سنگ‌آهن در بورس خوش درخشید

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: در شرایطی که پیش از این فروش سنگ‌آهن صادراتی از طریق مزایده عمومی صورت می‌گرفت، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در راستای سیاست‌های کلان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌ریزی برای عرضه و فروش سنگ‌آهن صادراتی از طریق بورس کالا را آغاز کرده است، از این رو در سال‌جاری با عرضه سنگ‌آهن از سوی سه معدن زیر مجموعه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی سرانجام فروش سنگ‌آهن در بورس رنگ واقعیت به خود گرفت. با برنامه‌ریزی انجام شده در ماه گذشته نخستین عرضه سنگ‌آهن صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا صورت گرفت و دو محموله در مجموع ۲۰۰ هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی با عیار میانگین ۶۰ درصد با قیمت پایه ۱۱۰ دلار از سوی معادن گل‌گهر ۲ و۴ عرضه شد که با رقابت خریداران در مدت کوتاهی به قیمت ۱۱۳ و ۱۱۴ دلار با شرایط تحویل در معدن به فروش رسید و پس از آن معادن میشدوان و جلال‌آباد سنگ‌آهن خود را در بورس عرضه کردند که این عرضه‌ها هم در تالار بورس کالا با استقبال گرم همراه بود.

عرضه سنگ‌آهن در رینگ صادراتی موفق بود

به گفته اکبر نوروزی، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید معدنی ایران، شفاف‌سازی عرضه و فروش سنگ‌آهن، افزایش رقابت بیشتر در بازار و کسب حداکثر ارزش افزوده از مهم‌ترین دلایل رویکرد شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای فروش سنگ‌آهن صادراتی در بورس کالای ایران است.

به دنبال توافق صورت گرفته طی روز گذشته نیز با توجه به استقبال خریداران برای سنگ‌آهن، ۱۵۰ هزار تن سنگ‌آهن میشدوان و جلال‌آباد عرضه و فروخته شد.

دو محموله از سوی گل‌گهر ۲ و ۴ تا پایان سال

اما دیروز جای سنگ‌آهن گل‌گهر ۲ و ۴ در میان عرضه‌کنندگان در رینگ صادراتی بورس کالا خالی بود که با پیگیری خبرنگار «دنیای اقتصاد»، مجری طرح تجهیز معادن گل‌گهر ۲ و ۴ گفت: این شرکت در ماه شهریور یک محموله ۲۰۰ هزار تنی سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه کرد که تماما به فروش رفت.

سعید صمدی افزود: گل‌گهر ۲ و ۴ هم‌اکنون در حال اجرای تعهدات محموله سنگ‌آهن عرضه شده به مشتریان است.

به گفته وی، به‌رغم تعهد تحویل سنگ‌آهن طی ۳ ماه به خریداران در هنگام فروش در بورس کالا، اما این شرکت طی ۲ ماه نسبت به اجرای کامل تعهدات خود اقدام خواهد کرد.

وی در خصوص عرضه محموله‌های بعدی سنگ‌آهن از سوی این شرکت در بورس کالا تصریح کرد: بر اساس تولید شرکت پیش‌بینی می‌شود که ۲ محموله ۲۰۰ هزار تنی نیز تا پایان امسال در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شود.مجری طرح تجهیز سنگ‌آهن گل‌گهر ۲و ۴ میزان تولید این شرکت را برای سال ۹۰ حدود ۵/۲ میلیون تن سنگ‌آهن خام و حدود ۱ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده اعلام کرد و افزود: تاکنون بالغ بر ۵۰ درصد از برنامه تولید سنگ‌آهن خام محقق شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در نیمه دوم امسال نیز بالغ بر ۱ میلیون تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده تولید شد که بیش از اهداف برنامه است.

برنامه عرضه جلال‌آباد به عهده «شرکت تهیه و تولید»

فرهاد اسلامی، مدیر واحد سنگ‌آهن جلال‌آباد نیز در خصوص برنامه عرضه خود در بورس کالا طی ماه‌های آتی گفت: برنامه مربوط به عرضه بر عهده واحد بازرگانی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است. وی میزان تولید سنگ‌آهن دانه‌بندی شده در معدن جلال‌آباد را حدود یک میلیون تن و سنگ‌آهن خام را نیز حدود ۴ میلیون تن اعلام کرد.

اسلامی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۷۰۰هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی در معدن جلال‌آباد طی ۷ ماهه سال جاری تولید شده است. وی گفت: بیش از ۶۰ درصد از برنامه مورد نظر برای تولید سنگ‌آهن خام نیز از سوی معدن جلال‌آباد محقق شده است.

در همین حال فعالان بازار ضمن استقبال از عرضه سنگ‌آهن در رینگ صادراتی بورس کالا خواستار عرضه محموله‌های سنگ‌آهن با حجم کوچک‌تر شده و معتقد بودند ورود سنگ‌آهن در بورس کالا علاوه بر ایجاد شفافیت در این بازار هم به نفع تولیدکننده است و هم منافع مصرف‌کننده را در بر دارد. در همین حال باعث خروج انحصار از بازار آن و همچنین خروج رانتی می‌شود که تاکنون ناخواسته داشته است.

در همین حال کارگزاران نیز در رابطه با عرضه‌های دیروز سنگ‌آهن معتقد بودند اگر قیمت سنگ‌آهن مطابق قیمت‌های جهانی کاهش نمی‌یافت برای دومین بار فروش نمی‌رفت و بهتر است نرخ سنگ‌آهن آن هم در رینگ صادراتی با توجه به روند قیمت‌ها در بازار جهانی تعیین شود.

سومین محموله سنگ‌آهن بورس کالا معامله شد

دیروز سومین محموله صادراتی سنگ‌آهن در بورس کالا عرضه شد و با توافق بر سر قیمت بین خریدار و عرضه‌کننده معامله شد.

در چانه‌زنی دیروز بر سر سنگ‌آهن دو معدن میشدوان و جلال آباد خریداران چهار برابر عرضه‌ای که روی تابلو رفت تقاضا داشتند، اما در نهایت بدون افزایش حجم عرضه تنها همان۱۵۰هزار تن که از ابتدا روی تابلو رفته بود معامله شد.یک صد هزار تن سنگ‌آهن محصول معدن میشدوان که با قیمت پایه ۷۵ دلار عرضه شد ۴۰۰ هزار تن و ۵۰ هزارتن سنگ آهن محصول معدن جلال آباد که ۸۰ دلار قیمت پیشنهادی از سوی عرضه‌کننده داشت، یکصد و ۵۰ هزار تن تقاضای خرید داشت.

در پایان همان۱۵۰ هزار تن عرضه با پایین آمدن عرضه‌کننده در قیمت معامله شد. به طوری که سنگ‌آهن میشدوان با قیمت ۶۷ دلار و سنگ‌آهن جلال آباد با قیمت ۷۵ دلار معامله شد.سومین محموله سنگ‌آهن دانه‌بندی شده با عیار میانگین ۵۹ و ۵۰ درصد معامله شد. نوع پرداخت هزینه محصوله نقدی و نوع تحویل اکسورک (تحویل در محل معدن) خواهد بود. زمان تحویل نیز ۱۵ آبان ماه ۹۰ اعلام شده است.

پذیرش سنگ آهن دانه بندی صادراتی در جلسه اوایل مردادماه هیات پذیرش بورس کالا نهایی شد.