بازار میلگرد چین؛ نزولی

مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت میلگرد در شرق چین همچنان نزولی است و قیمت‌های فیوچرز نیز روندی رو به پایین دارد، ولی افت قیمت‌های اخیر به شدت اعتماد بازار را مختل کرده و برخی معتقدند جو بازار تا پایان سال منفی خواهد بود.

در بازار شانگهای قیمت میلگرد ۱۶ دلار هفته گذشته افت داشته به ۶۸۹ تا ۶۹۲ دلار با ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده رسید، در مقایسه با اواسط سپتامبر قیمت ۴۸ دلار افت داشته است. از طرفی قیمت مفتول ۳۶ دلار نسبت به دو هفته قبل افت کرده است. در بازار فیوچرز قیمت قرارداد ژانویه میلگرد به ۶۷۴ دلار رسید؛ در حالی که جمعه قبل ۷۰۸ دلار در هر تن بود. جو نامساعد اقتصادی جهان و به ویژه بحران اروپا در کنار افت تقاضای داخلی در بازار نقدی موجب تشدید جو منفی بازار شد. از طرفی خرید قبل از تعطیلات هفته اول اکتبر بالا نرفته و خریداران به دنبال نیاز فوری در حداقل قیمت بودند.

بازار میلگرد ترکیه

همچنین وارد‌کنندگان میلگرد در مصر به دنبال خرید از ترکیه در ۶۷۰ تا ۶۸۰ دلار فوب برای تولید نوامبر هستند، در حالی که ترکیه‌ای‌ها قیمت پیشنهادی را ۷۰۰ دلار فوب قرار داده‌اند. فروشندگان ترکیه قیمت پیشنهادی را به دلیل تقاضای پایین داخلی و افت ارزش یورو نسبت به دلار پایین آوردند، چون این امر موجب شده بود یونان، ایتالیا و اسپانیا مشتریان ترکیه را بگیرند.

اگر وضعیت بازارهای مالی بهتر شود خریداران داخلی میلگرد ترکیه نیز وارد بازار می شوند. اگر اتحادیه اروپا برنامه معتبری برای مقابله با مشکل بدهی داشته باشد آن زمان نرخ یورو بالا می‌رود و اثر قیمت‌های میلگرد جنوب اروپا بر صادرات ترکیه کاهش می‌یابد. یونان هفته قبل به سنگاپور که مشتری ترکیه است. میلگرد فروخته است.