مرکز خدمات فولاد ایران - براساس تازه‌ترین آمار انجمن جهانی فولاد در اجلاس سالانه آن، مصرف فولاد جهان در سال‌‌جاری افزایش ۵/۶ درصدی خواهد داشت و به ۳۹۸/۱ میلیارد تن خواهد رسید. در حالی که سال ۲۰۱۰ معادل ۱/۱۵ درصد رشد داشت. همچنین پیش‌بینی شده سال آینده ۴/۵ درصد دیگر افزایش داشته باشد. پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد حاکی از آن است تا سال آینده مصرف فولاد کشورهای توسعه یافته ۱۵ درصد کمتر از آمار سال ۲۰۰۷ خواهد بود و در کشورهای در حال توسعه و اقتصاد‌های نوظهور ۴۴ درصد از آمار سال ۲۰۰۷ بالاتر خواهد بود. سال آینده این کشورها ۷۳ درصد تقاضای فولاد دنیا را به خود اختصاص می‌دهند، در حالی که سال ۲۰۰۷ این رقم ۶۱ درصد بود.

این در حالی است که ۱۸ آوریل سال‌‌جاری این انجمن پیش‌بینی کرده بود مصرف ظاهری فولاد جهان ۹/۵ درصد بالا رفته به ۳۵۹/۱ میلیارد تن برسد و سال ۲۰۱۲ تا ۶ درصد رشد کرده به رکورد جدید ۴۴۱/۱ میلیارد تن برسد.

در نیمه اول سال ۲۰۱۱ تقاضای فولاد جهان بهبودی ماندگار داشت که از سال ۲۰۱۰ آغاز شده بود. در حالی که عواملی منفی تحت‌تاثیر وقایعی پیش‌بینی شده یا غیر مترقبه از جمله بحران بدهی اروپا، زلزله ژاپن، ناامنی سیاسی اجتماعی برخی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا که منجر به افزایش قیمت نفت شد و همچنین سیاست‌های محدود‌کننده برخی اقتصادهای نوظهور در بازار مالی بر بازار تاثیر گذاشت.

امروزه جهان با افزایش ابهامات در مورد آینده بحران مالی فوق و تاثیر آن بر اقتصاد روبه‌رو است. پیش‌بینی فعلی برای سال ۲۰۱۲ نشان می‌دهد کشورهای در حال توسعه رشد اقتصادی جهان را رهبری می‌کنند و واکنش سیاستمداران به بحران مالی اروپا از افزایش نوسان در بازار‌های مالی اجتناب می‌کند. با توجه به ابهامات اقتصادی موجود پیش‌بینی آینده خوش بینانه، ولی محتاطانه است. روند افزایش مصرف فولاد کشورهای توسعه یافته آرام و اقتصاد‌های نوظهور به سرعت خواهد بود.

در این بین مصرف ظاهری فولاد چین ۵/۷ درصد در سال‌‌جاری و ۶ درصد سال آینده بالا خواهد رفت. به این ترتیب به دنبال افزایش ۵/۸ درصدی سال آینده، مصرف فولاد این کشور سال‌‌جاری ۲/۶۴۳ میلیون تن و سال آینده ۶/۶۸۱ میلیون تن خواهد بود.

انتظار می‌رود مصرف ظاهری فولاد آمریکا در سال ۲۰۱۱ معادل ۶/۱۱ درصد و سال ۲۰۱۲ معادل ۲/۵ درصد افزایش یابد و به ۸/۹۳ میلیون تن برسد. این رقم ۸۷ درصد میزان مصرف سال ۲۰۰۷ است. بخش خودرو و ماشین‌‌آلات از مصرف حمایت کرده و ساخت‌و‌ساز هنوز ضعیف است.

همچنین طبق آمار مصرف ظاهری فولاد منطقه نفتا سال‌‌جاری ۹ درصد بالا رفته به ۹/۱۲۰ میلیون تن می‌رسد و سال ۲۰۱۲ معادل ۹/۴ درصد افزایش یافته به ۸/۱۲۶ میلیون تن خواهد رسید. مصرف ظاهری فولاد سال ۲۰۱۲ این منطقه ۱۱ درصد از سطح قبل از رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸ پایین تر خواهد بود.

در اروپا همچنان آمار متفاوت است. در حالی که آلمان و لهستان رشد خوبی خواهند داشت تقاضای فولاد اسپانیا تنها ۷/۱ درصد بهبود می‌یابد. در کل مصرف ظاهری فولاد اروپا ۷ درصد سال‌‌جاری خواهد بود و به ۱۵۵ میلیون تن خواهد رسید. سال آینده در اغلب نقاط وضعیت نامساعد است به جز لهستان که رشد ۵/۹ درصدی خواهد داشت. در کل سال آینده اروپا ۵/۲ درصد رشد خواهد داشت و به ۹/۱۵۸ میلیون تن می‌رسد که ۸۰ درصد رقم سال ۲۰۰۷ خواهد بود.

در منطقه سی‌آی‌اس امسال ۴/۱۴ درصد و سال آینده ۵/۷ درصد رشد خواهد داشت. سال آینده ۶۰ میلیون تن می‌شود که رکورد جدیدی برای این منطقه است.

در ژاپن امسال مصرف فولاد ۷/۲ درصد افت کرده به ۸/۶۱ میلیون تن می‌رسد که تحت‌تاثیر زلزله ماه مارس است. سال آینده پیش‌بینی شده مصرف فولاد ژاپن ۸/۰ درصد بالا رفته به ۳/۶۲ میلیون تن برسد که ۷۷ درصد سطح مصرف سال ۲۰۰۷ است.