مجید حصاری
باردار(Harami):
بخش هجدهم- در بخش‌های قبلی به انواع نمودار اشاره شد که یکی از آنها نمودار شمع‌های ژاپنی بود، در اینجا قصد داریم به ادامه بحث و بررسی این نمودارها بپردازیم: شامل دو شمع که اولی بلند قامت به عنوان مادر و شمع دوم دارای بدنه کوچک به عنوان جنین یا فرزند می‌باشد.

ظهور این الگو نشان توقف حرکت یا روند است. در حرکت یا روند صعودی شمع مادر توخالی (صعودی) و در حرکت یا روند نزولی شمع مادر تو پر(نزولی)است. رنگ شمع فرزند در این الگو اهمیتی ندارد، اما غالبا رنگ شمع مادر با رنگ شمع فرزند متفاوت است. در واقع در این الگو میان قیمت باز شدن مادر و فرزند گپ وجود دارد.

در نمودار نماد ونیکی در تاریخ 23/9/89 ریزش قیمت با تشکیل یک الگوی شمع باردار (کراس هارامی) متوقف گردیده و تغییر مسیر داده و شروع به رشد کرده است.

پوشا(Engulfing):
پوشا مثبت Bullish Engulfing:
یکی از قدرتمندترین الگوهای شمع‌های ژاپنی است؛ زیرا نشان دهنده هجوم و قدرت معامله‌گران در این محدوده است. این شمع با شمع قبلی معنی پیدا می‌کند. رنگ این شمع در روند یا حرکت نزولی توخالی است و قیمت باز شدن از قیمت بازشدن شمع قبل پایین‌تر و قیمت بسته شمع بالاتر از بسته شمع ماقبل خود است. به تصویر زیر دقت کنید.

پوشا منفی:Bearish Engulfing
در یک روند یا حرکت صعودی شکل می‌گیرد و به صورت تو پر است قیمت باز شدن بالای قیمت باز شدن شمع قبل و قیمت بسته آن پایین قیمت بسته شمع ماقبل است. نکته‌ای که باید در این الگو مورد توجه قرار داد این است که رنگ شمع پوشا مخالف رنگ شمع ماقبل خود است.

در نمودار شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در تاریخ نوزدهم اردیبهشت امسال در محدوده قیمتی 4600 ریال رشد قیمت با تشکیل یک الگوی پوشای نزولی متوقف گردیده و شروع به ریزش کرده و تا محدوده 3900 ریال ادامه داشته، اما مجددا دراین محدوده با تشکیل یک الگوی پوشای صعودی به حرکت صعودی خود بازگشته است.