خبرگزاری فارس: در چهار تالار محصولات صنعتی، پتروشیمی، کشاورزی و صادراتی بیش از ۲۹۲ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان کالا داد و ستد شد که محصولات صنعتی و معدنی ۶۶ درصد معاملات هفته گذشته بورس کالا را به خود اختصاص داد. در رینگ مبادلاتی محصولات صنعتی، پتروشیمی، کشاورزی و صادراتی بیش از ۲۹۲ میلیارد و ۲۷۲ میلیون تومان کالا مبادله شد که نسبت به هفته ماقبل از نظر حجم ۱۰۴ درصد و از نظر ارزش بیش از ۶۵ درصد افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در هفته گذشته عمده حجم معاملات مربوط به دادوستد ۱۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه بندی شده بود که ۱۰۰ هزار تن مربوط به معدن میشدوان و ۵۰ هزار تن سنگ‌آهن معدن جلال آباد بود. بر این اساس، طی هفته گذشته در تالار محصولات کشاورزی شرکت بورس کالا نیز ۱۸ هزار و ۴۴۵ تن انواع محصولات به ارزش بیش از ۸ میلیارد تومان معامله شد. بنابراین، ۶۶ درصد حجم کل معاملات بورس کالا طی هفته‌ای که گذشت در اختیار محصولات صنعتی و معدنی، ۳۰ درصد در اختیار فرآورده‌های نفت و پتروشیمی و ۴ درصد در اختیار محصولات کشاورزی بود.

بخش فرآورده‌های نفت و پتروشیمی بورس کالا نیز شاهد معامله ۸۴ هزار و ۱۴۷ تن انواع قیر به ارزش ۵۰۴ میلیارد و ۷۷۷ میلیون و ۶۵۶ هزار ریال در دو تالار داخلی و صادراتی بود.

بر اساس این گزارش، در یک هفته گذشته تالار محصولات کشاورزی بورس کالا نیز شاهد معامله ۴۵۰ تن ذرت دانه‌ای به ارزش ۲ میلیارد و ۱۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال بود.

در این هفته، جمعا ۱۶ هزار و ۳۰۰ تن انواع گندم به ارزش ۵۸ میلیارد و ۶۸۰ میلیون ریال معامله شد. برنج نیز از دیگر محصولاتی بود که به میزان هزار و ۱۰۰ تن و به ارزش ۱۸ میلیارد و ۵۵۰ میلیون ریال توسط مشتریان خریداری شد. همچنین، هزار تن شکر و ۹۰ تن کنسانتره و تفاله عرضه شد، ولی تقاضایی را در رینگ محصولات کشاورزی بورس کالا نداشت.

بیشترین تقاضای خرید سکه آتی اسفند و کمترین در آبان بود

همچنین رینگ مبادلاتی آتی نیز با فروش و انعقاد ۴۷ هزار و ۸۴۶ قرارداد آتی سکه در هفته گذشته، بیشترین حجم قرارداد مربوط به سکه تحویل اسفند ماه و کمترین تقاضا برای خرید سکه آبان ماه بود.

طی هفته گذشته تعداد ۴۷ هزار و ۸۴۶ قرارداد آتی سکه طلا تحویل ماه‌های آبان، دی و اسفند ۹۰ و اردیبهشت‌ماه ۹۱ به ارزش ۳۰۰ میلیارد و ۷۰ میلیون تومان منعقد شد که بالاترین میزان معاملات آتی هفتگی در بورس کالا طی مهر ماه به شمار می‌رود.

حجم این معاملات نیز نسبت به هفته قبل ۸۴ درصد و ارزش آن نیز ۹۳ درصد رشد داشت. بر اساس این گزارش، قراردادهای آتی سکه طلا تحویل اسفندماه با ۲۵ هزار و ۲۳۹ قرارداد، تحویل دی‌ماه با ۱۰ هزار و ۵۷۴ قرارداد، تحویل اردیبهشت‌ماه سال۹۱ با ۷ هزار و ۲۸۱ قرارداد و تحویل آبان ماه ۴ هزار و ۷۷۰ قرارداد در رده اول تا چهارم قرار گرفتند.

همچنین بیشترین آمار فروش قراردادهای آتی طی هفته گذشته به شرکت‌های کارگزاری بانک ملی، آبان و نهایت‌نگر و همچنین رده اول تا سوم بیشترین آمار خرید به شرکت‌های کارگزاری آبان، مفید و بانک ملی اختصاص یافت.