پتروشیمی و کشاورزی مثبت‌ترین و منفی‌ترین ‌های بورسی

ایسنا - در نیمه نخست سال جاری حجم معاملات شرکت بورس کالای ایران ۱۰ درصد افزایش داشت.از اول فروردین‌ماه تا دوم مهرماه سال جاری حجم و ارزش معاملات بورس کالا به ترتیب ۱۰ و ۸۸ درصد افزایش داشت. در شش ماه گذشته محصولات فلزی و معدنی عرضه شده در رینگ فلزات بورس کالا پنج میلیون و ۱۹۳ هزار و ۲۳۲ تن به ارزش ۴۵ هزار و ۵۵۷ میلیارد و ۱۵۶ میلیون و ۶۰۹ هزار ریال بود که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۹، ۳۸ و ۴۴ درصد رشد حجمی و ارزشی داشته است. معاملات این رینگ از نظر حجم ۳۶/۵۶ درصد و از نظر ارزش ۴۳ درصد از کل بازار بورس سهم برده است.

محصولات کشاورزی در منفی‌ترین آمار بورس کالا سقوط آزاد داشتند، به طوری که با معامله تنها ۸۲ هزار و ۹۵۹ تن به ارزش ۶۰۲ میلیارد و ۳۲۵ میلیون و ۳۸۲ هزار ریال در مقایسه با شش ماه ابتدایی سال پیش ۹۳ و ۷۵ درصد از نظر حجمی و ارزشی کاهش داشت.محصولات پتروشیمی نیز با حجم یک میلیون و ۸۷۷ هزار و۲۷۰ تن به ارزش ۱۷ هزار و ۷۰۲ میلیارد و ۹۲۱ میلیون و ۹۷ هزار ریال در مقایسه با نیمه‌ نخست سال گذشته ۴۴ درصد از نظر حجمی و ۵۱ درصد از لحاظ ارزشی رشد کرد تا ۳۷/۲۰ درصد از حجم کل و ۷۱/۱۶ درصد از ارزش کل بورس کالا از ابتدای سال جاری تاکنون را به خود اختصاص داده باشد.

فرآورده‌های نفتی با معامله دو میلیون و ۶۱ هزار و ۴۹۹ تن به ارزش ۱۲ هزار و ۴۶۸ میلیارد و ۴۹۰ میلیون و ۶۰۴ هزار ریال با وجود افزایش ۴۳ درصدی از نظر ارزشی، سه درصد از نظر حجم نسبت به زمان مشابه سال پیش کاهش داشته باشد.

در شش ماه گذشته طلا نیز ۳۷ درصد کاهش ارزشی نسبت به نیمه نخست سال ۸۹ داشت تا تنها ۰۵/۰ درصد از کل ارزش معاملات متعلق به معامله‌ این فلز گرانبها باشد که در بهار و تابستان امسال با نوسان‌های شدید قیمتی در سطح جهان و ایران مواجه بود.

اما آنچه مسلم است افزایش چشمگیر ارزشی و حجم معاملات قرار‌دادهای آتی است. این قرار‌دادها در نیمه اول سال جاری شامل ۵۶۱ هزار و ۶۲۵ قرار‌داد شد که ارزش ۲۹ هزار و ۵۴۷ میلیارد و ۲۸۹ میلیون و ۸۴۰ هزار ریالی داشت و به این ترتیب ۸۹/۲۷ درصد از ارزش معاملات کل بورس سهم برد.