مرکز خدمات فولاد ایران - تقاضای ورق در عربستان بر خلاف دیگر کشورهای خاورمیانه بالاست، ولی قیمت‌های داخلی باید کاهش یابد چون از قیمت‌های جهانی بالاتر رفته است.

قیمت پایه ورق گرم حدید سابیک تغییر نکرده ۸۳۰ دلار است. قیمت پیشنهادی واردات ۷۴۰ تا ۷۸۰ دلار سی‌اف‌آر ثبت شده است. به نظر فعالان بازار، برای جلوگیری از قدرت یافتن بازار واردات عرضه‌کننده‌های داخلی باید قیمت را کاهش دهند. در ماه نوامبر برای ۷ الی ۱۰ روز تقاضا کم می‌شود که اعیاد مذهبی و ایام حج در راه است، ولی تا پایان سال تقاضای ورق عربستان در سطوح بالایی باقی خواهد ماند. چون سرمایه‌گذاری دولت روی پروژه‌های ساختمانی و بازسازی زیرساخت‌ها باز هم افزایش خواهد یافت.

بازار ورق چین

در همین حال قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی چین از ماه گذشته تاکنون ۳۰ تا ۴۰ دلار کاهش داشته است. وارد‌کننده‌ها در شرق آسیا باز هم در بستن معامله تردید دارند. چون جو بازار در ابهام است و معتقدند که قیمت‌ها هنوز به کف نرسیده است. قیمت فعلی ورق گرم چین ۶۸۰ تا ۶۸۵ دلار سی‌اف‌آر کره و ۶۹۰ تا ۶۹۵ دلار سی‌اف‌آر ویتنام است. فروشنده‌ها به آینده امید چندانی ندارند و ترجیح می‌دهند هر چه زودتر موجودی‌ها را بفروشند.

کارخانه‌های چینی اخیرا ورق گرم تحویل نوامبر و دسامبر را ۶۸۰ دلار فوب پیشنهاد می‌دهند، در حالی که اوایل سپتامبر ۷۱۰ تا ۷۲۰ دلار فوب بود. از آنجایی که پس از تعطیلات ملی چین بازار ورق این کشور کمی با ثبات مانده برخی به آینده امیدوارند. کارخانه‌ها باید تولید را کاهش دهند تا بتوانند قیمت‌ها را در این سطح نگه دارند.

در بازار داخلی قیمت کمی به ثبات رسیده، ولی چشم‌انداز روشنی ندارد و عرضه‌کننده‌ها به تدریج در حال کاهش قیمت هستند. در بازار نقدی شانگهای، ورق گرم ۷۰۳ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که تغییر زیادی نداشته است.

همچنین قیمت ورق سرد در بازار داخلی چین پس از تعطیلات ملی نزولی بود و چشم‌انداز بازار منفی است. قیمت پیشنهادی فعلی ۸۵۰ تا ۸۶۰ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که تا ۸ دلار نسبت به اواخر سپتامبر افت داشته است.

بازار ورق اروپا

همچنین تازه‌ترین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس از افت قیمت‌ها در هفته اخیر خبر داده است. قیمت ورق گرم ترکیه ۴ دلار افت کرده به ۷۲۳ دلار درب کارخانه رسید.

همچنین متوسط شاخص قیمت ورق گرم شمال اروپا یک یورو ارزان شده به ۵۱۷ یورو رسید. ورق سرد و گالوانیزه هم ۵/۰ تا ۱/۱ درصد افت داشت و ورق تخت افت ۱۱ یورویی را تجربه کرد. متوسط زمان تحویل ورق گرم و سرد طولانی تر شد.

در جنوب اروپا متوسط قیمت ورق گرم ۲/۰ درصد افت داشت و ورق سرد زیر ۶۰۰ یورو بود. همچنین ورق تخت ۳/۰ درصد کاهش یافته به ۵۹۶ یورو رسید. متوسط زمان تحویل همه ورق‌ها حدود ۵ هفته بود.

شاخص قیمت میلگرد شمال اروپا نیز ۶ یورو افت داشته به ۵۲۸ یورو رسید، ولی در جنوب اروپا قیمت تغییری نداشت. متوسط قیمت بیلت بورس لندن بالا رفته به ۵۸۵ دلار رسید و اختلاف قیمت آن با میلگرد شمال اروپا به ۱۱۸ دلار کاهش یافت. در آمریکای شمالی، ورق گرم فوب میدوست به ۶۸۲ دلار هر شورت تن کاهش یافت. ورق سرد و گالوانیزه نیز کمتر از یک درصد افت داشت. ورق تخت ۹۵۹ دلار هر شورت تن درب کارخانه بود و متوسط زمان تحویل انواع ورق بین ۵ تا ۶ هفته است.

با توجه به افت قیمت قراضه خرد شده و نبود اعتماد، بازار نقدی ورق آمریکا تحت فشار شدیدی است. هنوز خریداران به معامله در سطوح فعلی تردید دارند و کارخانه‌ها در تلاشند معامله‌ها را به سرانجام برسانند. ظاهرا حاضر هستند هر تخفیفی به مشتری بدهند، ولی خریداران با این تخفیف‌ها مجاب نمی‌شوند. هفته گذشته ورق گرم و سرد کمی افت داشت. ورق گرم ۲۰ دلار پایین آمده به ۶۴۰ تا ۶۷۰ دلار در هر شورت تن رسید و ورق سرد از ۷۶۰ تا ۸۰۰ دلار به ۷۵۰ تا ۷۸۰ دلار در هر شورت تن رسیده است. به نظر فعالان بازار روند نزولی ادامه خواهد داشت.