را اخذ کرد، به مدت ده روز باید آگهی پذیره‌نویسی این شرکت طبق قانون روی سایت‌ها قرار گیرد و بعد از اتمام این مدت، پذیره‌نویسی آغاز خواهد شد و در آن حدود ۲۰ درصد سهام عرضه می‌شود. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: در این رابطه با وزارت نیرو مشکل خاصی وجود ندارد و در واقع به دلیل اینکه این وزارتخانه هم‌اکنون به صورت بازار غیررسمی، در بازار برق فعالیت دارد، مشکلات مقرراتی و قانونی وجود ندارد. صالح‌آبادی گفت: کار بورس انرژی با برق آغاز خواهد شد که البته این نکته نیز قابل ذکر است که کالاهایی که در بورس کالای ایران پذیرش شده‌اند، همچنان قابل معامله خواهند بود.