سنا - دبیر کمیته اجرایی هیات موسس بورس انرژی گفت: مقدمات لازم برای عرضه عمومی ۲۰ درصد از سهام این شرکت به عموم مردم فراهم شده است.

حسین میری با بیان مطلب فوق افزود: مجوز تاسیس بورس انرژی ایران روز سی‌ام خردادماه امسال به تصویب شورای عالی بورس و اوراق بهادار رسید که مطابق مصوبه شورا ۶۰ درصد از سهام بورس انرژی به نهادهای مالی، ۲۰ درصد به فعالان بخش انرژی و باقی‌مانده سهام به عموم عرضه می‌شود. وی در ادامه افزود: همچنین مطابق این مصوبه اختیار تعیین مصادیق نهادها و فعالان، تخصیص سهام، نحوه پذیره‌نویسی و تاسیس شرکت به هیات‌مدیره سازمان بورس تفویض شده است.

میری اظهار کرد: پس از فراخوان عمومی برای جلب مشارکت نهادهای مالی و فعالان بخش انرژی، تخصیص سهام به ایشان توسط سازمان بورس و بر اساس اختیار تفویضی شورا انجام شده است. در پی اعلام تخصیص سهام و به منظور پیگیری مراحل اجرای تشکیل بورس کمیته‌ای متشکل از چهار شرکت از میان موسسان انتخاب شده است تا به عنوان کمیته اجرایی، تاسیس بورس را پیگیری کند.

وی گفت: این کمیته تاکنون سه جلسه در سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور مدیران آن سازمان برگزار کرده است. اعلام سهام تخصیصی به موسسان، افتتاح حساب نزد بانک ملی ایران و گردآوری وجوه از ایشان از اقدامات اولیه این کمیته بوده است و با پایان زمان واریز وجوه موسسین، فهرست موسسین احراز شده است.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر نیز با نهایی‌شدن قرارداد بانک عامل(بانک ملی ایران)، تصویب اساسنامه در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و تکمیل اعلامیه پذیره‌نویسی و بیانیه ثبت، مقدمات لازم برای عرضه عمومی بخشی از سهام بورس انرژی به عموم آماده شده است. وی اظهار کرد: برنامه‌های تاسیس بورس انرژی بر اساس برنامه زمانی مشخص و طبق مقررات درحال پیگیری است و به زودی پذیره‌نویسی عمومی سهام این بورس انجام خواهد شد.