سهمیه‌بندی مجدد ورق در بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: اصرار مبارکه به عرضه ورق گرم B قبل از ورق گرم C و در نهایت مخالفت بورس با این تصمیم باعث شد تا معاملات دیروز بورس کالا در بخش فولادی‌ها با تشنج زیاد و سردرگمی‌ کارگزاران در توزیع کالا میان مشتریانشان سپری شود. معمولا ورق گرم C به دلیل عرضه بیشتری که در مقابل تقاضا دارد، عرضه می‌شد و پس از آن ورق گرم B عرضه می‌شد که بدین ترتیب فشار کمی‌ روی این کالا وارد می‌شد، اما دیروز مبارکه تصمیم گرفت تا ورق گرم B را به عنوان اولین عرضه روی تابلو بیاورد که به نظر

معامله‌گران علت این تصمیم رساندن قیمت ورق گرم B به نرخ ورق گرم C بود. اما این تصمیم با مخالفت بورس مواجه شد و خواستار انجام عرضه‌ها به روال معمول شد از این‌رو مبارکه نیز اعلام کرد تنها در صورتی که عرضه‌ها طبق اعلام این شرکت انجام شود، حجم عرضه‌ها را افزایش خواهد داد که در نهایت نیز به دلیل موافق نبودن بورس با این نوع عرضه و بالانرفتن حجم عرضه‌ها از سوی عرضه‌کننده به‌رغم تقاضای بازار، کالاهای عرضه شده میان کارگزاران به نسبت تقاضا، تقسیم و سهمیه‌بندی شد و مبارکه نیز به دلیل اینکه عرضه را افزایش نداده بود از کارگزاران عذرخواهی کرد.

دلایل بورس برای مخالفت

علت اصلی موافق نبودن بورس با این اقدام عدم افزایش قیمت در عرضه نخست بود، اما جدا از اینکه عرضه‌کننده چه دلیلی برای این اقدام خود داشت، این اتفاق در حالی رخ داده که در حدود یک ماه است که بورس از تعیین سقف قیمت چه در معاملات ورق و چه در مقاطع خودداری کرده و عرضه‌ها را آزاد گذاشته است از این‌رو اما و اگرهای زیادی در این خصوص که آیا فرآیند آزادسازی قیمت‌ها متوقف شده یا نه در میان معامله‌گران ایجاد شد. اما شایعات حاکی از آن است که عدم افزایش بیشتر قیمت‌ها تصمیمی ‌است که ستاد فولاد برای بازار ورق در نظر گرفته اما در نهایت برخی نیز این موضوع را، فقط برخورد بورس با افزایش آگاهانه قیمت‌ها تعبیر می‌کنند.

از سوی دیگر این اتفاق‌ها در حالی رخ داده که بسیاری از معامله‌گران معتقد بودند اگر عرضه‌ها به روالی که عرضه‌کننده درخواست کرده بود انجام می‌شد، قیمت‌ها بیش از حد بالا نمی‌رفت و ورق گرم B در نهایت تا ۲۰ تومان افزایش را به خود می‌دید به خصوص که محدودیت تناژ نیز در نظر گرفته شده بود.

عدم افزایش حجم عرضه و سردرگمی خریداران

اما به هر صورت، عرضه به روش مورد درخواست بورس باعث شد تا در نهایت عرضه‌کننده، افزایش حجم عرضه‌های خود را که پیش از معاملات به کارگزاران وعده داده شده بود محقق نکند و عرضه‌ها به نسبت درخواست تقسیم شود که این موضوع دوباره کارگزاران را رودرروی خریدارانی قرار داد که انتظار تامین درخواست‌های خود را، از آنها داشتند.

از این‌رو بسیاری از معامله‌گران پیشنهاد می‌دهند که بهتر است عرضه‌کننده‌ها و بورس قبل از آغاز معاملات با یکدیگر به نتیجه برسند و هر تصمیمی ‌را که قرار است بگیرند، چه مثبت و چه منفی، قبل از عرضه‌ها مشخص کنند تا به دلیل تناقض در تصمیم‌ها، معاملات به سردرگمی ‌معامله‌گران و مشتریان منجر نشود.

عذرخواهی چاره بازار نیست

برخی از معامله گران معتقدند با توجه به اینکه مبارکه تعداد عرضه‌های عمومی ‌خود را با توجه به تصمیم‌های اخیر ستاد فولاد کشور، از ۲ هفته یکبار به هر هفته افزایش داده است، بهتر است از حجم عرضه‌ها نیز کم نشود و چه با افزایش قیمت و چه با تثبیت نرخ، به نیاز بازار پاسخ داده شود و این‌طور نباشد که به دلیل عدم افزایش قیمت از بالارفتن میزان حجم نیز خودداری شود و اصولا در چنین شرایطی عذرخواهی دردی را از بازار و مشتریان دوا نکرده و بازار را راضی نخواهد کرد.

در نهایت در معاملات دیروز، قیمت ورق پس از چند هفته افزایش نرخ، ثابت ماند و ورق سرد B با نرخ ۹۰۳ تومان یک هزار تن، ورق گرم B با نرخ ۸۴۳ تومان ۲ هزار و ۲۰۰ تن، ورق گرم C با نرخ ۸۷۲ تومان ۵ هزار و ۵۰۰ تن، ورق گالوانیزه با نرخ ۱۱۳۹ تومان یک هزار تن و ورق قلع اندود ۱۰۹۸ تومان، ۱۰۰ تن فروش رفت.