پیش‌بینی طلای ۲۰۰۰ دلاری تا پایان ۲۰۱۱

تزلزل قیمت‌ها با توافق بر سر کمک به یونان

خبرگزاری فارس - مدیر قرارداد‌های مشتق کالایی وضعیت بازار طلا در جهان و معاملات آتی را تشریح کرد و گفت:‌ با راه‌اندازی معاملات آپشن مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌توانند وارد این بازار شوند. احمد رضایی در خصوص وضعیت بازار جهانی طلا اظهار کرد: عوامل متعددی در تعیین قیمت طلا موثر است و یکی از عوامل موثر بر قیمت جهانی طلا و معاملات آتی سکه ایجاد تلاطم در وضعیت کشورهای خاورمیانه از جمله لیبی،یمن و مصر است.

وی در ادامه افزود: یکی از عوامل دیگر، ورشکستگی بانک‌های منطقه یورو در اروپا است که باتلاقی از بدهی را در اروپا پدید آورده، سرمایه‌داران را به سوی طلا سوق داده و به دنبال آن به طور لحظه ای شاهد افزایش و یا کاهش قیمت طلا در حال حاضر هستیم که جهان طی ۲۸ سال گذشته با چنین نوسانات دلهره‌آوری در معاملات طلا روبه‌رو نبوده است.

مدیر قرارداد‌های مشتق بورس کالا افزود: زمانی که آرامش سیاسی و اقتصادی در این کشور‌ها حاکم نشود یا در کشورهای عربی تنش‌ها فروکش نکند، قیمت طلا در جایگاه منطقی خود قرار نگرفته و از نوسان غیرمنطقی خارج نمی‌شود.

رضایی خاطر نشان کرد: دلیل موثر دیگر در قیمت‌های لحظه‌ای جهانی طلا به‌رغم بسته‌های حمایتی و سیاست‌های اقتصادی در اروپا است که مردم اروپا این وعده‌ها را توخالی ارزیابی کرده و هنوز نتوانسته‌اند اطمینان سرمایه‌گذاران را به خود جلب کنند.

وی تصریح کرد:‌ بحران شدید اقتصاد یونان به دلیل بدهی ۴۰۰ میلیارد یورویی که برای یونان فاجعه پدید آورده، همگی در وضعیت غیرقابل پیش‌بینی طلا موثر است و طلا تنها کشتی نجات سرمایه‌گذاران در کوتاه‌مدت شده است، با شرایط پیش رو، معامله‌گران طلا مواظب باشند که بیشتر از ظرفیت کشتی طلایی سوار نشوند که در دریا غرق خواهند شد.

رضایی با اشاره به اینکه، قرار است فرانسه و آلمان توافقی انجام داده و در خصوص بدهی یونان به این کشور کمک کنند، گفت: این مساله اگر جدی باشد آنگاه پایه‌های حکومت طلا متزلزل خواهد شد، بنابراین این مساله از نظر ریسک در معاملات آتی و قیمت سکه طلا تاثیر مستقیم دارد.

ورود مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به معاملات آتی با معاملات آپشن

رضایی در خصوص رشد قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۱۱ و رسیدن به مرز دو هزار دلار، گفت: پیش‌بینی‌ها تایید کننده این سقف قیمت است، ولی در هر برهه زمانی متغیرها و شرایطی که ایجاد شده ممکن است وضعیت را تغییر دهند، اما طلای دو هزار دلاری با ادامه وضع فعلی در خاورمیانه یک مساله قطعی بوده و تا پایان سال ۲۰۱۱ یعنی ۳ ماه آینده به این رقم می‌رسد.

وی در خصوص وضعیت معاملات آتی افزود: با افزایش کالا‌های دیگر به حوزه معاملات آتی این بازار رشد خواهد کرد و با آموزش‌های لازم در این زمینه، به کارخانه‌ها و مصرف‌کنندگان در استفاده ابزار کارآمد پوشش ریسک در این بازار پرنوسان، این گروه می‌توانند از منافع قراردادهای آتی بهره‌مند شوند.

مدیر قرارداد‌های مشتق کالایی گفت: جای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در این بازار خالی بوده و در آینده نزدیک با شروع معاملات آپشن حاشیه امنیت خوبی برای این افراد فراهم می‌شود. همچنین، افرادی که به دلیل عدم آشنایی با ابزار‌های مدرن مالی نتوانستند از این بازار استفاده کنند با ورود ابزار‌های جدید و آموزش‌های لازم به خصوص کارخانه‌هایی که تولیدات آنها استراتژیک و پرمصرف است می‌توانند از این بازار استفاده کنند.

وی تاکید کرد: در این معاملات باید در کنار سرمایه‌گذاران، مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان حضور داشته باشند تا این بازار مفهوم واقعی خود را یافته و تکمیل شود.