مرکز خدمات فولاد ایران- شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس سی اف آر جنوب چین باز هم نزولی بود و چهارشنبه گذشته ۶/۲ دلار افت داشته به ۱۴۷ دلار و ۷۰ سنت هر تن خشک رسید. چینی‌ها منتظر افت قیمت بیشتر هستند از این رو خرید نمی‌کنند. البته آمار نشان می‌دهد که تولید فولاد چین هنوز بالاست و در ده روز ابتدایی ماه جاری میلادی هر روز ۹۳/۱ میلیون تن تولید داشته است. سنگ آهن استرالیا باز هم نزولی بود و قیمت پیشنهادی سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند ۱۵۸ دلار هر تن خشک شنیده شد. بازار سوآپ نسبتا ثبات داشت و قرارداد فصل اول سال ۲۰۱۲ معادل ۲ دلار رشد کرد، ولی میلگرد در بورس شانگهای یک درصد افت داشت. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد پلاتس نیز آخر هفته گذشته نزولی بود و ۱۴۷ دلار هر تن خشک ثبت شد. این قیمت از ۸ اکتبر ۲۰۱۰ بی‌سابقه بوده است.

روند نزولی قیمت‌های سنگ‌آهن

همچنین بازار سنگ‌آهن برای پنجمین هفته متوالی رو به پایین بود و قیمت به ۱۶۴ تا ۱۶۵ دلار سی‌اف‌آر رسید که از نوامبرتاکنون بی‌سابقه است.

این قیمت ۳ تا ۴ دلار از قیمت‌های بازار فیوچرز ارزان‌تر است. تحلیل‌گران سنگ‌آهن ۱۴۰ دلاری را در ماه‌های آتی دور از انتظار ندیدند. این در حالی است که ماه سپتامبر قیمت سنگ‌آهن به ۱۸۱ دلار رسیده بود. بعید است تا پایان سال‌جاری میلادی بازار سنگ‌آهن بهبود یابد؛ چرا که وضعیت مالی فولادسازان چینی مساعد نیست.