گروه بورس کالا- معاملات روز گذشته رینگ پتروشیمی‌در پی اجرایی شدن ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری با کاهش تقاضا و در نتیجه افت مبادلات همراه شد. در این روز بازار داخلی نیز متاثر از نوسان نرخ ارز و با توجه به کاهش تقاضا در رینگ پتروشیمی‌با توقف معاملات در بخشی از روز و ثبات قیمت‌ها مواجه شد.

به گفته فعالان بازار، در هفته‌های گذشته موضوع ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌های بهره برداری مطرح بود، اما روز گذشته با اعلام اجرایی شدن ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌ها سبب شد تا رینگ پتروشیمی‌با تقاضای‌اندکی روبه‌رو شود. این در حالی است که به گفته فعالان بازار، ۹۰ درصد پروانه‌ها هنوز دچار مشکل است و حتی در سیستم بورس کالا ثبت نشده‌اند.
البته برخی از فعالان بورس و بازار در این باره می‌گویند: اگر چه ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌های بهره برداری در صورتی که کلیه شرکت‌ها ثبت شده باشند، می‌تواند تقاضای کاذب را تاحدودی کاهش دهد، اما تا زمانی که رینگ پتروشیمی‌رقابتی نشود و سقف قیمت وجود داشته باشد، رانت در بازار پتروشیمی‌وجود خواهد داشت و به همین دلیل پرداخت 100 درصد وجه تضمین خرید، اعمال محدودیت‌ها و ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه‌ها نمی‌تواند راه حل موثر و درازمدتی برای بازار آشفته پلیمری‌ها باشد.
با این حال برخلاف تصور فعالان بازار و بورس در این روز و در معاملات رینگ پتروشیمی ‌انبساطی‌ها اگر چه با رشد قیمت در بازار داخل مواجه شده بودند، اما پایین تر از نرخ فوب در بورس کالا معامله شدند.
گفته می‌شود با توجه به ثبت سفارش‌ها براساس ظرفیت پروانه بهره‌برداری، از این پس در رینگ پتروشیمی‌احتمال می‌رود روز سه‌شنبه نیز مبادلات با کاهش تقاضا روبه‌رو شود. این در حالی است که نرخ محصولات جهانی پتروشیمی ‌نیز رو به پایین عنوان می‌شود. با این حال بیشتر فعالان بازار در انتظار مبادلات روز سه‌شنبه هستند تا روند بازار را در آینده پیش‌بینی کنند.