عرضه‌های بی‌جان خصوصی‌ها در بورس کالا

آزاده حسینی

با رکود بازار فولاد و ناتوانی بخش خصوصی در رقابت با فولاد سازان دولتی عملا مبادلات فولاد سازان بخش خصوصی محدود به روز چهارشنبه شده است.

این هفته گرچه ذوب آهن به عنوان بزرگترین رقیب فولاد سازان خصوصی در بازار حضور نداشت، اما در این روز خصوصی‌ها باز هم نتوانستند در بازار جولان دهند و رینگ فولادی بورس کالا به واسطه سلف‌های مدت دار و آغاز فصل سرما تلاطمی نداشت.

در این روز ۲ هزار تن تیرآهن جهان فولاد غرب و۵۶۰ تن سبد میلگرد ۱۴ تا ۲۵ نوع A۳ و۴۴۰ تن سبد مخلوط مجتمع فولاد کویر مورد مبادله قرار گرفت. قیمت تیرآهن سایز ۱۴ معادل۸۹۰ تومان در هر کیلو و نرخ سبد میلگرد مخلوط ۸۴۰ تومان بود. نرخ‌های مبادلاتی به‌رغم آزاد سازی نسبی قیمت‌ها در بورس کالا به خصوص در مورد میلگرد همچنان نسبت به بازار در سطوح پایین تری قرار دارد این در حالی است که فولاد سازان بخش خصوصی همواره از اجبار به فروش در بورس با قیمت‌های پایین‌تر از سطح بازار به دلیل عدم حمایت دولت گله مند هستند، چرا که مقرر شده بود در قبال عرضه فولاد سازان خصوصی در بورس شمش با نرخ‌های دولتی در اختیارشان قرار گیرد، اما با کند شدن روند تحویل شمش به خصوصی‌ها و در برخی موارد حذف آن و در کنار آن با حذف ۶ درصدی تعرفه واردات میلگرد و در کنار آن کمبود شمش فولاد در بازار، اعتراض نوردکاران شدت گرفت تا جایی که روز دوشنبه شهرام میرآخورلو مدیرکل دفتر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‎کنندگان و تولیدکنندگان روز گذشته خبر از احتمال تغییر نرخ تعرفه واردات فولاد به دلیل اعتراض فولادسازان داده بود. گرچه به نظر نمی‌رسد به این سرعت تغییری در نرخ تعرفه داده شود.

دیروز همچنین جهان فولاد غرب و فولاد کرمانشاه به ترتیب ۴۰۰ تن تیرآهن طول کوتاه سایز ۱۴ و یک هزار و ۱۰۰ تن سبد میلگرد ۱۰ تا ۱۶A۲ را عرضه کردند که با اقبال همراه نبود.در رینگ کالاهای صنعتی روز گذشته ۴ شمش طلای تولیدی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی نیز در عیار ۹۹۸ با نرخ هر کیلو ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.