مرکز خدمات فولاد ایران- بحران اقتصادی جهان ظاهرا به نقاط حساسی نزدیک می‌شود. تا این اواخر سنگ آهن، قراضه و کک بازار با قدرتی داشتند. شکست‌ناپذیری این مواد اولیه در سال ۲۰۱۱ تداوم داشته است. ولی اخیرا فولادسازان چینی مجبور شدند تولید را کاهش دهند که از جولای تا آگوست ۱۴ درصد افت داشته چون تقاضا نبود و بر بازار سنگ آهن اثر گذاشت. در ماه سپتامبر چینی‌ها تقریبا در بازار سنگ آهن حضور نداشتند و قیمت این ماده اولیه ۴ درصد افت داشت. هفته گذشته با این که هفته قبل از تعطیلات یک هفته ای اکتبر بود و موجودی انبارها کم بود، ولی بین کارخانه‌ها هیچ عجله ای در خرید سنگ‌آهن دیده نشد و فروشنده‌ها چاره‌ای جز کاهش قیمت نداشتند. موجودی سنگ‌آهن وارداتی بنادر چین ۹۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تن شده است.

قیمت پیشنهادی سنگ آهن خلوص ۵/۶۳ درصد به کمترین حد اوایل جولای تاکنون رسیده و به ۱۷۹ تا ۱۸۱ دلار سی اند اف است. وضعیت بازار فولاد چین موجب شده استرالیا نیز تخفیف بدهد. قیمت سنگ آهن فاین ۱۷۴ تا ۱۷۶ دلار سی اند اف بوده است. یک تاجر چینی سنگ‌آهن ۵/۶۱ درصد استرالیا را اخیرا ۱۷۰ دلار سی اند اف خریداری نموده است. انتظار می‌رود طی چند هفته آتی قیمت سنگ آهن نقدی بین ۱۷۰ تا ۱۸۰ دلار باشد.تحلیلگران موسسه گلدمن ساچس پیش‌بینی کرده‌اند سال ۲۰۱۳ قیمت سنگ آهن در سطوح بالا باقی می‌ماند. چون تقاضای چین بالا و عرضه محدود خواهد بود. متوسط قیمت سنگ‌آهن نقدی در کوتاه مدت در ۱۷۰ دلار

سی‌اف‌آر باقی می‌ماند و بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به تدریج به ۱۶۵ دلار هر تن سی اف آر خواهد رسید. اما زمانی که ۴۰ تا ۸۵ میلیون تن ظرفیت تولید جدید سنگ آهن در برزیل و استرالیا وارد چرخه تولید شود متوسط قیمت سنگ‌آهن به ۱۲۵ دلار هم سقوط خواهد کرد. استرالیا با توجه به چشم‌انداز آینده قصد دارد ۸۵ میلیارد دلار برای توسعه معادن سنگ آهن خود در ۵ تا ۶ سال آینده هزینه کند. در کوتاه مدت تا سال ۲۰۱۳ معادل ۶۰۰ میلیون تن به ظرفیت تولید سنگ‌آهن جهان افزوده می‌شود. همچنین بازار نقدی صادرات سنگ‌آهن هند روند بسیار آرامی‌را سپری می‌کند. خریداران چینی به تعطیلات ملی هفته اول اکتبر رفته‌اند. هندی‌ها نیز به ویژه در بخش شرقی کشور تا پایان هفته در فستیوال ناواراتی به سر می‌برند.