کارشناسان معتقدند سمت و سوی بازار مسیر منطقی را طی نمی‌کند

گروه بورس کالا - دادوستدهای دیروز رینگ کالای صنعتی بورس کالا با رقابتی شدن در عرضه‌های ورق فولاد اکسین با تب هیجانی دنبال شد. روز گذشته بورس کالا شرایط متفاوتی راپشت سر گذاشت. به طوری که با افزایش تقاضای سنگین در برخی از عرضه‌ها، بازار وارد رقابت شد و قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. این در حالی بود که روند بازار آزاد مقاطع نزولی بود.

یکی از فعالان بازار در این باره اعتقاد دارد به دلیل تاخیر در عرضه‌های ورق اکسین و از سویی مناسب بودن محصولات، تقاضای سنگینی برای این محصول در بازار رقم خورد. وی اظهار کرد: قیمت بازار در ابتدا پایین بود، اما به یکباره با رقابتی شدن، نزدیک ۱۰۰ تومان بالا رفت.

در شرایطی که معامله‌گران معتقد بودند به دلیل آغاز فصل سرما و از سویی نبود نقدینگی، بازار باید نزولی می‌شد، اما با تب هیجانی همراه شد.

البته یکی از کارگزاران بورس کالا بر این باور است اگر زمان و مهلت بیشتری به آنان داده می‌شد تا مشتریان بیشتری در لیست تقاضا قرار دهند، آن گاه میزان حجم تقاضا نزدیک ۳ برابر بیشتر از تناژ کنونی بود. این در شرایطی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته به صورت رسمی اعلام کرده بود فولادکاران و تولید‌کنندگان بدهکار تسهیلات دریافت نمی‌کنند و انتظار می‌رفت همین گزارش‌ها و حواشی تاثیر خود را در بازار بگذارد.

کارشناسان معتقدند وضعیت بازار به گونه‌ای است که کسی نمی‌داند آینده بازار به کدام سمت و سو حرکت می‌کند، این در حالی است که با توجه به وضعیت بازارهای جهانی و رکود در بازارها تحت تاثیر بدهی دولت‌های اروپایی و ایالات متحده و از سویی نگرانی‌ها درباره اقتصاد چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان بخش فلزات، انتظار کاهش و رکود در بازارهای داخلی هم احساس می‌شد.

در هر حال در بازار دیروز دو نوع ورق گرم عریض ۱۰ تا ۵۰ و ۲۰ تا ۴۰ فولاد اکسین به صورت سلف روی تابلو معاملاتی آمد که هر دوی این عرضه‌ها با تقاضای سنگینی مواجه شد. برای ورق گرم عریض ۱۰ تا ۵۰ با نرخ ۹۶۰ تومان، همه ۲ هزار و ۲۰۰ تن محصول فروخته شد. ۶ هزار و ۱۶۰ ورق گرم عریض ۲۰ تا ۴۰ نیز در ابتدا با قیمت ۸۸۰ تومان روی تابلو آمد، اما با شروع معاملات به ۹۰۰ تومان رسید، پس از اینکه تقاضای ۷۸ هزار و ۱۰۰ تن از سوی مشتریان در بازار مشاهده شد این نرخ با روندی افزایشی به ۹۸۵ تومان رسید که در پایان همه میزان عرضه به فروش رسید.

دو نوع سبد میلگرد نورد آریان فولاد و مجتمع فولاد کویر جداگانه هر کدام با تناژ یک هزار و ۱۰۰ تن عرضه شد که برای آنها به ترتیب نرخ ۸۷۰ و ۸۴۰ تومان کمترین نرخ پیشنهادی بود، اما در پایان دادوستدی برای این محصولات صورت نگرفت.

همچنین مجتمع فولاد الیگودرز دو نوع کلاف را هر کدام جداگانه با تناژ یک هزار و ۱۰۰ تن و قیمت پیشنهادی ۸۷۰ تومان عرضه کرد که به دلیل نبود تقاضا دادوستدی انجام نشد. این در حالی بود که سبد میلگرد فولاد کرمان یک هزار و ۱۰۰ تن محصول عرضه کرد که ۱۱۰ تن آن با نرخ هر کیلو ۸۴۰ تومان فروخته شد.