مرکز خدمات فولاد ایران- طبق تازه‌ترین نظرسنجی استیل ایندکس درصدی بالایی از حاضرین در نظرسنجی انتظار افت قیمت فولاد در سه ماه آتی داشتند از طرفی حداقل ۹۰ درصد افت تقاضای فولاد را پیش‌بینی کردند. موجودی انبارها نیز کاهش بیشتری نسبت به هفته قبل داشت.۶۲ درصد شرکت‌های حاضر در نظرسنجی در سطح جهان در انتظار افت قیمت بودند و ۲۵ درصد ثبات قیمت و ۱۳ درصد افزایش آن را برآورد کردند. ۸۶ درصد در آمریکای شمالی انتظار افت قیمت را داشتند که ۳ درصد بیشتر شدند، ولی ۵۲ درصد اروپایی‌ها نیز افت قیمت را ممکن دانستند در حالی که قبلا ۶۲ درصد بودند.

در آمریکا ۴۵ درصد ثبات فروش را پیش‌بینی کردند و ۴۵ درصد افت تقاضا. ۴۹ درصد اروپایی‌ها ثبات تقاضا و ۴۵ درصد افت فروش را پیش‌بینی کردند. در آمریکای شمالی، اروپا و آسیا ۴۶ درصد افت تقاضا و ۴۴ درصد ثبات آن را روند بازار دانستند.در سطح جهان ۳۵ درصد حاضرین در نظرسنجی موجودیشان نزولی بود و ۴۷ درصد همچون قبل موجودیشان تغییری نداشت. ۴۰ درصد در آمریکای شمالی موجودیشان کم شد و ۴۵ درصد در ثبات بود. ۳۲ درصد اروپایی‌ها نیز از افت سطح موجودی فولاد خود در هفته گذشته خبر دادند.

بازار چین رو‌به پایین

همچنین دو ماه اخیر قیمت فولاد در چین بهبودی نداشته بلکه ۷ درصد افت قیمت را نیز تجربه کرده است. نه تنها آغاز روند نزولی دور از انتظار بود، بلکه شدت و تداوم آن نیز تعجب برانگیز بود. این روند روبه سقوط با نگرانی‌های مالی دو شریک بزرگ تجاری چین یعنی آمریکا و اروپا شدت یافت.بازار پرابهام فعلی نتیجه جو منفی بازار در تابستان سال جاری است. به طوریکه روند افزایش تولید، بازار را با مازاد عرضه شدیدی مواجه ساخت.رکود اقتصادی جهانی در حالی وارد چین شد که پیش از آن نیز خود به دلیل افزایش هزینه دریافت اعتبارات برای کنترل تورم با کاهش تمایل به خرید روبه‌رو بود. محرک‌های اقتصادی پس از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ خود موجب افزایش تورمی سرمایه‌گذاری در بخش ساخت و ساز و مسکن شد که موجب شد افزایش تورم نگرانی زیادی در سطح جامعه ایجاد کند. از طرفی موسسات مالی بدهی‌های سنگینی داشتند چون دریافت کنندگان وام نمی‌توانستند پس از واکنش دولت و اقدامات انجام گرفته بدهی‌ها را باز پرداخت کنند. ظاهرا بدهی‌ها از بسته‌های محرک اقتصادی فراتر رفت.حال مازاد تولید در صنعت فولاد چین بی نظمی ایجاد کرده و در سپتامبر نسبت به ماه قبل آن ۶۱/۰ درصد رشد داشت از این رو کارخانه‌ها به فکر کاهش تولید اکتبر و کمک به بهبود اوضاع افتادند. تحلیل‌گران پیش‌بینی کرده‌اند شاید قیمت فولاد در چین پس از آن که به پایین‌ترین سطح ۱۰ ماه اخیر رسیده باز هم به روند نزولی ادامه دهد و تولیدکننده‌ها را مجبور کند تا تولید را بیشتر کاهش دهند. ورق گرم به ۷۱۱ دلار رسیده که از دسامبر سال قبل بی‌سابقه بوده است.